Ställer jag för högt krav???

Sv: Ställer jag för högt krav???

chrysler skrev:
Oj!Om man broddar av sin häst i mars, var jag bor så slår man ihjäl sig.
Har det varit riktigt ovanligt varmt så kan man brodda av tidigast i slutet av maj, men de är som sagt ovanligt.
Brukar få vänta till juni, ligger fortfarande is på backen tills dess :eek:

Naturligtvis broddar man av när snön/isen försvunnit OCH risken för ny snö/halka försvunnit. Här inträffar det i mars/april. Så lite beroende på hur skoningarna hamnar så broddar jag över till blindbrodd i mars, och skor om till sommarskor i april. Ibland går de via blindbrodd ett tag alltså, och andra år går de fullbroddat tills de skos med sommarskor. Beror på hur vädret faller jmf med skoperioderna.

(Numera blir det inte ens skor om till sommarskor, utan plockar av barfota *s*)

mysmickis skrev:
så klart du inte gör! Det är ju en självklarhet att alltid ta av broddarna bak i alla fall om det går flera hästar i en hage! stå på dig!

Ja, så är det för dig och för en hel del andra. För mig, och många med mig är det en lika stor självklarhet att INTE släppa ut hästen i en isig hage med skor utan brodd. JAg är MYCKET mer rädd för halk/fläkskador, och vet att många resonerar som jag.

Att ta ur brodd när man släpper i hop nya hästar anser jag vara mycket sunt, däremot.

Man måste ju inte heller använda de spetdigaste monsterbroddarna som finns heller - själv använder jag de lägsta vinterbroddarna de har, och de ger faktiskt riktigt rejält med grepp.

Har inte läst hela tråden, och självklart hoppas jag det löser sig för trådskrivaren. Förstår dock att personen som redan stod i stallet inte vill ta bort sina bakbrodd för all framtid (om det nu var så), då risken att hästen ska halka o skada sig allvarligt är MYCKET större än att de sparkas o skadar varandra, iaf när hästarna känner varandra.

:confused: var har jag sagt att mina hästar är obroddade? Alla går med brodd eftersom vi tränar dagligen i ur o skur, de flesta har guldskor och några går med vanliga brodd. Var fick du det ifrån, att de är obroddade? :devil: men du kanske gör som fn själv, ser det du vill se och skiter i resten?
Jag har fortfarande inga skador, vare sig av tramp eller spark. Och kommer förmodligen inte att få det heller.
Efter 30 år med häst är jag ganska stensäker på min sak som du kanske kan förstå?

Claudia2 skrev:
En lösning kan ju vara att endast ha brodd fram.

Skodd häst utan brodd bak kommer att bete sig som bambi på hal is med bakbenen. detta ger en extremt stor risk för fläkningsskador.

Sko utan brodd är bland det halaste du kan sätta på ne häst när det är snö/is/etc. Då är det bättre utan skor. Fast då blir det ändå problem när du ska rida.

Den bästa lösningen är att ha fungerande flockar i tillräckligt stora hagar där de dels kommer undan från varandra och dels har tillräckligt med mat för att det ska räcka till alla och alla är mätta hela tiden. Och plocka UT hästar som misskötser sig, dvs som spar och sparkar i tid och otid. I en välfungerande flock ser du inga sparkar om ingen mopsar sig.

;) Exakt. Du verkar ju vara en vettig människa!!

Näe,nu får du ge dig,hoppa inte på mig,jag skrev överst i mitt inlägg att jag *lånar knapp*...Frågan var till alla med skor utan brodd/grepp..
Och läs gärna tidigare inlägg i andra diskussioner om hur jag gör..
Så läs igen innan du hoppar på nån.. :devil:

Senast ändrad:

:smirk: ooops, ber om ursäkt! missade helt o hållet den grejen :angel: :angel: men jag är inte sämre än att jag kan erkänna min fel... :cool: så , I'm sorry - jag ska kolla lite bättre nästa gång, är ganska ny här och har inte fattat alla funktioner än.. :o

Jag har alla mina hästar broddade dygnet runt nu när det är halt och isigt men dom skulle aldrig sparka varandra ihagen.

Jag kan säga som så att jag hade aldrig accepterat att ha en häst som sparkar i hagen oavsett om den har brodd eller ej, hästen sparkas väl även om den inte har broddar på antar jag??

Jag hade bett om en annan hage för längesedan om jag var du.

Eftersom jag själv hyr en stallplats så är det svårt att ställa krav på att få ha sin häst broddad runt om. Bättre med brodd fram än inga alls men det kanske är fel?

Claudia2 skrev:
Eftersom jag själv hyr en stallplats så är det svårt att ställa krav på att få ha sin häst broddad runt om. Bättre med brodd fram än inga alls men det kanske är fel?

Viss är det bättre med brodd fram än inga alls. Men du har fortfarande en otroligt stor fläkningsrisk om hästen är skodd men obroddad bak. Blindbrodd av den utstickande modellen kan hjälpa en del (men ge fula sparkskador den med).

Jag tycker inte att du ställer ett högt krav alls, dock kanske du inte ska gå vidare med orden att hästarna får stå inne ;)

Har själv min ponny här hemma som stått skadad nu i snart 10 månader pga spark av broddad häst som träffade på knät.
Den hästen går nu i egen hage - denna här är en inackordering hos oss , därav kunde ju vi bestäma lite mer att den inte får gå med våra hästar - vilket såklart denna ägare förstod.

Jag själv skulle också förstå om min häst sparkade de övriga hela tiden, bara utan brodd kan bli hemska skador om den träffar olyckligt! jag vill då inte gå och ha andra hästars liv på mitt samvete.

:o

Det är svårt det där, att komma överens i ett stall. Hos oss går hästarna 2-3 st i mindre hagar och man kommer överens inom hagen om vad som ska gälla. Jag broddar runt om och min häst går tillsammans med en häst som är utan skor. Ingen av hästarna halkar och ingen sparkar någon. Hästarna är givetvis ihopsläppta sedan länge och hade klarat ut rangordningen långt innan det var aktuellt med broddar. Har faktiskt aldrig varit med om någon allvarlig broddskada och hos oss tycker de flesta hästägarna att fläkskador är betydligt värre och vill skydda sig mot det.

Vilka krav du kan ställa vet ju ingen annan än du själv som känner alla inblandade men om det är så viktigt för dig får du väl överväga om du ska flytta dina hästar, om ni inte kan avgränsa en hage där dina kan få gå. Någon annan lösning ser jag inte, för jag kan inte tänka mig att de andra hästägarna, som inte vill eller kan ta av skorna, skulle acceptera att gå broddlöst i halkan. Det skulle aldrig jag göra i alla fall.

mvh
Lejonelle

hos oss är det själva vägen ned till hagen som kan bli hal.
är det riktigt halt och osandat får dom gå uppe vid stallet.
det är ingen större risk för halka i hagen, vi har bra hagar som ligger på en ås,
så det är broddat fram ifall det är isfläckar påvägen.
leder man ned dom 4 och 4 så har man ingen koll på alla hästarna.
skulle det någongång vara så halt i hagen att det behövs broddar runt om så släpper jag inte in min valack till hingst/ valackhagen.
min häst är för lat för att sparkas och i stohagen är det lungt, bara 2 ston.
vet en kompis häst som fick en broddspark förra året, inte kul.
skulle inte släppa min häst i hagar med många hästar där dom är broddade på alla 4.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 765
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·
Träning Hej. Har en häst som när hon kom var snäll mot andra hästar, förhållandesvis ganska låg i rang. Nu har hon gått med en ännu lägre...
Svar
10
· Visningar
992
Senast: vaggvisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama