Ställer jag för högt krav???

Sv: Ställer jag för högt krav???

Jag tycker inte att du ställer för höga krav.
Jag tillhör kategorin stallägare.
Anser att det är upp till var och en om man vill ha brodd i hagen eller inte. Det skulle inte falla mig in att bestämma det.
Men
Om hästarna är broddade och det finns nån häst som har tendens att slå,
så skulle jag försöka lösa det genom att möblera om i hagarna.
För mig är det en självklarhet att försöka förebygga skador så långt det är möjligt.
Om det skulle betyda att någon häst får gå själv i hagen så får det bli så.
Det har ingen betydelse om det är min egen häst eller en inhyrd.

Vi har våra hästar broddade i hagen när det är snö och is. Är det någon häst som sparkas mycket så brukar den få egen hage. Våra hästar springer mycket och leker och risken är annars stor att de fläker sig. Visst händer det att de får skador av broddarna men oftast beror det på att de trampar sig själva.

Du ställer absult inte för höga krav. Detta ska stallägaren inte säga något om. Om han är rädd om hästarna borde han förstå vad du menar. En häst ska inte behöva bli skada för att stallägaren inte vill ha dom skilda hagar.
Lycka till!

Tycker inte att du ställer för höga krav!! Håller helt med, skulle aldrig släppa in min polle till en häst med broddar runt om som dessutom sparkas... :mad: Tycker inte att du ska ha hästarna inne, byt stall i så fall!!

Jenni73 skrev:
Hörde om en häst förra vintern som blev sparkad av en broddad häst, det tog så illa att dom fick avliva den som blivit sparkad. Detta trots att det bara var en "lekspark".

//Jenni

Mitt sto har sparkat av benet på en annan häst när hon var oskodd och sparkade bakut när de busade (hon sparkade bakut när de galopperade och den andra hästen kom i vägen).

Så allvarliga olyckor kan hända både med och utan brodd.

Magnum skrev:
Däremot skulle jag aldrig släppa min häst i hagen skodd utan brodd när det är "vinterväglag" det skulle aldrig falla mej in, jag är inte bekväm av mej men det är hästens säkerhet jag tänker på. QUOTE]
:bow: :bow: :bow:

I mitt förra stall gick hästarna med broddar på.
Var det någon som sparkade så tog vi av bak broddarna. Men vi har gjort detta hela tiden . INGA SKADOR.
Men är det så att det är en som man vet sparkar
skall den inga broddar ha.

:cool: jag hyr själv ut åt andra och förstår inte hur stallägaren vågar släppa ihop dina med sina broddade - här är det självklart så att inga nya främmande hästar släpps in i en etablerad flock eftersom man nästan kan räkna med att det blir bråk o stök..du ska självklart kräva att dina får en egen hage. Går inte människan med på det är hon/han ..****..
hästar som ska släppas ihop ställer jag i boxarna bredvid varandra och så får de stå tills jag ser att de har luktat in varandra ( från 1 till 7 dygn) och att allt är lugnt vid fodring etc. Efter det släpper jag den nya och den mest ranghöga ihop först, när de har accepterat varandra är allt lugnt och jag har aldrig problem med sparkskador etc. Har faktiskt aldrig haft heller..peppar...peppar ;)

*lånar knapp*

En fundering bara..

Kör ni bil med sommardäck också,trots vinterväglag?

amkm skrev:
*lånar knapp*

En fundering bara..

Kör ni bil med sommardäck också,trots vinterväglag?

:bow: :bow: :bow:

Förstår inte hur man överhuvudtaget kan släppa ut en skodd häst UTAN broddar i en vinterhage. Är det problem mellan hästarna får man väl dela av hagen. Lathet är det att inte göra det i stället!!!!! :devil: :devil:

Jag SKULLE ALDRIG släppa ihop min häst med en broddad häst i en hage! :angel:

Jag tycker inte att Du ställer för höga krav.

Håller med!!!

Förstår inte hur folk kan skruva ur brodden när de släpper ut hästarna i hagen på vintern om det är snö och halt. Det är ju där de vistas större delen av sin ute-tid. Det är ju inte så vanligt att folk sandar hela hagarna då i stället...

Men om hästarna bråkar är det bättre, tycker jag att dela upp hagarna oc hästgrupperna så att det funkar, och är det någon häst som får stå ensam ett tag så tycker jag det är att föredra framför att de drar runt obroddade och gör illa sig, förutsatt att det finna hästkompisar i precis anslutning till hagen.

Och jag tycker inte heller att det är motiverat att använda en massa, massa tid varje dag att skruva i och ur 12 brodd eller fler per häst, man får jävligt ont i ryggen.

Tack alla för era svar. :bow:

Efter att ha måstat visa hur ledsen jag kände mig över att mina hästar blir sparkade fick jag tillslut dela upp hagen. Det satt "hårt inne" plus att det nu är sura miner i stallet. :crazy:

Jag fattar inte riktigt det. Hur kan man bli arg och sur över att jag är rädd om mina djur? De borde väl också tycka att det är bra med en delning. Jag menar om nu deras häst "slår" beror det ju på någonting. Ex. hon är brunstig och vill inte ha någon "där bak". Då borde väl stallägaren tycka det är skönt för sin häst att den får vara ifred och slippa "slå". :confused: :confused: :confused:

Nu är det inte så att mina hästar går skodd utan broddar. Ooh nej! De älskade liven går helt oskodda. Skulle för allt i världen inte släppa ut en häst med skor utan brodd.

Man kan inte förutspå alla olyckor men man kan kanske försöka att undvika dem :smirk:

Halvbra slut på det hela alltså eftersom du fick ha dina själv men det är råtrist när folk inte kan respektera ens vilja eller ens förstå varför. Och när det gäller olyckor, så vissa får man nog leva med att det finns en risk för (annars kan häststackarna inte få leva dugliga liv) medans andra kan man försöka förebygga.

Men man måste ju ha hennes hästar för sig då det inte går att ha den med den aggressiva hästen så jag tycker det är mest lämpligt.En häst lyssnar faktiskt inte om man säger åt den att vara snäll å inte sparka sina polare.. :crazy:

Vad bra att det löste sig till slut! :) Och jodå, jag såg ju i din tråd att dina hästar går barfota, mitt inlägg var till de som skruvar ur brodden. Jag håller helt med om att man inte vill ha sparkskador med broddade skor, men det är VANSINNIGT att släppa ut en häst utan brodd i en snöig och isig hage. Jag delar alltid av hagen vid minsta bekymmer. Bäst är det för mina två som går barfota, helt super! Men jag har en tjurig "tant" som går med brodd och då är det bara att dela! ;)

Jag har inte läst hela tråden eftersom det ju uppenbarligen löst sig.

Men det här med brodd i hagen.

Skodda hästar brodda spå i oktober och broddas av i mars. Enda gången de mellan det broddas av är om de ska hältutredas på klinik som inte vill ha brodd i ( t ex Ultuna vill ha UR brodden om de hältutreds). Då skruvas brodden ur på klinik innan undersökning och skruvas i innan hästen lämnar kliniken.

De har broddar i hagen, i boxen, under ridning och i transport. Jag förstår inte att man broddar ur i hagen, järnskor är såphala på snö/is om de inte är broddade, och är det vinterväglag när man rider är det ju det i hagen med. Samma sak med transport, det är halt när jag lastar på och när jag lastar av, och då ska de ha brodd, alltså åker de med brodd (men REJÄLA skydd).

Större delen av tiden så har jag haft eget stall med egna hästar. Jag har aldrig haft en sparkskada, helt enkelt eftersom hästarna inte gruffar, de har ingen anledning. Jag har också stått i två olika inackorderingsstall.

Det ena tillätt fullbroddat även bak, vid insläpp med ny häst fick du ha blindbrodd bak i några dagar och sen broddades det på igen. 10 STON i samma hage, med lunchfodring i hagen. Inga sparkskador.
Ville man inte ha sin häst ihop med broddade hästar så fick den gå i mindre hage själv eller med annan obroddad kompis. Häst som sparkade fick gå obroddad bak med de broddade eller broddad själv utefter hur ägaren ville ha det. På detta sätt var alla nöjda.

I stall numemr två tilläts bara blindbrodd bak, ingen lunch fodrades i hagen. Separerade ston och valacker. En broddskada då två valacker rök ihop (och ironiskt nog ägdes de av samma person, var kompisar och gick i ensam hage för att ägaren var rädd de andra hästarna skulle sparka hennes). En valack hade guldskor (med fast brodd) så han gick i egen hage. Efter ett tag fick han sällskap i hagen av en annan valack (den som sedemera blev min, men då när jag stod där var inte min) som var oskodd, men då ägaren ville kunnage mat i hagen. Inga broddskador.

När valacken släpptes från boxvilan i april i år släpptes han ut till unghästen (hans kompis) och unghästens inlånade kompis. valacken hade PG-skor med fast brodd. Inga broddskador.

Jag försöker undvika släppa in nya hästar i en etablerad konstellation på vintern, IFALL de skulle slå. Det har dock hänt. Vid det tillfället fanns min valack (fullbroddad, dvs 4 brodd/sko) och ett fullbroddat ponnysto. Inga sparkskador dem emellan, men ponnystoet kunde vara en BITCH innan rangen var klar, så jag tog av skorna bak på henne inför hopsläppet. valacken var fullbroddad. In släpptes ett nästan högdräktigt sto. Inte en skråma på henne. Däremot kunde ponnybitchen inte uppföra sig och avskydde nya stoet, så ponnyn åkte i egen hage (och fick tillbaka sina skor och broddar).

Just för jag har eget stall så kan ju jag bestämma, och mina skodda hästar har brodd i hagen. Häst som uppenbart inte kan sköta sig eller sprkar (jag har aldrig haft problem med att mina hästar kickat dock!) åker ut. Kommer det hit en häst vintertid så får ägaren till denna välja själv. Ihopsläpp med min broddade valack (och oskodda unghäst) eller egen hage.

Jag skulle INTE tvinga någon att släppa sin häst ihop med min/a brodd/ade, däremot skulle jag heller inte riskera mina hästars liv och lem för deras skull. Utan då får de en egen hage och gå själv/a, så är alla nöjda.

Det är ALLTID en risk med brodd, och jag är medveten om att fan kan flyga i valacken (som är ranghög fö, men nästan aldrig slår, han bits om han vill göra något) och att han kan sparka efter åringen, och tar då smällen, och tar olägligt så kan det vara slutet för henne. Men det är en risk jag tar, jag har nämligen sett fler hästar sluta sina dagar i förtid eller få svåra skador på grund av fläkningsskador än broddskador. Och sen spelar det såklart in att jag haft fullbroddade (4 brodd/sko runt om) ihop i en herrans massa år, och är uppväxt med fullbroddade hästar ihop, utan en enda liten skråma. Enda broddskador jag haft under alla år är de som valacken ger sig SJÄLV med sina EGNA broddar, men det är en annan historia.

Samma sak gäller fö skodda hästar på sommaren. Jag skor INTE av för ett hopsläpp, utan mina ridhästar går skodda och så är det med det. Vill inte folk ha sina hästar ihop med skodda så får de släppa dem på bete hos någon annan. Dock har jag aldrig haft problem med det, och heller inte en enda skada pga hopsläpp med skodda hästar (varken mina eller andras).

Det finns himla många fördelar med att ha eget stall och eget bete ;)

men soms agt, att erbjuda ett alternativ tycker jag är viktigt, men man må ju då vara medveten om att det kanske inte innebär lika stor hage eller så som ett hopsläpp. Men lika lite som jag broddar av/skor av mina hästar för någon annan inte vill ha sina med skodd/broddad häst, lika lite skulle jag ju TVINGA någon att släppa in sin häst med mina skodda/broddade. Men då får de ta att de får mindre och tråkigare och hage och ev gå själv.

och - en häst som uppenbart sparkar (dvs som är lätt i bak och/eller sparkar fast den inte borde) åker UT ur hagen. Jag flyttar individen som bråkar, punkt slut.

Oj!Om man broddar av sin häst i mars, var jag bor så slår man ihjäl sig.
Har det varit riktigt ovanligt varmt så kan man brodda av tidigast i slutet av maj, men de är som sagt ovanligt.
Brukar få vänta till juni, ligger fortfarande is på backen tills dess :eek:

Nu förstår jag inte alls vad du menar då du svarade på mitt inlägg?????
Det löste sig ju så att de fick en egen hage.

så klart du inte gör! Det är ju en självklarhet att alltid ta av broddarna bak i alla fall om det går flera hästar i en hage! stå på dig!

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 765
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·
Träning Hej. Har en häst som när hon kom var snäll mot andra hästar, förhållandesvis ganska låg i rang. Nu har hon gått med en ännu lägre...
Svar
10
· Visningar
992
Senast: vaggvisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama