Sv: Ställer jag för högt krav???
Jag har inte läst hela tråden eftersom det ju uppenbarligen löst sig.
Men det här med brodd i hagen.
Skodda hästar brodda spå i oktober och broddas av i mars. Enda gången de mellan det broddas av är om de ska hältutredas på klinik som inte vill ha brodd i ( t ex Ultuna vill ha UR brodden om de hältutreds). Då skruvas brodden ur på klinik innan undersökning och skruvas i innan hästen lämnar kliniken.
De har broddar i hagen, i boxen, under ridning och i transport. Jag förstår inte att man broddar ur i hagen, järnskor är såphala på snö/is om de inte är broddade, och är det vinterväglag när man rider är det ju det i hagen med. Samma sak med transport, det är halt när jag lastar på och när jag lastar av, och då ska de ha brodd, alltså åker de med brodd (men REJÄLA skydd).
Större delen av tiden så har jag haft eget stall med egna hästar. Jag har aldrig haft en sparkskada, helt enkelt eftersom hästarna inte gruffar, de har ingen anledning. Jag har också stått i två olika inackorderingsstall.
Det ena tillätt fullbroddat även bak, vid insläpp med ny häst fick du ha blindbrodd bak i några dagar och sen broddades det på igen. 10 STON i samma hage, med lunchfodring i hagen. Inga sparkskador.
Ville man inte ha sin häst ihop med broddade hästar så fick den gå i mindre hage själv eller med annan obroddad kompis. Häst som sparkade fick gå obroddad bak med de broddade eller broddad själv utefter hur ägaren ville ha det. På detta sätt var alla nöjda.
I stall numemr två tilläts bara blindbrodd bak, ingen lunch fodrades i hagen. Separerade ston och valacker. En broddskada då två valacker rök ihop (och ironiskt nog ägdes de av samma person, var kompisar och gick i ensam hage för att ägaren var rädd de andra hästarna skulle sparka hennes). En valack hade guldskor (med fast brodd) så han gick i egen hage. Efter ett tag fick han sällskap i hagen av en annan valack (den som sedemera blev min, men då när jag stod där var inte min) som var oskodd, men då ägaren ville kunnage mat i hagen. Inga broddskador.
När valacken släpptes från boxvilan i april i år släpptes han ut till unghästen (hans kompis) och unghästens inlånade kompis. valacken hade PG-skor med fast brodd. Inga broddskador.
Jag försöker undvika släppa in nya hästar i en etablerad konstellation på vintern, IFALL de skulle slå. Det har dock hänt. Vid det tillfället fanns min valack (fullbroddad, dvs 4 brodd/sko) och ett fullbroddat ponnysto. Inga sparkskador dem emellan, men ponnystoet kunde vara en BITCH innan rangen var klar, så jag tog av skorna bak på henne inför hopsläppet. valacken var fullbroddad. In släpptes ett nästan högdräktigt sto. Inte en skråma på henne. Däremot kunde ponnybitchen inte uppföra sig och avskydde nya stoet, så ponnyn åkte i egen hage (och fick tillbaka sina skor och broddar).
Just för jag har eget stall så kan ju jag bestämma, och mina skodda hästar har brodd i hagen. Häst som uppenbart inte kan sköta sig eller sprkar (jag har aldrig haft problem med att mina hästar kickat dock!) åker ut. Kommer det hit en häst vintertid så får ägaren till denna välja själv. Ihopsläpp med min broddade valack (och oskodda unghäst) eller egen hage.
Jag skulle INTE tvinga någon att släppa sin häst ihop med min/a brodd/ade, däremot skulle jag heller inte riskera mina hästars liv och lem för deras skull. Utan då får de en egen hage och gå själv/a, så är alla nöjda.
Det är ALLTID en risk med brodd, och jag är medveten om att fan kan flyga i valacken (som är ranghög fö, men nästan aldrig slår, han bits om han vill göra något) och att han kan sparka efter åringen, och tar då smällen, och tar olägligt så kan det vara slutet för henne. Men det är en risk jag tar, jag har nämligen sett fler hästar sluta sina dagar i förtid eller få svåra skador på grund av fläkningsskador än broddskador. Och sen spelar det såklart in att jag haft fullbroddade (4 brodd/sko runt om) ihop i en herrans massa år, och är uppväxt med fullbroddade hästar ihop, utan en enda liten skråma. Enda broddskador jag haft under alla år är de som valacken ger sig SJÄLV med sina EGNA broddar, men det är en annan historia.
Samma sak gäller fö skodda hästar på sommaren. Jag skor INTE av för ett hopsläpp, utan mina ridhästar går skodda och så är det med det. Vill inte folk ha sina hästar ihop med skodda så får de släppa dem på bete hos någon annan. Dock har jag aldrig haft problem med det, och heller inte en enda skada pga hopsläpp med skodda hästar (varken mina eller andras).
Det finns himla många fördelar med att ha eget stall och eget bete
men soms agt, att erbjuda ett alternativ tycker jag är viktigt, men man må ju då vara medveten om att det kanske inte innebär lika stor hage eller så som ett hopsläpp. Men lika lite som jag broddar av/skor av mina hästar för någon annan inte vill ha sina med skodd/broddad häst, lika lite skulle jag ju TVINGA någon att släppa in sin häst med mina skodda/broddade. Men då får de ta att de får mindre och tråkigare och hage och ev gå själv.
och - en häst som uppenbart sparkar (dvs som är lätt i bak och/eller sparkar fast den inte borde) åker UT ur hagen. Jag flyttar individen som bråkar, punkt slut.