Stalldilemma

A

AnonymaAsta

Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med.

STALL 1
Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två stall.
8 boxar i mitt, 6 i det andra. Allt som allt står här för nuvarande 12 hästar, de andra två ligger i sina mammors magar och bakas.

4 hektar mark fördelat på 2 "sommarbeten" och 6 hagar + lösdrift åt 3 shettisar.
Inte allt för mycket mark åt 12 stora hästar.

Finns litet ridhus i anslutning till stallet, 20*20m och ridbana på 20*40m med ett underlag som sett sina bästa dagar.

Spolspilta med varm/kallt vatten.

Inga speciella ridvägar men de duger.

Alla fodringar och utsläpp/intag ingår 7dgr/vecka. Täckesbyten och eventuella skydd ingår också.
3kg kraftfoder och 10kg hösilage. Samt strö, men pga dålig halmskörd får vi nu köpa till halmpellets.
Hästarna fodras mellan 8-9 på morgonen och kommer ut vid 10-tiden. Kommer in när solen går ner, ca 15:30 just nu. Kvällsfoder kl 20

Stallhyra 3000kr + eventuella säckar med halmpellets.

Jag saknar:
  • Ordentligt ridhus + ridbana
  • Skog/terräng
  • bättre hagtider

STALL 2
Har fått erbjudande att stalla in på annan anläggning som har:
  • Skog ca 20 min ridväg bort
  • Grustag/rekreationsområde 15 min bort
  • Ridhus och stor ridbana
  • 20 hektar stort åretrunt bete
  • Vanliga hagar större än nuvarande stalls

Men stallet drivs som kollektiv, man kan köpa till utsläpp/morgonfodring, intag, kvällsfodringar. Hjälps åt med helgerna. Torv/spån köps in gemensamt. Hösilaget kan man köpa på plats, kraftfoder får man köpa in själv.
Intaget kan jag lösa genom att gå ihop med några som sköter det gemensamt.

Fanns ej varmvatten i spolspiltan förr vet inte hur det är nu.

Kommer hamna på en ev prislapp innan jag köpt kraftfoder på 3047kr inkl morgonfodring/utsläpp + kvällsfodring, 3 torv+3spån 12kg hösilage.

Har stått på denna anläggningen förut och trivdes rätt bra, dock har den förändrats en del sen jag stod där för 4 år sedan. Vad jag förstått till det bättre :)

Jag saknar verkligen uteridningsmöjligheterna och ett större ridhus. Men trivs bra med stallägarna på nuvarande(gjorde iaf tills att jag märkte att de börjat snacka skit om mig och snackat om att slänga ut mig med varandra, jag är deras första inhyrning och de har bara öst beröm och bara snackat gott om mig hela tiden. Det negativa fick jag höra av en mkt nära vän till mig som stallägaren nyligen snackat skit med.)

Nuvarande stallägare har flera ggr bestämt sig för att bara ha ena stallet öppet pga hagbristen men pengarna har börjat styra mer och mer och då sjunker standarden.

När jag flyttade dit så fodrades hästarna vid 7:30 kom ut en timme senare. detta har försämrats på bara 1,5 år.

Så jag hoppas att ni verkligen kan ge mig lite inputs på vad ni hade valt?

Stå kvar i nuvarande i väntan på bättre eller flytta till den större anläggningen?
 
Sv: Stalldilemma

Jag hade nog flyttat. Folk pratar förvisso alltid bakom ryggen på varandra men att ha häst skall vara roligt, och om du inte har någon ordentlig plats att rida på... flytta. :)
 
Sv: Stalldilemma

Jag _tror_ jag vet vilka stall du pratar om för det låter precis exakt som två stall jag varit och tittat på, men jag valde inte något av dem i slutänden

Jag hade valt stall 2 i ditt fall alt väntat på ett ännu bättre.
Jag skulle ju eg ha flyttat dit,(stall 2) men fick plats i ett annat stall närmare ett större ridhus med jättebra underlag + bättre träningsmöjligheter (och nära till trav och galoppbanor). boxhyra på 2500:- inkl strö och hösilage in/ut och fodringar på vardagar)

Så det valde jag.
 
Sv: Stalldilemma

Stall ett har ju hemska hagtider och fodringstider om du frågar mig.
De står alltså INNE mellan 15-10, beroende hur mycket foder de får står de alltså utan något ca 11 timmar.
Jag hade flyttat.
Tycker att hästar ska gå ute så mycket som möjligt. Vad ska de göra i en liten box???
Sen kan inte alla ha lösdrift osv, men att ha dem ute längre än 5 timmar per dag borde väl de flesta fixa?
Släpp ut tidigare och in senare, varje timme blir ju viktigt då.
 
Sv: Stalldilemma

Håller med föregående talare!! Sen en liten undran, hösilage ingick med 10 kg? Tycker det låter VÄLDIGT lite.. Hur stor är hästen?
 
Sv: Stalldilemma

Flyttat - främst på grund av ridmöjligheterna, och hagtiden. Men det är ju din plånbok, så du får bedöma om du har råd med en lite dyrare månadskostnad.

Folk snackar... det är inte alltid sådant som ska tas på allvar. Titta på de faktiska omständigheterna istället för "den sade att den hade sagt"
 
Sv: Stalldilemma

Med tanke på att man bör ha hästens välmående i centrum när man väljer stall och därefter gå efter sina behov så ser jag bara en lösning. Flytta! Det kan vara värt lite extra pengar om hästen får stor hage och bra ridunderlag. Det besparar hästen skador och gagnar i slutänden även dig.
 
Sv: Stalldilemma

Ingår 10 kg men min får 14kg, så man får betala resterande.
 
Sv: Stalldilemma

Ja ok, jag bor lite mer på landet än du och är då mer begränsad i vilka stall jag kan välja pga avståndet. Har nästan bestämt mig helt nu men ska först ut och titta på stall 2 så att jag inte lever kvar i det förgångna.
 
Sv: Stalldilemma

Ja precis, det var ju bättre där förr när det inte var så överbefolkat, men nu är det "trångt" och hästarna är ute väldigt lite, jag skulle vilja att de kom ut mkt tidigare men har då fått svar att de också måste ha ett liv.
 
Sv: Stalldilemma

Jag hade valt stall nummer 2. Jag hade inte velat haft min häst ute så lite som 5 timmar :( minst 12 timmar tycker jag att hästarna ska vara ute, men det är ju jag det.
 
Sv: Stalldilemma

Ja precis, det var ju bättre där förr när det inte var så överbefolkat, men nu är det "trångt" och hästarna är ute väldigt lite, jag skulle vilja att de kom ut mkt tidigare men har då fått svar att de också måste ha ett liv.
har man inackorderingsstall så ÄR det ens liv. Om man inte är beredd på det får man lösa skötseln på annat sätt anser jag.
 
Sv: Stalldilemma

Jag skulle ha flyttat, hästarna står inne alldeles för mycket, och eftersom du inte verkar helt nöjd;)

Men är du inte säker på att du vill stå i stall två så kanske det finns fler stall som du kan ha hästen i? :)
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 372
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 196
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 846
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp