Ställbar bom, eller läderbom?

Kookaburra

Trådstartare
Nu ska jag byta sadel. Jag behöver en större bom. Jag har älskat min amazonas Elisabeth UF, och funderar nu på att köpa en ny likadan fast med läderbom. Så ser jag att det nu finns elisabeth med ställbar bom. Någon som har erfarenhet av detta? Vad tror ni? Ställbar bom kontra läderbom?

Lånade en birgitta k3 läderbom (ny) och red lite på banan och ut, och det är helt klart att han behöver större. Nu vet jag ju att det är en dum fråga, men tror ni det är möjligt att hästen kan öka en hel storlek till, till k4 i framtiden? Hur vanligt är det? Han har haft en k2 som varit bra under "unghästtiden", men nu är den för trång och jag undviker att rida i den.

Jag har inte ridit så mycket i läderbom, så jag undrar lite vad ni som har läderbom tycker? Vad är skillnaden? På vilket sätt "formar" sig bommen till skillnad från en UF? Många frågor är det :D

Vad tycker ni om sadlar med ställbar bom?
...kontra läderbom?
Hur vanligt är det att en häst går från k2 till k4?
Är det ovärt att köpa en läderbom, när elisabeth nu finns med ställbar UF-bom?
Vad är för och nackdelar med läderbom och ställbar UF?

Tusen tack! :laugh:

Sv: Ställbar bom, eller läderbom?

Nu har jag iofs inte hunnit använda läderbommen så länge.
Det jag kan tycka var att den formar sig ganska segt.. Både positivt och negativt. Negativt om man har en häst som inte tolererar "inkörningstiden" utan tycker att den ska ligga bra direkt. Positivt för då tänker jag att det borde ta rätt lång tid av snedsittning innan sadeln blir formad tydligt sned om häst/ryttare är sneda. Annars är ju det en sak man bör tänka på med läderbommen.

Själv gillar jag inte riktigt bomsadlar, helt enkelt för att jag är bortskämd med bomlösa som lättare formar sig med hästens rörelser. (Men läderbommen är ju som sagt ändå ganska fast..) Skulle vara intressant att testa en ultraflexbom just för att den iaf lär vara lättare att passa in perfekt efter hästen, men har man en häst vars bogblad går långt bak och bogarna rör sig ordentligt så inbillar jag mig att det är svårt att ha en fast sadel som INTE hämmar bogrörelserna.

Vet inte om det här gjorde dig ett dugg klokare! ;) Bara mina egna funderingar.

Har du möjlighet att prova in och få en perfekt tillpassad icke-ställbar så tror jag säkert den kommer fungera länge.
Om du någon gång behöver sälja vidare lär det vara lättare att sälja en UL-bom, ska du använda den på flera hästar eller riskerar att byta häst skulle jag också välja en UL-bom, och framförallt - skulle jag öht köpa en bomsadel så skulle jag köpa en ställbar! ;)

Tack för ditt svar!

Jag har fått reda på att man kan skicka in sin läderboms-sadel till Amazonas och byta ut koppjärnet om man vill. dvs bredda sadeln. Ställbart koppjärn finns bara i UF, inte i läderbom.

Ja, jag kan inte riktigt bestämma mig. Jag förstår ju att om jag senare kommer vilja sälja iväg sadeln så kommer det absolut bli lättare att sälja en med ställbar bom. hum, hum, hum, fundera, fundera.

Jag är ju van vid min UF, och det har ju gått superbra. hum... Ja. Det kanske lutar mot en ställbar UF ändå.

På vilket sätt "formar" sig läderbommen? Blir den mjukare och mer böjlig, eller blir den mest bara formad efter rumpan sas. För visst är det någon typ av kärna i den?

Nu vet jag inte om Amazonas-sadlarna funkar på samma sätt men jag misstänker att det är samma som Españolorna (själva konceptet med läderbommen). De kan ändra sig både i böjlighet och efter rumpan.
Huruvida den ändrar sig efter ryttarens rumpa kanske har med stoppningen i sitsen att göra också? Fast jag har svårt att se att någon stoppning inte skulle ändras med tiden! :p
Poängen med läderbom är ju att det bara är det främre (koppjärnet och gissningsvis fästanordningen runt om) som är fast och resten är "fast men med tiden formbart" som jag skulle uttrycka det!
Sen funderar jag också på om det skulle kunna skilja och finnas en stomme för sitsen i Amazonas, men jag har svårt att tro det just eftersom det är det jobbet läderbommen ska göra.

Liknande trådar

Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 581
Senast: videnlis
·
Utrustning Just nu har jag världens sadelproblem... Min nuvarande sadel (Crown Jessica m luft) har blivit för trång (31) och jag letar efter en...
2
Svar
21
· Visningar
2 166
Senast: skogersson
·
M
Utrustning Så var det dags att köpa ny sadel åt den andra hästen. :smirk: Behöver förslag på märken att prova. Hon är sex år gammal och har...
Svar
6
· Visningar
894
Senast: md5krist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka