Stallägaren håller inte foderstaten!

B

BluerainWaterdrop

Jag har bytt stall för ca 2 månader sedan, jag trivs ypperligt förutom en detalj. Det är stall ägaren som mäter upp fodret och hon ger inte så mkt som jag har skrivit i foderstaten. Min häst har tappat i vikt av några olika anledningar och måste få rätt mkt silage. Jag har sagt till ägaren flera gånger angående fodret och då har det blivit bättre någon dag sedan mindre igen. Jag har erbjudit mig att betala extra om hon tycker att det blir för dyrt (fodret ingår i hyran) men då sa hon neeej absolut inte!
Sist jag påpekade det så kommenterade hon att hon var rädd att det blev för mkt protein för hästen och visade analysen för silaget. Jag sa då att hästen har gått på fri tillgång och åt närmare 20 kg/dag så det är nog ingen fara, men jag känner att hon vill gärna lägga sig i och ge så mkt foder som hon tycker, jag vet att hon bara vill väl men jag kan inte låta bli att bli irriterad att jag inte kan få bestämma min egen hästs foderstat!
I och med att jag har sagt till några gånger (då har hon blivit lite putt) så vill jag säga det på ett bra sätt, men jag vet inte riktigt hur. För att ev slippa att säga till fler gånger hade jag tänkt att jag vill börja väga upp själv, jag tror det är lättas att hålla koll då.

Så nu tycker jag att ni kan hjälpa mig och komma på hur man kan säga detta på ett sätt utan att stallägaren tar illa upp!:confused:

Sv: Stallägaren håller inte foderstaten!

Tycker det låter jättebra att du tar tag i det! Hon kan ju inte bestämma över din häst??

Säg lite smidigt att du kan börja väga upp hö o.d. för att underlätta arbetet för henne, och även slinka in att du gärna gör det för att du vill hålla koll på att din häst får det den ska ha.. eller nåt liknande ;)

Säg som det är! Att du känner dig överkörd!
Se till att stallägaren lägger fram alla sina argument för att ändra din foderstat och gå igenom dom tillsammans (det kanske är en del gott i det)
Tala sen om att det faktiskt är din häst och du som bestämmer i slutändan.
Du måste givetvis veta vad din häst äter och hur mycket. Tänk om den blir dålig och det har med utfodringen att göra!?
Fråga om det inte är enklare om du mäter upp fodret själv, du känner dig lugn och stallägaren kan bara kasta in fodret(sparar tid)

Säg att du vill lägga fram hö i höpåsar till din häst och kraftfoder i hinkar. Då har du full kontroll på vad din häst får...
Det är ju bara för henne att slänga in vid fodring.

Säg att du vill lägga fram hö i höpåsar till din häst och kraftfoder i hinkar. Då har du full kontroll på vad din häst får...
Det är ju bara för henne att slänga in vid fodring.

Ha ha, min förra luriga stallägare väntade tills hästägarna åkt hem på kvällen och så gick han helt sonika och plockade ute höet ur hästarnas boxar :crazy: Han gjorde det för att han ansåg att hästarna inte åt upp allt utan bara drog runt det i boxen ändå och hästägarna i sin tur började ju ge mer och mer för de trodde ju hästen åt upp allt de själva lagt in i boxen och kunde inte förstå hur hästen inte gick upp i vikt. Så att lägga fram i höpåsar och kraftfoder i hinkar betyder inte per automatik att hästen får just det... Inte ens fastän man själv innan man åkt hem lagt in det till sin häst....

Min lösning på det hela när jag kom fram till det var inte att konfrontera stallägaren, han skulle bara hållit med och likväl plockat ut efter eget behag efter jag farit hem :D, utan jag började helt sonika binda upp ett proppfyllt hönät i boxen när jag var där så Pålle skulle ha. Att binda ner hönätet för att tömma ur var inte stallägaren intresserad av och så var han nog nöjd när det var i hönätet så det inte bara blev till spill och åkte ut på gödselstacken. Så alla hyfsat nöjda. Hästen fick även hö på golvet och alla mål grovfoder åts från marken, så det var det här "extra" som var i hönätet.

Jag hade berättat för stallägaren, vänligt, men bestämt att om hon inte respekterar foderstaten, så måste du se dig om efter något annat. Du kan inte stå i ett stall, där du inte har kontroll på om foderstaten följs!

Jag tror inte att du löser det genom att väga upp själv, risken är att stallägaren bara ger en del av det du väger upp, om stallägaren tycker att du ger fel.

Ta en diskussion. Du kan ju lägga upp det "jag är så orolig, hästen går bara ner i vikt och tappar, snart får jag sluta rida - vad tycker du att jag ska göra?" Utifrån det kommer stallägaren att ge sin syn på saken (mer kraftfoder, tillskott eller vad det nu är) och då kan du ge din åsikt (nej, jag vill inte ge mer kraftfoder, hästen behöver grovfoder annars blir den dålig i magen etc).

Förhoppningsvis kommer ni fram till en lösning, gör ni inte det är det nog tyvärr inte mycket annat att göra än se sig om efter annat stall där stallägaren delar din uppfattning.

om ni nu hade analys på silaget. är din hästs foderstat uträknad??

om inte göt en uträknad foderstat.. då har du lite kött på benen när du förklarar varför din häst behöver mera grovfoder.. en uträknad foderstat kan hon inte direkt gå emot när hon påpekade att de va proteinet hon var rädd för...

hjälper inte detta så.. tycärr måste jag säga.. FLYTTA igen.. för itne ska väl hästen må dåligt för att allt annat är bra i stallet.. är så himla tråkigt att sånt här är.. vet många som varit med om samma sak..

sen finns de även dom som har smällfeta hästar å som ger för mycket mat.. fär är jag splittrad om de itne lyssnar om man mot deras vilja ska dra bort mat... man ska juh itne gå emot hästägaren men iblöand funderar man hur de tänker... lättfödd smällfet ponny som får 2 kg groov och 14-15 kg silage med föör bra värden.

Säg som det är! Att du känner dig överkörd!
Se till att stallägaren lägger fram alla sina argument för att ändra din foderstat och gå igenom dom tillsammans (det kanske är en del gott i det)
Tala sen om att det faktiskt är din häst och du som bestämmer i slutändan.
Du måste givetvis veta vad din häst äter och hur mycket. Tänk om den blir dålig och det har med utfodringen att göra!?

EXAKT! Och tänk på att stallägaren knappast lär va med och betala veterinär-räkningarna om hästen inte håller sig fräsch efter hennes exprimenterande med din foderstat!
Du ska inte behöva packa hö själv om det inte är sagt så. Hon ska fodra efter dina önskemål. Punkt.
Fast det skadar ju aldrig att lyssna på folks tips och råd, för att sedan själv i slutändan avgöra vad som är bäst för just din hästs välbefinnande.

Tack för alla svar! Jag ska prata med stallägaren nu snart. Vi får hoppas att det går bra och att hon inte tar allt för illa upp. Jag kommer verkligen undvika att byta stall igen, för jag har bytt stall alldeles för många gånger under de två åren jag har haft hästen.
Åter kommer senare och berättar hur det har gått!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar