Stallägaren eller stallet - vad är viktigast???

W

Witzippa

Nyfiken på en sak, om Du står uppstallad,
vad är det absolut viktigaste för dig - att stallet/anläggningen är bra eller att stallägaren är bra att ha att göra med?

Naturligtvis vill man ju ha båda delar men ibland är det kanske svårt att komma överens med stallägaren eller att stallet/anläggningen inte har allt det man önskar.

Du får välja endast ett av alternativen!

Nyfiken på svar!:bump:

Sv: Stallägaren eller stallet - vad är viktigast???

att stallet är bra är för mig att stallreglerna också är bra.. sedan kvittar det om jag har bra kontakt med stallägaren, sålänge allt fungerar som det ska med hästskötsel och stallskötsel så är jag nöjd..

det är ju bättre att stallägaren är sur och grinig än att stallet är ruttet och oorganiserat..

Senast ändrad av en moderator:

Det där går hand i hand för mig. Är stallägaren involverad i stallet, d.v.s. har egna hästar där eller utför någon som helst syssla i stallet måste våran kontakt vara bra för att jag ska må bra. Men jag kan däremot ha överseende med en underlig stallägare om stallet är perfekt på alla punkter - det är ändå hästen som ska spendera all sin tid där. Så jag skulle säga stallet, tätt följt av stallägaren. Sedan är ju stallkamraterna en annan fråga:smirk:

Ok, själv tror jag stallet är viktigast för mig, ja om det inte är extrema konstigheter med stallägaren. Tror jag tycker övriga i stallet är mer viktiga än stallägaren även om denne är involverad i stallet.

Någon mer??
putt putt

Absolut är stallet det viktigaste. Om stallet fungerar bra med rutiner osv har man ju ingen anledning att prata med stallägaren.

Sällar mig till de som skrivit stallet...om rutiner funkar och stallet är i gott skick så betyder det mer för mig än stallägarens funktion som just ägare av stallet.

miljön i o runt stallket. Står på ett superställe o jag trivs verkligen jättebra, tyvärr trivs inte min häst, han vil ha större hage. Ska försöka hitta ett annat stall, det är viktigast att hästen mår bra, han tillbringar hela dagarna där o jag bara några timmar.

Stallet- stallägaren kan man försöka undvika så gott det går om man inte gillar den. Står själv i ett jättebra stall med bra stallkompisar, tyvärr är stallägaren väldigt lynnig, men nu är jag där så lite som möjligt samtidigt som henne. En anställd sköter vardagssysslorna åt ägaren i stallet, så ägarens humör går inte ut över någons häst.

Sällar mig till de som skrivit stallet...om rutiner funkar och stallet är i gott skick så betyder det mer för mig än stallägarens funktion som just ägare av stallet.

Fast som jag ser det beror det på vad stallägaren är för person om stallet är i gott skick och det är ägaren sätt att hantera saker som avgör om rutinerna fungerar. Som jag ser det är att så länge jag har en bra stallägare så kommer jag ha ett bra stall med fungerande rutiner.

Så för min del är stallägaren utan tvekan den viktigaste :idea:

/Camilla

Fast som jag ser det beror det på vad stallägaren är för person om stallet är i gott skick och det är ägaren sätt att hantera saker som avgör om rutinerna fungerar. Som jag ser det är att så länge jag har en bra stallägare så kommer jag ha ett bra stall med fungerande rutiner.

Så för min del är stallägaren utan tvekan den viktigaste :idea:

/Camilla

Jo, du har en poäng där, men om stallägaren inte är involverad i själva rutinerna i stallet (in-utsläpp, fodringar etc), alltså de som hyr plats sköter allt, så tycker jag nog att stallägaren kommer i "andra hand". Om däremot stallägaren kanske själv har hästar och deltar i rutinerna är det förstås viktigt att det funkar med stallägaren! :)

Det var nog inte så lätt att svara på denna fråga, som jag tyckte först, när allt kommer omkring...:o :smirk:

Detta är för mig en hypotetisk fråga. Eftersom jag inte skulle stalla upp min häst på en anläggning som inte håller måttet för hästhållning.. så blir mitt svar alltså att stallägaren är viktigast.

Nu är jag tack och lov begåvad med eget ljust och fint stall och egna marker som räcker mer än väl till de antal hästar jag håller mig med.

Stallet är viktigast.

Att hästen har bra hagar, mycket utevistelse och sköts enl bra överenskommelse. Sen om man inte kommer överens med stallägaren så är det tråkigt, men att hästen har det bra är allra viktigast.

Oftast går detta dock hand i hand.

En svår fråga tycker jag. Om man inte trivs med stallägaren trivs man inte heller i stallet, iallfall inte jag. Så jag tror att jag skulle säga stallägaren, men samtidigt så går det hand i hand med stallet.
Jag skulle inte ställa mig i ett oorganiserat, slitet stall som inte uppfyller mina krav bara för att jag vet att stallägaren är bra.
Inte heller skulle jag ställa mig i ett stall som verkar super, om jag fått höra att stallägaren inte är så rolig att ha och göra med.

För mig är det viktigast att det är ett bra stall med klara och tydliga regler som FÖLJS. Att man inte saknar något utan att det man behöver (och som stallägaren ska stå för) finns och sköts. Om stallägaren inte är någon kul person spelar ingen roll, så länge h*n själv följer reglerna och gör det h*n åtagit sig att göra samt inte lägger sig i. Som någon annan sa - oftast går det nog hand i hand.

Jo, du har en poäng där, men om stallägaren inte är involverad i själva rutinerna i stallet (in-utsläpp, fodringar etc), alltså de som hyr plats sköter allt, så tycker jag nog att stallägaren kommer i "andra hand". Om däremot stallägaren kanske själv har hästar och deltar i rutinerna är det förstås viktigt att det funkar med stallägaren! :)

Det var nog inte så lätt att svara på denna fråga, som jag tyckte först, när allt kommer omkring...:o :smirk:

Fast det är fortfarande stallägaren som har huvudansvaret, och vanligtvis "lägger dom sig alltid i litegrann" om dom själv också är på gården, även om dom inte är direkt involverade i hästverksamheten.

Sen för min del är det så att jag klarar inte av att ha hästarna uppstallade på ett ställe där jag inte trivs med folket.

Så enda gången jag kan hålla med om att stallägaren är mindre viktig är om den personen "i stort sett bara är ett kontonr" där kallhyran betalas in.

/Camilla

Så enda gången jag kan hålla med om att stallägaren är mindre viktig är om den personen "i stort sett bara är ett kontonr" där kallhyran betalas in.

/Camilla

Det är den erfarenheten jag har av att vara uppstallad, därför har jag tyckt att stallet är viktigare än stallägaren! :)

Nu står jag i eget stall tillsammans med min kusin, så nu slipper jag bekymra mig om vilket som är viktigast! ;) :D

Stallet behöver inte vara speciellt lyxigt, har hellre en bra stallägare att göra med, men stallmiljön & inredningen måste såklart följa lagarna.

Jag kan inte välja ett alternativ. För om jag inte tycker anläggningen är bra så trivs inte jag. Men om jag inte tycker stallägaren är bra så trivs jag inte heller.

stallägaren är lätt att göra med då. eftersom vi inte har några andra alternativ i den här byn på stall. ;)

Jag kan resonera så här:

Det är lättare att göra någonting åt stallet/anläggningen om stallägaren är bra än att få till stånd en förändring hos en omöjlig stallägare trots att stallet/anläggningen är bra. Det kan ju t ex vara att stallägaren är slarvig med att fodra hästarna, lägga på täcken och ta in och ut hästarna. Det är viktiga saker för mig. Allt detta har jag råkat ut för och en oresonlig stallägare är bland det värsta som finns, när dom inte förstår, har kunskap eller ens vill försöka förstå!

Om stallet är lite slitet eller så bryr sig inte hästen om och är det någonting som saknas kan man säkert fixa det m h a stallägaren om det är en BRA stallägare vill säga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV