Ställa ut!

Mabuse

Trådstartare
Vi hade eventuellt tänkt att ställa ut vår katt, och eftersom vi är fullkomliga noviser i ämnet så skulle jag gärna vilja ha lite tips. Vad ska man tänka på? Vilka papper behöver man ha (förutom stamtavla)? Vad ska man öva med katten innan? Det är en korthårskatt, är det något annat man ska tänka på för att få katten i utställningsskick?

Sv: Ställa ut!

Man måste vara medlem i en klubb (sverakklubb om det är en sverakreggad katt och sverakutställningar man tänkt sig).
Stamtavla och vaccintyg/chiomärkningsintyg är allt som krävs i pappersväg, kopior går bra.

Det är bra om katten är van att hanteras av främmande människor och i främmande miljöer. Öva lite på att vrida och vända mer än man gör i vardaglig hantering. I ert fall, testa även att sträcka ut lite (de flesta katter bärs väldigt bra utsträckt, det är synd att jag har en ras man ska hålla ihop...). Pälspreparering är inget att tänka på i början, många korthår är perfekta som de är. Ren i öron/ögon och klippta klor, bara.

Här står det lite kort om vad som gäller: sverakutställning

Ofta har klubbarna "nybörjarservice" eller så skickar man ett mail till sin egen klubb och hör om någon därifrån kan vara "handledare". Jag tar ofta hand om nykomlingar på utställning, det är bara kul!

En sak till: man skickar alltså anmälan till sin egen klubb, som skickar vidare till arrangörerna. Ofta måste man anmäla första veckan, dvs posta anmälan till den egna utställningssekreteraren innan anmälningstiden börjar för på senare tid har allt fler utställningar blivit fulla första dagen.

Ajdå, tänkte inte på det där med att hanteras av främmande... Katten ifråga är tyvärr väldigt rädd för nya miljöer, och har svårt med nya människor. Ligger i rasen tyvärr, och finns starkt hos den här katten. Lyfter domarna upp katten och så, eller håller man den själv?

Borde man ta med katten till en utställning utan att ställa ut henne, så man får se hur hon reagerar?

I utställningslokalen är det fullt av främmande människor och katter, och människorna har dessutom oskicket att peta på katten i buren :mad: Vid bedömning ska de tåla att lyftas i alla möjliga olika vinklar av domare och assistent. Man är som ägare med framme vid bordet, men man håller inte katten själv.

Vi som har lite känsligare raser börjar oftast utställningsträna redan när de är små, som ungar är det ju lättare att vänja dem vid nyheter. I vårt fall är det ju alla katter som är problemet, lukten av hundratals katter är besvärlig för en revirhävdande "fullblodskatt".

Hur de reagerar är ofta omöjligt att avgöra på förhand. Här är det flirtfröken nr 1 som inte alls tycker att utställning är kul och vår mer tillbakadragne hane älskar att hälsa på folk och "hålla hov" i sin bur.

Ojdå, då kanske det inte är någon mening att ens försöka ställa ut en vuxen katt, som inte blivit utställd förut?

Ojdå, då kanske det inte är någon mening att ens försöka ställa ut en vuxen katt, som inte blivit utställd förut?

Det går nog inte att ge ett generellt svar på den frågan, det beror ju självklart på hur katten är. En cool katt kan trivas utmärkt på utställning trots att den inte blivit utställd som liten. Men på din beskrivning av din hona så tror jag nog det är klokast att låta bli, eller åtminstone börja med att vänja henne på annat sätt vid främmande människor och nya miljöer. Lider katten av stökiga miljöer, att åka hemifrån eller att hanteras av främmande människor så låt henne stanna hemma som gosekatt, och leta efter en ny utställningskatt att börja vänja som ung. :idea: Det är verkligen jätteroligt med utställning, så det rekommenderas starkt!

/Erica

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar