Ställa ut skadad hund?

Dottla

Trådstartare
Jag och en vännina hade en diskution om hurvida man får ställa ut skadade hundar och om det påverkar resultaten.

Hon menar att om en hund blir skadad så att det påverkar exteriören, tex bett efter annan hund, så tar man med veterinärintyg som visar när skadan uppkom och att hunden får ställas ut och att det ej påverkar resultaten.

Är det så? Och gäller det alla typer av uppkommna skador? Tex om hunden blir stel opererad eller om det blir synliga ärr?

Någon som vet?

Sv: Ställa ut skadad hund?

Ja, du får ställa ut om du har veterinär intyg (annars också iofs). Dock visar ju intyget att det inte är ett medfött fel vilket är positivt. Dock kan det bli svårt om det är ett fel som syns och påverkar helheltsintrycket. Men om hunden t.ex. har förlorat en tand och det finns intyg på det så påverkar det inte bedömningen eftersom det inte syns i konkurrensen.

Om hunden får en skada, alltså något som inte är ett medfött fel, så skaffar man ett speciellt veterinärintyg som säger just detta. (Utställning går ju ut på att bedöma avelsresultat.) Det är en särskild blankett som skk har. Min hund har ett brott på svansen som han fick när han lekte med en större hund, jag fick ett intyg av veterinären.

Intyget lämnar man till ringsekreteraren som tar utställarens nummer och sedan meddelar domaren att tex nummer 45 har en skada på svansen. Han ska då bortse från att min hunds svans är lite knäckt. Jag tror dock att om skadan påverkar helhetsintrycket så är det svårt attt konkurrera ändå. Om min hund tex vart tvungen att amputera svansen så tror jag att det hade varit svårt att konkurrera med alla andra, då svansen gör så mycket på helhetsintrycket. Medan som falukorw sade att en avsaknad tand som inte syns inte spelar så stor roll.

Som redan sagts så ska man uppvisa intyg på utställningen om hunden har en skada som t ex bortfall av tand/tänder, amputerad svans etc. Domaren måste då ta hänsyn till detta intyg i kvalitetesbedömningen, så hunden ska inte ha ett sämre kvalitetespris pga skadan (däremot så kan ju andra saker göra att den får ett sämre pris). I konkurrensklassen så behöver dock inte domaren ta hänsyn till intyget längre och har sin fulla rätt att placera hunden sist, göra den oplacerad eller hålla inne med HP eller CK just på grund av skadan.

Ett exmepl på stelopererat ben togs upp och självklart så kan inte en hund som har en sådan skada att det tydligt påverkar helhetsintrycket eller omöjliggör en riktig bedömning, ha något annat än KEP (kan ej prisbelönas). Domaren kan ju inte veta hur hunden skulle ha rört sig om alla benen var hela och fullt fungerande. Man kan också undra varför man skulle vilja ställa ut en hund med en så tydlig skada att det påverkar hela hunden.

Tjenix.
Det stämmer bra, man får ställa ut skadad hund med veterinärintyg se bara till att det är rätt intyg, godkänt av SKK, veterinären har dessa intyg och att veterinären skriver hundens riktiga namn altså det som står i stamtavlan inte typ "fido".
Lycka till.
;)

Väcker liv i den här tråden.

Min man såg idag att vår dvärgschnauzer har små jack på baksidan av ena huggtanden, måste man ha intyg på en sån skada också eller är det bara när det är "stora" synliga fel. Man ser det om man kollar på den tanden från sidan. Jacken (två st) är kanske 0,5 mm djupa.

Bör jag kanske åka till veterinären och kolla upp det, jag vet inte när hon har fått jacken och hon verkar inte ha ont.

Sånt hade jag inte brytt mig om. Det är ju när de saknar tänder som det är ett fel. Många äldre hundar kan tex ha nedslitna tänder och jag har aldrig hört att de fått anmärkning för sådant.

Jag har en hund som saknar en tand och det är absolut inte alla domare som ser det.

Sånt hade jag inte brytt mig om. Det är ju när de saknar tänder som det är ett fel. Många äldre hundar kan tex ha nedslitna tänder och jag har aldrig hört att de fått anmärkning för sådant.

Jag har en hund som saknar en tand och det är absolut inte alla domare som ser det.

Då behöver jag inte göra något, men jag tror att jag ska be veterinären kolla på det om jag ska in för något annat. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat