Ställa ut korsning?

Hetla

Trådstartare
Hejsan, jag har en fråga. Jag har sökt men hittar inget, kan vara jag som är dålig på att söka, jag vet inte. MEN iallafall. Kan man ställa ut korsningshästar? Har har en vuxen halvblodskorsningshingst som jag skulle vilja få bedömd, bara för roligt då, och för erfarenhet av mig att bara ställa ut. Skulle vara roligt att göra helt enkelt. Men finns det några såna utställningar över huvudtaget?

Sv: Ställa ut korsning?

På sommarpremieringar får väl alla hästar visas? Jag är inte helt säker på att man får poäng, eftersom korsningar inte har någon specifik rasbeskrivning, men omdöme får man ju.

Det kan vara svårt att hitta, du får kolla upp vad dina lokala avelsföreningar anordnar för utställningar. Har du tur så hittar du någon som kan titta på honom utom tävlan. Sen är det problem eftersom han är en korsning och det inte finns någon rasstandard att döma efter, halvblod eller den andra rasen han är korsad med?

Ser att du bor i Visby. Annars brukar en av mina vänner anordna utställningar för främst korsningar, av just den anledningen att de inte riktigt har någonstans att ta vägen :P Det är dock utanför Halmstad så det är ju en bit att åka. Men om du vill åka på semester med hästen så kan du ju ta dig en tur hitåt ;)

Annars är det nog bäst att du tar kontakt med de som anordnar utställningar för "rasrena" hästar och frågar hur de gör. De kanske kan fixa så du får vara med utom tävlan och så får man i så fall ta att hästen bedöms som om den varit bara av "en" ras.

Jag har också för mig att man får visa alla raser på sommarpremieringarna! Men kolla på de lokala avelsföreningas hemsidor (de som ligger nära dig då, alltså) och se vad som finns! Det kan också finnas information på Svenska Hästavelsförbundets hemsida (www.svehast.se).

Själv har jag en holländsk ridponny som inte är registrerad i Sverige, som jag ändå lyckades få ställa ut på en allmän ponnyutställning i somras. :)

Lycka till!

Lite *KL*
Lägg märke till att det i de flesta sommarpremieringar står alla RASER en korsning har ju ingen ras. DÄrför blir det mer osäkert om den går att visa på "alla" ställen.
Nästa bit är att det på de här ställena finns olika klasser. Så det gäller ju arr hästen hör till de som ska bedömmas. Med andra ord så handlar de flesta bedömningar om lämplighet för avel och då handlar det om ston och unghästar. Så en vuxen valack kan vara väldigt svår att få bedömd någonstans alls.

När det handlar om rena utställningar så kan det visst finnas klasser för äldre hästar av alla kön. Men dessa är då istället bundna till en viss ras. Vissta inom vissa raser tar man även med korsningar inom rasen s k part breed. Men t ex halvblod där har man "bara" premiering och unghästvisningar och inga egentliga utställningar. Så om TS ska lyckas hitta en rasförening som kan tänkas ta hästen hänger det på vilken ras den korsad med och ibland även var den är registerad.

Finns en utställning i Håcksvik där alla är välkomna.
Dem brukar ha en egen klass för korsningshästar.
Du får bedömning och poäng.

Brukar anordnas av Håska stallklubb.
Dock hade dem ingen utställning detta året.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 883
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka