Ställa kastrerad hane...

T

Tallbarr

Hur ser ni på det?
Jag är ganska ny i utställnings sammanhang men tycker att det är ganska roligt.
Problemet är att jag har funderat på att kastrera min hane, dels pga att han inte ska användas i avel och att han börjar få det kämpigt med alla löptikar runt om.
Om han nu kastreras är det lika bra att sluta med utställningar då eller kan man ställa utan att bli idiot-förklarad?:confused:

Sv: Ställa kastrerad hane...

även fast han är kastrerad så kan han ju få meriter och kan jämföras med sina kullsyskon om hur kullen är i allmänhet. Bara du har ett testikelintyg på att allt var som de skulle innan han blev kastrerad så e de inga problem

Precis, jag skulle också ställa några gånger då så man har omdömen på papper så att säga. Men att ställa ut under många år regelbundet skulle nog höja en del ögonbryn, då frågar man sig varför du kastrerade och/eller varför du fortfarande ställer ut.

Se till att få intyget på engelska också! Vet nämligen ett ganska "roligt" fall eller vad man ska säga.

En av rasens allra kändaste avelshanar kastrerades vid hög ålder, för att ägaren tyckte han hade parat nog samt göra det lättare för honom med alla tikar hemma på kenneln. Han gick fortfarande i veteranklass då och då på rasspecialer o. dyl. En utländsk domare vägrade dock acceptera det svenska intyget, trots muntlig översättning från båda ringsekreterarna. Dessa sekreterare visste naturligtvis också mkt väl vem hanen var men kunde ju inte gärna berätta det för domaren...så det blev ingen bedömning den dagen om jag inte minns helt fel.

Precis, jag skulle också ställa några gånger då så man har omdömen på papper så att säga. Men att ställa ut under många år regelbundet skulle nog höja en del ögonbryn, då frågar man sig varför du kastrerade och/eller varför du fortfarande ställer ut.

Se till att få intyget på engelska också! Vet nämligen ett ganska "roligt" fall eller vad man ska säga.

En av rasens allra kändaste avelshanar kastrerades vid hög ålder, för att ägaren tyckte han hade parat nog samt göra det lättare för honom med alla tikar hemma på kenneln. Han gick fortfarande i veteranklass då och då på rasspecialer o. dyl. En utländsk domare vägrade dock acceptera det svenska intyget, trots muntlig översättning från båda ringsekreterarna. Dessa sekreterare visste naturligtvis också mkt väl vem hanen var men kunde ju inte gärna berätta det för domaren...så det blev ingen bedömning den dagen om jag inte minns helt fel.

Då gjorde den domaren helt fel! Den kastrerade hunden med
rätt intyg (på svenska) har lika stor rätt att delta och få en
bedömning precis som övriga deltagare.

Intyget gäller för kvalitetsbedömningen men inte för konkurrensbedömningen. Detta innebär att domaren inte får ge ett sämre kvalitetespris pga att hunden är kastrerad (men väl för andra saker!!), men i konkurrensen så har domaren sin fulla rätt att placera hunden sist enbart för att den är kastrerad.
Många domare vill inte döma fram kastrerade hanar, så om man har en riktigt fin hane som är kastrerad så får man acceptera att det kan bli en del släta ettor, trots att hunden rent utseendemässigt kanske är värd både cert och championat.
Det finns dock kastrerade hanar som vunnit stort

Observera också att det inte är tillåtet att ställa ut en kemiskt kastrerad hane!

Tack för alla svar!

Kalinsi Varför får inte en kemiskt kastrerad hane ställas?

Hormonspruta exempelvis.

TS: Visst går det att ställa en kastrerad hane, men det är väldigt sällan som dom kammar hem någonting annat än släta ettor ändå. Domarna ser hellre att okastrerade hanar, som möjligtvis ska gå i avel, tar hem förstapriserna.

Visst gjorde domaren fel, men det är ju inte första gången i världshistorien. :D

Min hund fick en trea en gång, jag var dock själv inte med då. Inom whippet är det extremt ovanligt med treor! Det ser inte speciellt bra ut på hunddata dock.... :o ....han är idag champion men gick då i öppen klass. Det regnade, blåste och haglade så han stod bokstavligt på klorna har jag hört. Hade hellre sett en 2:a eller ett KEP. Men det är glömt nu. ;)

Visst gjorde domaren fel, men det är ju inte första gången i världshistorien. :D

Ringsekreterarna borde ha plockat fram det skrivna på vad som
gäller för kastrerade hanhundar. Där står det vilka intyg som är
giltiga osv Detta ska alltid finnas vid domarbordet. Usch så
besviken jag skulle ha varit som utställare. Jag hade inte nöjt
mig utan talat om min rätt, har själ varit i en mkt liknande
situation på en utst med kastrerad hane och utländsk domare.

Gällande att placera sig bra med en kastrerad hane så är det svårare
ja. Men det går. Min Chow Chow hane (som är kastrerad)
blev BIM med cert och cacib nere i Vänersborg 2005. Och året
därpå fick han CK blev placerad som BH-3 samt blev BIR-veteran.

Vet du om de alltid finns i engelsk version då?

Tror iofs detta var den årliga rasspecialen som är inofficiell, men för rasfolket den ändå i särklass viktigaste utställningen på året. Så kanske inte alla reglementen finns med som på officiella utställningar den gången, jag har ingen aning. Men jag känner ringsekreteraren som berättade det här för mig, men det var ganska längesen nu.

Vet du om de alltid finns i engelsk version då?

Tror iofs detta var den årliga rasspecialen som är inofficiell, men för rasfolket den ändå i särklass viktigaste utställningen på året. Så kanske inte alla reglementen finns med som på officiella utställningar den gången, jag har ingen aning. Men jag känner ringsekreteraren som berättade det här för mig, men det var ganska längesen nu.

Ja reglerna lästes upp på engelska för domaren som förstod att
mitt intyg var ett giltigt intyg. Ringsekreternarna vid denna ring
hade inte ens koll på att man fick ställa ut en kastrerad hane
med intyg men jag stod på mig och då gick man till ringen intill,
snabbt kom ringsekreterare därifrån och visade på var i utst
reglerna det står och att min hund hade lika stor rätt att vara
där och ställas ut som dom andra. Då såg dom bra "dumma" ut
båda ringsekreterarna i "min" ring, dom hade innan sagt flera
osmakliga kommentarer till mig.

Men alltså... domaren ska ju inte se intyget! Så då spelar det ju ingen roll vilket språk det är skrivet på.

När jag är ringsekreterare och det kommer hund med intyg säger jag att hunden har intyg. Hundens namn står ju på pappret, så det kan man inte ge till domaren.

Vi hade ett fall med en kastrerad hane och utländsk domare. Där blev domaren osäker, trots att intyg fanns och vi kollade i utställningsbestämmelserna. Således tillkallades bestyrelsen. Dessa upplyste domaren om vad som gällde (igen!) och bedömningen fortsatte. Och faktiskt blev det denne hane som tog certet.

Att det går så är nog mycket ovanligt, men det händer uppenbart.

Lite märklig syn på saken tycker jag, men det är väl för att jag är van vid katter. Man kan ju faktiskt vara utställningsintresserad utan att vara avelsintresserad. På kattsidan är det jättevanligt att ställa ut kastrater och det är ingen som höjer på ögonbrynet åt det. Däremot tävlar inte kastrater mot icke-kastrater (därmed behöver en domare heller aldrig ställas inför dilemmat om h*n ska premiera den ena framför den andre pga. den är fertil och ägaren har större nytta av placeringen).

Ja, det är nog olika inom hund- och kattvärlden, eftersom det är så mkt vanligare att kastrera katter än hundar. Det hela handlar väl också om utställningarnas mening med att utvärdera ett avelsresultat och potentiella avelshundar egentligen mer än det egna intresset av att vinna tävlingar, eller nåt i den stilen.

Jag har aldrig funderat alls på det här innan, då jag aldrig sett en kastrerad hund på utställning själv.

Ja, det är nog olika inom hund- och kattvärlden, eftersom det är så mkt vanligare att kastrera katter än hundar. Det hela handlar väl också om utställningarnas mening med att utvärdera ett avelsresultat och potentiella avelshundar egentligen mer än det egna intresset av att vinna tävlingar, eller nåt i den stilen.

Jag har aldrig funderat alls på det här innan, då jag aldrig sett en kastrerad hund på utställning själv.

Utställningar fyller ju samma funktion på kattsidan som på hundsidan så det enda som kan skilja är väl egentligen tradition. Det är inte tradition att kastrera hundar och därför ses det som något suspekt att man kan vilja ställa ut en kastrat. En kastrerad individ är ju dock lika viktig att ställa ut som de fertila syskonen om man vill få en helhetsbild av hur kullen utvecklades exteriört.

På kattsidan tror jag mycket att det är den sociala biten som gör att folk ställer ut. Många ställer ut trots att de inte har "BIS-katter". Själv tycker jag att den sociala biten är roligare än utställningsbiten.:D

Men varför får en kemiskt kastrerad hane inte ställas???

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 899
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 361
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka