Stalla in?!

Sv: Stalla in?!

ia_ skrev:
Vilken hemsk djurplåggare du är som funderar på att stalla in redan :eek: ;) :p :D

*ia som stallade in 2 hästar för 2 veckor sedan, tar hem "den skadade" från betet på fredag, har dock vbl stoet + shettisen ute tillsvidare*

Du, lätt att jag är :p :D
Min häst fick stå inne 2 nätter sen släpade jag ner han till betet och nu går han ute dygnet runt i pissregnet pga. att han tog av sig täcket och trampade sönder bandet runt täcket så matte måste sy, som matte inte kan eftersom hon inte har en symaskin! :eek:

Visst är jag hemsk :rofl: :rofl: ;)

antiloop8 skrev:
Du, lätt att jag är :p :D
Min häst fick stå inne 2 nätter sen släpade jag ner han till betet och nu går han ute dygnet runt i pissregnet pga. att han tog av sig täcket och trampade sönder bandet runt täcket så matte måste sy, som matte inte kan eftersom hon inte har en symaskin! :eek:

Visst är jag hemsk :rofl: :rofl: ;)

Folk som du skulle bara inte ha tillåtelse att ha häst *chockad*
:eek:

:p ;) :D

Mrs_Malfoy skrev:
Fast jag rider ju mina hästar så de är knappast instängda hela dygnet. Vi har dessutom kassa hagar så de tycker inte det är särskilt kul att vara ute. Hade vi haft bättre hagar hade de varit ute mer.
De måste dessutom spara energi till tränanadet och tävlandet. Min ena häst tappar enormt mycket energi och vilja om han är ute för länge...

Man blir aldrig klok på vissa.

Har du funderat mer över varför dina hästar vill in ?

Jag tror mer det beror på maten än att de vill stå inne i en box.

Varför väljer man ett stall med kassa hagar?

Och det sista du skrev, att dina hästar måste spara sin energi.
Finns inga svar på det bara :
:rofl:

Låt hästen gå kvar ute! Hästarna är gjorda för att klara sig i alla väder, så han dör nog inte av att få gå ute dygnet runt ett tag till!

Vi har fortfarande våra hästar ute dygnet runt och de ska få gå så i en knapp månad tíll, så länge vädret inte blir helt omvänt.

Piraja skrev:
Mycket beror ju på vad hästen används till och är det tävlingshästar i full kondition kan det vara skönt för dom att få sova i stallets lugn. ;)
Visst är det så; att det beror på vad hästen används till. Dock har inte jag träffat någon tävlingshäst som är van vid utevistelse som inte kan slappna av o sova lika bra ute som inne (förutsatt att den är trygg med sina hagkompisar). Däremot kan jag se vits med att ha en tävlingshäst i full kondition på stall för MIN skull - den sätter inte lika mycket päls, det är enklare att stalla in den efter ridningen (som för min del som regel sker kvällstid) och låta den stå kvar inne istället för att gå/åka ut och släppa ut den vid 22-23 när den torkat upp efter ett svettigt ridpass, det är lättare att ge en individuell foderstat om hästen tex behöver extra kraftfoder för att ha kapacitet att prestera. Dock är det ju mest för min/tävlingens skull som den står inne; inte för att hästen själv mår "bäst" av det. Jag ser dock inga fel i att man som ryttare/ägare håller sin häst på ett sätt som passar en själv och kanske inte är det fullständigt optimala för hästen. Vi äger ju hästarna och har dem för att vi vill rida på dem- då ingår ju att vi faktiskt begränsar deras levnadsförhållanden bara genom att HA dem i vår ägo. Det tillhör vår sport/intresse/hobby att vi faktiskt har hästarna till NÅGON slags prestation - i de flesta fall i alla fall.

helenag skrev:
Även om man till synes har bete kvar så får man komma ihåg att det inte är mycket näring i gräset vid den här tiden och bedöma därefter. QUOTE]
Å andra sidan kan man ju fodra hästar med hö i hagen också! ;)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 285
Senast: Görel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar