Stalla in?!

Sv: Stalla in?!

Jag tycker inte att hästen absolut måste vara inne för att man en gång tagit in den på hösten! :cool:

Beror helt på hur man har sina hästar,om dom är inackorderade eller om man själv kan ordna allt det praktiska runt hästen.

Mina hästar som inte tävlar får "hatta" fram och tillbaka,min älsta är 25 och har aldrig hitills varit sjuk! :bump:

De får gå in vid ruskväder,mygg,broms för mycket sol.
Men jag kan mycket väl tänka mig att de får gå ute en gnistrande kall månskensklar vinternatt.

Det aldra viktigaste är att dom har mycket bra mat och vatten :d

Vi har fortfarande våra gående ute, de har inget bete men vi vill inte ta in dem ännu. Våra får mat 3 ggr/dag, mer på kvällen för att de ska ha en stund. Varannan dag får de gå i gräshage på dagen och tillbaka i sin vanliga hagen på natten (har ingen ström på gräset)
Änså länge har de gått utan täcke men den ena blir förkyld väldigt lätt och har börjat snora lite så hon ska ha tunt täcke på sig på nätterna nu. Installning blir det runt nästa helg om vädret fortsätter så här, ca 5 + grader på nätterna, frost väntas till helgen.
Jag vill helst ha min ute men han kan inte gå själv så om jag inte lyckas lösa det så åker han in om 1-1½ vecka tyvärr.
Vi har våra inne ca 3timmar på dagen/kvällen så de får vila, de är väldigt trötta och orkar inte så mycket i ridningen så då får de stå inne och sova lite, det är väldans populär, min valack slöar til ldirekt

Jag får visst inte ordning på svarskanpparna här.....

Riktat både till martha och Mrs Malfoy:

Jag förstår inte riktigt att ni reagerar så kraftigt!

Jag har både här och i andra inlägg skrivit:

Jag anser att hästar (generellt) mår bäst av att vara ute så mycket som möjligt. Detta om de ha behoven av foder och skydd uppfyllda.

OM HÄSTARNA ÄR FRISKA!

Jag förstår givetvis att det finns hästar som behöver täcke, och att alla hästar inte trivs ute om det är ruskväder.
Jag har aldrig sett mina hästar stå vid grinden och vilja in, så.....

Jag stallar inte in förän tidigast i slutet på oktober, av den enkla anledningen att jag inte får tag i min pålla på kvällen. Hon vet vad som är på gång, och vill inte in! Kan tillägga att jag inte har problem att fånga henne annars.
Tror att det oxå beror på att de har en suverän hage, och alla har ju inte den lyxen...

I alla fall: Jag tycker:
- hästar mår bra av att gå ute så mycket som möjligt (OBS möjligt!)
- hästen ska få vistas i en hage som ger den skydd, mat och stimulans.

Och MRS Malfoy, jag tycker verkligen synd om dina hästar som inte får gå ute mer än 3 timmar om dagen!!!
Tyck du att jag är trångsint, det rör mig inte i ryggen! :cool:
Min åsikt står jag fast vid!

Till alla: Ha det bra, och låt hästarna komma in när de vill det!

:love: Embla

Citat: Augusti är inte slut än!!!! Och du funderar på att stalla in!!!???

stackars häst!!!!! "Slut citat"

Det var denna meningen jag hetsade upp mig på....

Mina hästar är ute så mycket som möjligt, jag tar in dom mellan 19-21 nu, och ut kommer dom innan 8.00

Men det behöver inte vara synd om hästar som kommer in över natten.....that's it.

Jag blev verkligen förvånad, och det var därför jag kanske tog i lite extra.......

Jag har ju inte haft en tanke på att stalla in mina, men, jag bor ju i södra sverige oxå...

Tänkte inte ens på att titta var trådskrivaren bodde......
Och det har varit kallt på nätterna här oxå, bara 5 plus.

Sen är jag så van vid min pålla, hon river stallet om jag tar in henne nu...
Ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker....:)

Serendipity skrev:
Tycker mer synd om hästar som är tvingade att stå ute, just för att folk har uppfattningen att "de har päls, de klarar det här".. Har sett så många hästar som står vid grinden och trampar förtvivlat och vill in, sena nätter som tidiga morgnar...
Jag vill inte lägga mig så mycket i debatten om vad som är "bäst" - var och en får ha sin egen hästhållning. Jag föredrar själv att min häst går ute så mycket det bara går, men kan även se fördelar med stall - dock innebär stallet mest fördelar för mig själv.

Däremot undrar jag hur du menar med det jag citerat? Hur vet du om de hästar du ser verkligen "vill in"? Våra står ofta vid grinden tex vid 18-19tiden på kvällen trots att de i princip aldrig står inne på box (utom vid skada eller extrema väderförhållanden). Och där står de av den enkla anledningen att det är där de vet att vi människor ger dem MAT. :smirk: Om de som åker förbi vår hage tror de kan tala om för mig att det är för att min häst vill in så skulle det bara kännas komiskt.... min häst är islänning och har börjat fälla sommarpäls o sätta vinterpäls nu. Att hon fryser ute nu är uteslutet (det skulle jag ju se om hon gör) och att hon är mörkrädd finns inte. Hon har gått ute dygnet runt i ca 3,5 av de 4 år hon levt. Om det däremot blev typ kring 0-gradigt och snöblask en hel dag (eller natt) den här tiden på året - ja, DÅ kanske hon skulle gå in för att torka upp, men det är ju just för att hon inte har vinterpäls i tillräcklig omfattning ännu. (Om ovädret fortgår när hon är torr skulle jag slänga på ett täcke o släppa ut henne igen).

Sen vill jag inte säga att min hästhållning är bäst för alla hästar, men mitt ideal är att hästen ska vara ute så mycket det bara går. Om jag någon gång får en frusen häst (oavsett ras) skulle jag hellre täcka den än ställa den i box. Tyvärr känner jag till fler hästar som fått problem av mycket stallvistelse än såna som fått det av utevistelse. Bla luftvägsproblem tex. (dock beror ju sånt på HUR bra stall man har - det är jag fullt medveten om, men trots detta så finns många som hellre stallar in i ett undermåligt ventilerat stall än låter hästen gå ute i friska luften).

Däremot håller jag med en del av er om insektsargument. På vissa håll i landet kan ju tex knott till och med ta död på utegångsdjur. Eksemhästar mår ju också bättre av att kunna gå in (i lada med insektsgardin eller stall) när den värsta knott/mygg-tiden är.

Ack ja, det här är ett ämne som man kan älta fram och tillbaka hur mycket som helst.
Jag är nyligen nerflyttad från Hälsingland till Småland. I norr fick hästarna gå ute så mycket det bara gick på 4 ha bete (3 hästar). Installning skedde runt mitten av september då stormar och regn stod på kö. Nu, sedan jag flyttat söderut, har jag varit tvungen att stalla in redan för 3 veckor sedan p.g.a. myggplågan. Hästen fick en rejäl hudinfektion p.g.a. dessa ohyringar. Jag kommer att fortsätta ha hästen på stall nattetid då jag inte vill ha så mycket vinterpäls då jag rider större delen av vintern aktivt. Har endast ett kort uppehåll i Januari. Så länge hästen slipper stå ensam och luften är frisk, sval och fräsch samt att den får röra sig ordentligt dagligen så finns det inget hinder till att man stallar in oavsett vilken tid det är på året. Mycket beror ju på vad hästen används till och är det tävlingshästar i full kondition kan det vara skönt för dom att få sova i stallets lugn. ;)

Kan fortsätta med att tala om att jag alltid är noga med att hästarna har skydd i hagen. Det samt att de har fri tillgång på grovfoder gör att ingen hänger vid grinden i onödan. Dessutom har alla utom min gamla(nu döda) valack stått utanför vindskydden när det stormat som mest och det är en kvarleva från vildhästarna, de hör inte ev. rovdjur i blåsten och därför väljer dom att stå ute med fri flyktväg...utom min valack då som alltid hängde med rumpan längst in och kikade ut som en gök :p

EmblaAsk skrev:
Augusti är inte slut än!!!! Och du funderar på att stalla in!!!??? :eek:

stackars häst!!!!! :crazy:

Inte illa menat, men...

Om han behöver mer mat, så kan du väl ge honom hö och kraftfoder i hagen, eller?

Låt honom gå ute!!! det tål han så länge han är frisk!!!

:love: Embla

Har stallat in mina hästar.... har aldrig stallat in så tidigt förut. Men i år har jag blivit tvungen om inte hästarna skulle bli alldeles uppätna...
Så mycket mygg och knott som vi haft de sista veckorna så har inget täcke eller medel i världen hjälp dem...

Och eftersom jag tycker att det är mer synd om dem att utsättas för dessa blodsugare än det är att stå inne på natten så får de bli inne...
Oavsett om det bara är augusti.... ;)

Enda gången min häst (nordis) kan tänkas komma in och vila är MITT PÅ SOMMAREN då det är kokhett och massor av insekter! Då verkar hon tycka det är skönt att stå svalka i stallet o slippa insekterna... :smirk:

Annars är hon bara intresserad av MAT och får hon det bryr hon sig inte om att stå i en tråkig box. Har gått på lösdrift en vinter och såg då ALDRIG hästarna gå in i skyddet, ens vid snöstorm (då stod de med rumpan mot vinden i en klunga)!! Enda gången när de kom in var när vi skulle fodra...

Jag tror att många hästar kopplar stallet med MAT och därför vill de in. Men givetvis finns det hästar som vill in av andra orsaker... (fryser, knott, för varmt...)

Själv är jag van att hästar verkar tycka det är tråkigt att stå inne och tycker synd om sånna som får göra det för mycket.

Inte så bra att hatta fram o tillbaka, täcka hellre din häst så han kan spara lite energi på värmen och så kan du ju fodra honom lite mer.

Mrs_Malfoy skrev:
Det var ju hemskt vad trångsynt du var då.....
Jag stallade in mina hästar för två veckor sedan. Kan du dessutom tänka dig att de bara går ute tre timmar om dagen nu.
Mina hästar ville in och de är fullkomligt nöjda med hur de har det nu.

:mad:
Eller så vill de in till maten. Det är emot hästars natur att vilja vara instängda i en liten låda där de inte kan fly gemensamt.

mina ponnyer går ute dygnet runt, året runt. De har en halmad lösdriftslada som de väljer att inte gå in i.

Jag stallade in mina två i går.Mest för att dom börjar bli snoriga men också för att dom är såååå trötta när man tar in dom på dagarna.Min ena pålle får ont i ryggen om han blir kall och går då knappt att rida och min andra pålle har haft en dåligt liv innan han kom till mig och är väldigt trött psykiskt av att vara ute och inte riktigt kunna sova ut ordentligt.Så nu är 6 av 8 hästar hos oss installade.

mina hästar går ute än så länge med regntäcken på på natten.
på vintrarna går de ute från 6-8 på morgonen till 22-24 på kvällen
De står i princip aldrig å "häckar" vid grinden.. (de vet att de får mat i hagen också ) :)

Fast det var ju kylan som var orsak till installningsfrågan....... och inte myggproblem i detta fallet.!!

Annars förstår jag mkt väl om man tar in håstarna när det är mycket mygg osv!

Embla

Vädret och hästens hull bestämmer när man behöver tänka på att ta in framåt höstkanten. Även om man till synes har bete kvar så får man komma ihåg att det inte är mycket näring i gräset vid den här tiden och bedöma därefter. Om hästen är känslig för regn och rusk och hagen kanske inte har så mycket skog och vind skydd så ökar det ju argumenten för att ta in.

Hej!

Så är det inte hos oss. Min pålla älskar att vara ute oavsett väder och vind. Jag fryser vid 10 plusgrader och vill absolut inte vara ute mer än nödvändigt./ Lavinia, med knäpp häst.

Fast jag rider ju mina hästar så de är knappast instängda hela dygnet. Vi har dessutom kassa hagar så de tycker inte det är särskilt kul att vara ute. Hade vi haft bättre hagar hade de varit ute mer.
De måste dessutom spara energi till tränanadet och tävlandet. Min ena häst tappar enormt mycket energi och vilja om han är ute för länge...

håller med.
visserligen bor jag i skåne, men eftersom vi inte har haft tillräckligt med bete, så har de stora hästarna fått gå in på nätterna. de har fått hö och så, men ingen annan stödfodring.
det har inte påverkat dem någonting alls.

Vilken hemsk djurplåggare du är som funderar på att stalla in redan :eek: ;) :p :D

*ia som stallade in 2 hästar för 2 veckor sedan, tar hem "den skadade" från betet på fredag, har dock vbl stoet + shettisen ute tillsvidare*

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 285
Senast: Görel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar