Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller tummarna för att veterinären kan ge mig ett klart och tydligt besked vid återbesöket. Det är ju dock huvudsaklingen på grund av hennes inställning som jag funderar i dessa banorna...
Men du, detta handlar inte om dig! Du och dina känslor är inte i centrum - det är din häst välmående som är prioritet ett. Dina egna känslor kommer längre ner på listan.Det har verkligen varit blandade känslor de senaste dagarna, men nu när jag börjar hämta mig lite inser jag allt mer att jag fortfarande står inför ett jobbigt beslut.
Hur vet man om en häst "verkligen lider"? Veterinären som jag var hos nu var ganska så inne på att min häst var så pass knackig att det kanske inte ens var värt att försöka behandla, jag ville dock ge honom en sista chans och det tyckte hon var ok. Men allvarligt, hur vet man? Tänker jag efter så var det rätt länge sedan min häst var en av dem som brallade omkring i hagen ordentligt, han är oftast rätt grinig mot andra hästar (har han alltid varit mer eller mindre, men det har blivit värre med åren) och rent allmänt så kan jag inte säga att jag upplever någon direkt livsglädje hos honom, men hur avgör man det egentiligen? Tycker att det är jättesvårt! Har inte tänkt på detta på samma sätt riktigt förrän veterinären påpekade att han såg så "gammal" ut, kanske behövs det ett par friska ögon för att se sådant som man helst inte själv vill se.
Man vet inte, om det inte är väldigt uppenbart. När det är uppenbart har det ofta gått för långt eller skett nått akut. Så är det med djur. Dem kan inte berätta för oss hur det känns och hur dem har det. Vetrinärer kan ge besked, så här ser det ut i leden eller så här påverkas djuret men just lidandet är ju en upplevelse som liksom för djur borde te sig precis som för människor väldigt olika. Man kan aldrig veta.
Jag har tagit bort en del djur just av den anledningen. Jag vet inte säkert, men min magkänsla säger mig att djuret lider eller kommer snart att bli lidande. En hund som inte längre kan komma upp i soffan, som inte längre kan leva som den alltid gjort och är 12 år gammal fick senast somna in. Det var många som inte förstod mitt beslut "så dålig var han ju inte".
Hästen jag senast tog bort skulle kanske ha klarat av ett liv som promenad häst rent fysiskt men mentalt skulle det aldrig funka. Min bedömning var att han skulle bli lidande, därför togs han bort. Kunde jag inte ens ge honom en chans? var frågan jag fick ...
Jag har fattat mina beslut på min känsla över att död är bättre än lidande. Och när man har med djur att göra som står i beroende ställning och som man aldrig kan veta hur mkt dem lider så anser jag att det är bäst att ta det säkra före det osäkra. Hur jobbigt det än må vara.
Hoppas mitt inlägg uppfattas rätt, och inte som kritik mot alla som försöker in i det sista. Jag har full förståelse för att detta är ett svårt kapitel för många. Vill bara berätta om min syn på det hela.