Stall/Verkstad-OK i samma byggnad?

Iddefixen

Trådstartare
Sitter och skissar på vårt nya stall. Stallet är tänkt att ligga vägg i vägg med en verkstad.
Det jag funderar över är om det är OK att ha en verkstad kloss i kloss med ett stall, eller om det anses vara för stor brandfara.
Kan det räcka med en brandklassad vägg?

Någon som kan reglerna kring detta?

Sv: Stall/Verkstad-OK i samma byggnad?

Rekommendationerna är ganska komplicerade men finns sammanfattade i pärmar utgivna av "lantbrukets skyddskommité". De finns på nätet i digital form som pdf-filer och i kapitel tre, brandsektionering, hittar du hur skyddet ska utformas.

Har letat febrilt efter dessa - vart hittar man dem?
En liten länk kanske? :angel:

Myndighetsregler för hur byggnader ska se ut finns i Boverkets Byggregler (BBR). I BBR anges inga specifika krav på hur sektionering ska ske just när det gäller djurstallar, men allmänt gäller att olika verksamheter (som jag skulle tolka att verkstad och stall är) ska placeras i olika brandceller (med brandcell menas ett utrymme där brand och brandgaser hindras att sprida sig till närliggande utrymme under en viss tid).

Sen är det olika regler på hur sektioneringen ska se ut beroende på vilken byggnadsklass som byggnaden har (Br1, Br2 eller Br3). Våningsantal, verksamhet och byggnadsarea avgör vilken klass byggnaden får. Generellt brukar stallbyggnader och verkstäder hamna i byggnadsklassen med lägst krav (Br3). Dock kan det ändå ställas lite högre krav på vissa typer av lokaler, som t ex verkstad.

En byggnad med stall och verkstad skulle enligt byggreglerna troligtvis sektioneras med EI60, dessutom skulle verkstaden förses med ett ytskikt med hög klass.

Utöver myndighetsregler (som BBR) finns t ex försäkringsbolagens krav, och de ställer ibland högre krav på brandskyddet än vad myndighetsreglerna gör i sina försäkringsvillkor.

Lantbrukets Brandskyddskommitté (LBK), som omnämndes ovan, är ett samarbetsorgan för lantbruket, myndigheter, organisationer och försäkringsbolag, och har som målsättning att genom skadeförebyggande verksamhet minska brandskadorna i lantbruket.

BBR:s avsnitt 5 Brandskydd: http://www.boverket.se/upload/publi...gler/bbr12/Regelsamling_ Avsnitt_5_BBR 12.pdf

Länsförsäkringars villkor för hästverksamhet
http://www3.lansforsakringar.se/NR/...pedccexfx2hgst6ajqkd/V+850+Hästverksamhet.pdf

Lantbrukets Brandskyddskommitté, rekommendationer byggnadstekniskt brandskydd: http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik3.pdf

Glömde... Allmän info om LBK kan man hitta på Svenska Brandskyddsföreningens hemsida, www.svbf.se

Ridskolan delade byggnad med bilverkstaden, inga problem.

Allt byggt i Leca och sen puts på det (annat i verkstaden iofs).

Och sen bostäder ovanpå.

Ja, bygglov och allt godkänt (nyuppförd byggnad).

Fast jag hoppas att det var en brandcellsskiljande vägg mellan verkstad och stall, eller?

Tusen tack för ditt svar :bow:
Det var precis det material jag efterfrågade!

Ett litet förtydligande: En brandsektionering (brandcellsgräns) på EI60 kan uppnås på olika sätt:
1. En vägg som klarar EI60 (innebär att verksamheterna kan gränsa till varandra)
2. Ett avstånd på 8 meter (4 meter till tomtgräns)
3. En kombination av vägg och avstånd (t ex 4 meter mellan byggnaderna och en EI30-vägg)

Det var så lite så, glad man kan hjälpa till. Lycka till med stallet!

Djurstall skall byggas så att själva utrymmet där djuren står uppstallade avskiljs med lägst (R)EI 60.
R:et står för att bärande delar inte ska kollapsa förrän efter tidigast 60 minuter och EI handlar om att rök och eld inte ta sig igenom under minst 60 minuter.

Gårdsverkstad ska avkiljas från övriga utrymmen oavsett med lägst (R)EI 60 och väggar och tak ska ha tändskyddande beklädnad (tex mineritskivor) och golvet ska vara av obrännbart material tex betong.

Detta är från dels LBK´s rekommendationer som numera är tvingande samt från krav som försäkringsbolag har, även djurskyddslagen anger att stallen ska vara brandsektionerade så att man har rimlig möjlighet att rädda djuren vid brand - vilket är nästintill omöjligt utan brandsektionering... ska man vara brutalt ärlig så är det i princip viktigare att man har en fungerande brandsektionering än att ringa brandkåren när det brinner :eek:.

Googla på LBK så hittar du ritningar på typgodkända väggar m.m. i lämplig brandklass.

Garagering av fordon ställer dessutom specifika krav och det är jättekinkigt med att ställa in bensindrivna fordon inomhus - fordon som ställs inomhus ska i princip ha huvudströmbrytare, ha brandsläckare och vara dieseldrivna.

Senast ändrad:

När det gäller kravet på bärförmåga vid brand (R) så anger inte LBK några ytterligare krav än vad BBR gör. Kravet på bärförmåga i BBR beror på vilken byggnadsklass byggnaden har.

Om stallbyggnaden klassas som en Br3-byggnad (vilket den gör om det bara är ett plan eller om det är två plan men med en byggnadsarea på mindre än 200 kvm) så ställs faktiskt inga krav på bärförmåga vid brand. Dock, bärande väggar som står i brandcellsgräns måste naturligtvis ha samma tidskrav på bärförmåga som den har på avskiljning (om den rasar innan 60 minuter har den ju inte 60 minuters avskiljning).

Om stallbyggnaden klassas som en Br2-byggnad (två plan med mer än 200 kvm byggnadsarea) gäller kravet R30. Samma resonemang som ovan när det gäller väggar i brandcellsgräns dock.

Om stallbyggnaden mot förmodan skulle klassas som en Br1-byggnad (vilket den gör om den är minst tre våningar hög eller två våningar med en lokal avsedd för över 150 personer på andra våningen) så gäller kravet R60 på alla bärande konstruktioner.

Detta innebär att man skulle kunna tänka sig att väggen mellan stalldelen och verkstadsdelen har en klass på REI60 medan övriga bärande väggar (i stalldelen och verkstadsdelen) har en bärförmåga på R30 (alternativt inget krav alls).

Vissa Br3-byggnader (t ex stora industrier i ett plan) är lite läskiga ur räddningstjänstens synvinkel, då de mycket väl kan rasa samman (åtminstone lokalt) redan innan första styrkan är på plats. Finns inga liv att rädda så tänker räddningsledaren sig ordentligt för innan han skickar in sina mannar...

Tja jag antar att Leca räknas?

Det är i samma byggnad med "ytter"vägg emellan, jag antar att det räknas som brandcell, det var dessutom trappen upp till bostadsdelen.

Vi hade ridskoletillstånd där och klarade mer än en inspektion utan vidare så jag antar att allt var som det skulle.

Murade väggar som är putsade kan komma upp i EI 240... men om dom gör det eller inte beror på material, tjocklek puts m.m.

Skulle jag bygga helt nytt hemma så skulle jag nog använda obrännbara väggar som tex betongväggar mellan olika delar i anläggningen och dimensionera dessa för minst REI 120.

Då skulle många bränder hinna dö ut sig själva och djuren förmodligen kunna klara sig utan vare sig räddningsinsatser eller försök till att släcka branden.

Tja, nu menade jag ju att väggar och tak/golv (brandsektioneringar görs ju ofta även mellan våningsplan i lantbruksbyggnader) i brandcellsgränser inte ska kollapsa innan dom har gjort sitt "jobb" så att säga... inte på bärigheten i byggnaden som helhet.

Dock så är ju 200 kvm på två plan inte mycket i storlek när det kommer till lantbruksbyggnader, det är en ganska ordinär storlek på äldre ladugårdar.... och Norrland är det vanligt med gammla ladugårdar i 3-5 våningsplan.

*KL*

Det där med klasser etc är rena grekiskan för mig. Men värt att tänka på är att försäkringsbolagen kan ställa högre krav än lagstiftningen, alt lägga på premie om man inte uppfyller deras krav.

När jag bodde hos pappa låg stallet och verkstaden i samma byggnad. Jag vet inte vad som var 'inne' i väggen, men insidan av stallväggen var timmer, en gammal yttervägg (de hade byggt på verkstaden efteråt). Insidan på verkstaden var någon form av 'träskiva'. Vad som fanns/inte fanns däremellan har jag ingen aning om.

Däremot vet jag att persondörren mellan dessa två utrymmen var i någon form av trämaterial, så den borde inte stått emot brand?

I verkstaden förvarades även gasflaskor.

Det hela var godkänt ur brandskyddsaspekt (dock kanske reglerna var snällare då än nu), däremot var det ett himla sjå med kompressorn som stod i ett fd mjölkrum i stallet, där var det väldigt mycket krav på brandceller etc.

Hursom, det var gdk ur brandskyddsaspekt, och i 'början' var försäkringsbolaget fullt nöjd med. Men sen (verkstaden och stallet låg sådär i mer än 30 år) skärpte försäkringsbolaget kraven, och då var det bara att välja på högre premie/sämre ersättning eller att komplettera.

Så det är ju aldrig fel att bygga 'ordentligt' direkt.

var så där mina hästar stod tidigare. gammal ladugård med stall upp och verkstad bredvid och i källaren.

det var INTE kul när dom började svetsa och borra med murborr, hela golvet skakade och alla hästar blev rädda..

nej det är ingen bra kombination alls tycker jag. vi var vansinniga på bilfolket och dom tyckte det var jobbigt att dom inte fick uppföra sig hur som helst runt hästarna.

I "vårt" stall är det verkstad/garage och stall i samma byggnad. Garaget är eg. loge till stallet men den är på nå't vis full med allt från ångmaskiner till bilar till tvättmaskiner.. Ingen halm får plats där inte.

Våra hästar rör inte ett öra åt svetsar, sågar, borrar, motorer etc. Vi har alltså aldrig haft något problem
med detta.

Väggen emellan är av leca som allt det andra. En vanlig persondörr i trä finns emellan , vet inte om den är brandsäker men det är en rejäl dörr.
Eftersom det gamla brann ner för inte alls länge (200X.. nånting, var inte pga. någon verkstad utan gamla elledningar) sedan så antar jag att de byggde det nya stallet säkert ur den synpunkten.

Senast ändrad av en moderator:

I "vårt" stall är det verkstad/garage och stall i samma byggnad. Garaget är eg. loge till stallet men den är på nå't vis full med allt från ångmaskiner till bilar till tvättmaskiner.. :angel: Ingen halm får plats där inte.

Våra hästar rör inte ett öra åt svetsar, sågar, borrar, motorer etc. Vi har alltså aldrig haft något problem
med detta.

Mina brydde sig inte heller, nya hästar vande sig fort. De reagerade inte ens när kompressorn drog igång.

Det är faktiskt jätteskönt! Ingen ny häst bryr sig här heller, de får massor av miljöträning på köpet! Där mekas lite av varje och inte sällan låter det så man nästan själv blir lite skraj :angel:

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 631
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25