Stall/Verkstad-OK i samma byggnad?

Sv: Stall/Verkstad-OK i samma byggnad?

Tyvärr kan jag inte göra något åt verkstaden, den ligger där den ligger :( MEN! Det är bara min sambo som använder verkstaden, och han är långt ifrån en mekare. Så det används ytterst lite.

*delvis kl*

hmm... blir inte alls klok på dehära...

Vi ska oxå bygga om där hemma o tanken är att gubbens verkstad ska byggas inne i stallbyggnaden men vi börjar bli osäkra på hur vi ska lösa det hela.
Den ena väggen kommer att gränsa in till vår foderkammare och den andra ut mot stallet, de andra två blir ytterväggar. Taket är sammanhängande med stallets och är vanliga träplankor med isolering ovanpå, inget loft.
Stallet är på ca 120 kvm idag men ska byggas ut så de hamnar på ca 140 kvm.

Någon som kan hjälpa oss med vad vi ska bygga för väggar som avskärman in till stallet o kanske även om vi måste göra om taket i den del där verkstaden då är.
Kan tillägga att de inte görs så mkt arbete inne i verkstaden men gubbens mc ska stå där o de meckas lite med, har även en kompressor som förvaras i nuvarnade verkstad o div grejer som hör till hojen o allt där kring.... bensindunkar finns oxå i dagsläget men dessa går att förvara på annat ställe om det skulle ställa till det hela...
Tacksam för hjälp då jag inte begriper ett dugg av de sidor ni länkat till i tråden :D

Senast ändrad:

För Dieseldrivna fordon med huvudbrytare gäller:
1. Väggar m.m. ska hålla för brand under minst 60 minuter utan att släppa igenom eld eller rök under denna tid.
2. Väggar och tak ska ha tändskyddande beklädnad, tex minerit.
3. Golvet ska vara av obrännbart material.
4. Fri takhöjd ovanför fordonet ska vara minst 1 meter.
5. Krav även på minimiavstånd mellan vägg och fordon.

För bensindrivna fordon gäller att man måste göra en överenskommelse med försäkringsbolaget om särskilda vilkor innan man överhuvudtaget kör in fordonet i en lantbruksbyggnad. garagering är förmodligen ännu strängare... så hör med försäkringsbolaget men dom kommer förmodligen inte att tycka om bensindrivna fordon därinne.

Det verkar vara ungefär lika som ja har byggt. Det som krävs är dubbla gipsskivor i verkstaden. Väggar+Tak På fackspråk säger man att det är Brandceller. Dom är indelade i olika klasser Du måste ha Brandskydd 60min. En gipsskiva är 30min Två blir 60min Tre blir 90min. Jag har fått min byggnad godkänd av försäkringsbolaget. Jag får svetsa och slipa i verkstadsdelen obegränsat. Bensin eller diesel spelar ingen om du bygger för eget behov. Tänk på att det även är särskilda regler för elen. Det ska vara en hög klass på el dosor och lamparmaturer:angel:

Om man avskiljer en yta så att det blir en brandcell så brukar det gå bra. Det finns olika brandklasser på byggnader. Bensin fordon brukar inte vara så populära i lantbruksbyggnader. Men om man har följt reglerna för brandklasserna så är det inga problem.

Låter som att det inte ska kunna vara omöjligt o fixa då juh! All el vi har i stallet idag är draget av elektriker efter alla regler o normer och han kommer även dra elen i fortsättningen hos oss så på den biten är det lugnt :)
Ska ta o ringa försäkringsbolaget då bara o kolla så att dem godkänner våra planer.
Tack för hjälpen! :bow:

Här har du en länk till Länsförsäkringars krav.http://www3.lansforsakringar.se/NR/rdonlyres/eloaclqwoqqczf3iygucptx62lfmbw4c4tfytingqlpgxepcgby2myusiemmdzbemr5g4nkuojctztg77woxao7egng/faktablad4garagegardsverkstad.pdf
Förenkklat står det så här. Garage/gårdsverkstad

I lantbruket har vi samma brandtekniska krav för garage och gårdsverkstad eftersom de oftast används för samma ändamål. Det är också naturligtvis viktigt att planera så lokalen blir bra ur arbetssynpunkt.

Brandtekniska definitioner

Med "motstå brandspridning i 60 minuter" så avser vi egentligen brandklass EI60 (tidigare B60)
Med tändskyddande beklädnad menar vi vanligtvis gipsskivor. Det finns även andra skivor, tex minerit, cementbunden spånskiva som uppfyller kraven för tändskyddande beklädnad. Plåt direkt på träkonstruktioner uppfyller inte kraven för tändskyddande beklädnad
Det finns flera typer av godkänd brandisolering, vi rekommenderar i första hand stenullsbaserad mineralull.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 631
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25