stall miljö/temp

Sv: stall miljö/temp

Vi har hål/luckor i taket över fönsterna som med en "trägång" sitter ihop med ventilationsöppningar strax under ladutaket, på väggen. Detta bör ju vara frånlufttrummor, eller hur?

Behöver det komma in lika mycket luft som det kan komma ut luft? Vi kan/får tyvärr inte ha ytterdörren öppen pga hur stallet ligger samt att det finns stor risk för korsdrag rakt genom min hästs box. Stallet är inte isolerat utan har väggar med glipor och springor.

Finns det inte något som kan mäta luftfuktighet och "dofter"?

Vi har hål/luckor i taket över fönsterna som med en "trägång" sitter ihop med ventilationsöppningar strax under ladutaket, på väggen. Detta bör ju vara frånlufttrummor, eller hur?

Behöver det komma in lika mycket luft som det kan komma ut luft? Vi kan/får tyvärr inte ha ytterdörren öppen pga hur stallet ligger samt att det finns stor risk för korsdrag rakt genom min hästs box. Stallet är inte isolerat utan har väggar med glipor och springor.

Finns det inte något som kan mäta luftfuktighet och "dofter"?
Det är tilluftsdon du beskriver. Antagligen har ni någon större trumma någonstans i taket som går upp över nocken. Det är i så fall frånluftstrumma.

Det finns mätapparatur som mäter fukt och gaser (doft), En vanlig digital termometer kan också ha funktionen "RH" = Relativ luftfuktighet. Så är man intresserad så kan man skaffa en sån termometer. För att ha lämplig luftfuktighet i ett varmstall kan man tänka att uppmätt RH+temperaturen i stallet= max 90 för att ge ett hyggligt klimat.

så då är jag inte helt ute och cyklar då!

tyvärr delar fortfarande inte den andra inhyrda tjejens familj samma åsikt......

jag har meddelat dem via vår stalltavla att hon får gärna hänga upp sina täcken i sadelkammaren -där jag satte upp täckeshängare igår- samt att hålla dörrar och lucka stängda för att få bort fukten som finns i stallet.

men möttes av motargument att: fukten inte försvinner när det är stängt.....

jag kan ju ialla fall se resultatet i stallet med att droppet i taket är borta(!)....

och hon har inte heller velat hänga sina täcken i s-kammaren , utan de hänger i stallet.

tycker det är så tråkigt när det skall motarbetas såhär, likadant var det i sommras då hon envisades med att öppna stalldörren på nätterna när min stod inne pga knottexem!!
gissa om det gör att man mår dåligt då....

Jag tycker nog du ska ringa till henne eller prata med henne när ni är i stallet. Att meddela sig via tavlan, speciellt när det gäller ett lite känsligt ämne, brukar sällan funka speciellt bra...

Det är tilluftsdon du beskriver. Antagligen har ni någon större trumma någonstans i taket som går upp över nocken. Det är i så fall frånluftstrumma.

Det finns mätapparatur som mäter fukt och gaser (doft), En vanlig digital termometer kan också ha funktionen "RH" = Relativ luftfuktighet. Så är man intresserad så kan man skaffa en sån termometer. För att ha lämplig luftfuktighet i ett varmstall kan man tänka att uppmätt RH+temperaturen i stallet= max 90 för att ge ett hyggligt klimat.

Vad konstigt, det finns så vitt jag vet ingen frånluftstrumma. Nu har vi inte haft så mycket kondens osv i stallet och fått det godkänt på alla vis, men man kan ju alltid utveckla en redan fungerande miljö till ännu bättre :D

Min erfarenhet är att mina halvblodston klarar sig bäst när det är riktigt kallt (dvs -15 eller mer) eftersom då blir luften torr till skillnad från den hopplösa mellan +2 och -12...
Det stora problemet var att stallets vatten frös och tyvärr var det inget och göra något åt. Vi hade vattendunkar med oss hemmifrån när det var som värst.. samt att varmluftspistolen var en väl använd kompis ;) Ingen optimal situation men då ingen utav oss hade klippta hästar hade vi inte hjärta att stänga igen helt nattetid bara för att få behålla värmen, eftersom de var genomfuktiga när det var dax för utgång på morgonen. Och jag TÄNKTE VERKLIGEN inte riskera en hästar med lunginflammation eller nått annat skit pga att vi skulle få det lite lättare med vatten!
Iår har vi investerat i elkabel och installerat, blir inte billigt men vad gör man.. släpa vatten hemmifrån eller betala en lite dyrare elräkning vintertid!

Du har fått många bra svar, men vill bara påpeka att hästens trivseltempratur (i vinterpäls) är -10 till 5 plus grader. Så jag skulle vilja säga att ni har en idealisk temperatur i erat stall just nu!
(Har fått informationen ifrån "Islandshästen nr6 2010 artikel skriven utav: Veterinär Gunilla
Lundgren, www.dalagarden.com -detta är inte enbart för islandshästar, utan för ALLA raser med vinterpäls)

Vad konstigt, det finns så vitt jag vet ingen frånluftstrumma. Nu har vi inte haft så mycket kondens osv i stallet och fått det godkänt på alla vis, men man kan ju alltid utveckla en redan fungerande miljö till ännu bättre :D
Antagligen agerar något eller några av tilluftsdonen frånluftstrumma vilket gör att luften till det/de donen går åt fel håll = den hästen som står i närheten av det donet får mindre luft än den kanske borde. Men funkar det så funkar det, så då är det ju bra :) men för att förbättra ytterligare så misstänker jag att en frånluftstrumma skulle kunna ge ett ännu bättre tilluftsflöde i stallet.

Antagligen agerar något eller några av tilluftsdonen frånluftstrumma vilket gör att luften till det/de donen går åt fel håll = den hästen som står i närheten av det donet får mindre luft än den kanske borde. Men funkar det så funkar det, så då är det ju bra :) men för att förbättra ytterligare så misstänker jag att en frånluftstrumma skulle kunna ge ett ännu bättre tilluftsflöde i stallet.

Det är första året vi har tillluftsdonen öppna (hittade dem i somras) så det kan ju hända att det blir annorlunda nu. Jag tror att luften i mitt stall blir bra trots saknaden av frånlufttrumma är att det är 2-3 hästar på en yta på cirka 100 kvadrat (stor, bred gång till gödselplatta + stalldel).

Kan man sätta en frånluftstrumma var som helst eller ska den sitta så mycket i mitten som möjligt och gå rakt upp i taket?

Det är första året vi har tillluftsdonen öppna (hittade dem i somras) så det kan ju hända att det blir annorlunda nu. Jag tror att luften i mitt stall blir bra trots saknaden av frånlufttrumma är att det är 2-3 hästar på en yta på cirka 100 kvadrat (stor, bred gång till gödselplatta + stalldel).

Kan man sätta en frånluftstrumma var som helst eller ska den sitta så mycket i mitten som möjligt och gå rakt upp i taket?

Var som helst.

Jag tycker nog du ska ringa till henne eller prata med henne när ni är i stallet. Att meddela sig via tavlan, speciellt när det gäller ett lite känsligt ämne, brukar sällan funka speciellt bra...

jag har ringt och pratat med henne men dock utan större förändringar...
hon vill ha det öppet, idag har vi 12 minusgrader och vattnet fryser.... jag åker dit jättesent för att stänga luckor och dörrar och slå på ventilationen varje natt....

vilket jag var tvungen att "erkänna" för henne, när hon tyckte att luften var sååå mycket bättre nu....men då visste inte hon om att jag åker dit och stänger.....:angel:

men ändå ska hon öppna

jag sa åt henne att vi har lika mycket rättigheter i stallet så då borde vi kunna komma överens om att kunna ha det öppet/ stängt varannan natt, men det kunde hon inte tänka sig alls.........

har någon annan tips på vad man kan ha mer för lösningar på våra problem- en relations expert kanske?

Hur hyr ni in er, finns det en stallägare? I så fall hade jag pratat med denne, han/hon är säkert inte intresserad av att vattnet fryser, tex.

vi har hinkar som vi fyller upp med vatten från vår uppvärmda sadlekammare, som vi sedan hänger upp i boxarna.

jag känner stallägarna privat och vi har åkt på semestrar osv men jag vill inte blanda in hästbråks relaterade saker i det privata, vi är jätteduktiga båda parter att inte prata häst när vi umgås, så jag vill inte ställa mig upp mot den andra inhyrda med den inställningen,
stallägarna har sedan tidigare(ca 12år) haft bråk i stallet med de inhyrda, det har varit riktigt turbolent tydligen och de säger att blir det mer bråk så skiter de i att hyra ut platser för de vill inte att det ska bråkas, utan man ska sammarbeta!

Men när är det dags att dra gränsen?
utan ful-knep!

Stallägaren bör ju veta varför det installerades ventilation och bör kunna säga till er i stallet att denna skall användas för att luften blir bättre och dörrarna då kan vara stängda. Det handlar ju också om att vårda stallet, fukt är inte bra för stallet heller. Så kanske kan du höra med din vän stallägare och höra om detta, för sattes det in för stallets miljö (vilket det gjorde) är det något som alla hästägare i stallet bör respektera. Men om stallägaren, som har sista ordet, inte anser att denna vill lägga sig i eller har en anledning till att ventilationen ska vara på behöver ni hästägare lösa detta mellan er.

Finns det någon annan som stallkompisen respekterar då? Typ veterinär/tränare/ventilationstekniker eller vad det nu kan vara, som ni kan föra en dialog med.

jag har frågat vet. när han var här förra veckan och skrev ut penicilin till min pga regnskållor.
då tyckte han att det funkar väl jättebra att ha igång ventilationen för att hålla fukten borta ifrån stallet.

kan ju rådfråga gudfadern till min son som har en avfuktningsfirma(!) om stallets kondition ang fukt....!

det känns knivigt detta att få någon att respektra andras önskemål,hon är ju bara 16år och hennes föräldrar är mycket bestämda människor med starka åsikter....

oftast står jag ensam i stallet när 16åringen står med sin mamma och pappa och talar om hur det ska vara i det här stallet, inte så lyhörda....

arg, ledsen, känner mig totalt överkörd.

har pratat med stallägaren ang öppet/stängt.
han vill att när alla 4 hästar står inne under natten kan dörren vara öppen med haspen så det kommer in lite luft, men luckan ska alltid vara stängd för han vill inte att log-taket ska ta skada av fukt.
när den ena tjejen åker iväg med sin (3 dgr/v) så får vi andra göra som vi vill....

nu har det flyttat in en till i vårt stall (jätte trevlig människa), hon undrade hur det ska vara med luckan upp till logen för hon har hört att den ska vara stängd men ändå är den öppen, så jag förstår att lilltösens familj går emot stallägarens vilja....
jag frågade alla som var i stallet om ägaren hade pratat med dem ang detta -vilket han skulle göra i helgen....men inte gjort....

så jag fick bli personen som kom med ägarens vilja--inte roligt-

jag möttes av frustration, ilska och personligt angrepp av lilltösens familj, som sa att de kräver att det ska vara öppet i stalldörren,
vilket fick mig att förstå att hon inte ens lyssnade på vad jag framförde....

de vill inte ha en häst till som kommer att dö för att det är dålig luft i stallet som kommer att orsaka deras häst luftvägs problem.
de sa även att hästarna fryser inte under natten, vilket fick mig att fråga henne (mamman) varför deras häst ska stå med två täcken på sig inne under natten då, ett fleece och ett vintertäcke, mina har inga täcken!

jag åkte sedan hem och samtalet liksom fastnade hos mig och jag kännde mig ledsen, familjen har inte den bemötande tonen när man försöker samtala, utan det är ganska hårt tyvärr....

jag skriver av mig här lite, om det är någon som orkar med mina noveller....

jag ska i morgon åka och titta på ett annat stall, jag drar från mr n' mrs :devil:
jag orkar inte stå på mig längre.....

Tråkigt, men kanske lika bra det?
Min erfarenhet av kollektivstall är att antingen ska man vara helt på samma nivå när det gäller hästeriet, och ha samma värderingar, eller så ska det finnas någon som är stallchef och har det yttersta ansvaret och bestämmanderätten. Annars blir det som i ditt fall.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: emptyrings
·
Hästvård Har ett kallblod som jag sitter och funderar lite på hur jag ska göra med. Han är inte riden sedan våren och har således väldigt dålig...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: Yrja
·
Anläggning Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är...
2
Svar
37
· Visningar
5 281
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?