stall miljö/temp

Sv: stall miljö/temp

Ammoniak? Då har ni nog på tok för lite strö.
De flesta ställen jag kännt ammoniak lukt på har haft rejält tjocka "bäddar" men man har mockat för växelströbädd (för det är så äckligt med permanent bädd) men varit för snål på ströt. Man har därmed tagit ut det värsta av pissfläckarna men låtit resten vara kvar. Det som legat kvar har allteftersom blandats in i övrigt strö och alltsammans stinker.

en annan fråga som dök upp...
hur gör ni när det blir riktigt kallt, som förra vintern då hade vi -30 grader, låter ni det stå öppet då med???

vi har tyvärr is på insidan i stallet på väggar och fönster när det är så kallt....

Vi fick ha stängt tyvärr. En vattenledning frös sönder och vi hittade hästarna ståendes i isvatten på morgonen. :crazy: Efter det vågade vi inte chansa utan det blev stängda dörrar.

KL

Då har jag en fråga angående samma sak, vi har precis byggt stall hemma, så är ganska mkt smått kvar men hästarna flyttade inte för ungefär två månader sedan. Vi planerar att installera en stallfläkt, men tänkte skjuta på det tills i vår pga att det är så mkt annat nu. Jag har rådfrågat både veterinärer, elektriker o andra hästkunniga men alla kommer med olika svar på om hur man ska göra tills dess.
För vad jag har förstått behöver man inte konstgjord ventilation i stall utan isolering. Vårt stall är dock isolerat men det är ändå lite "självdrag" i springorna runt dörrarna, ex vid snöstormen var halva stallet fullt med snö. Jag vet att inte ventilation genom öppna dörrar är det optimala men så har vi det just nu.

Sedan är frågan när det blir riktigt kallt om man kan stänga dörrarna trots att det inte finns ngn ventilation? ( då menar jag att riktigt kallt är neråt -20)
Stallet är stort nog åt kanske 6-8 hästar, men bara två boxar och två hästar. Vi hade stängda dörrar under snöstormen pga att dörrarna slog så och det var ingen skillnad i värme inne/ute och vi såg ingen kondens som vi fått råd att titta efter. Så min fråga är egentligen om hästarna tar skada av att ha det så under såpass kort tid?

tack för alla inlägg!

jag har provat att stänga dörren uppe på rännet och luckan upp till rännet och bara ha öppet stalldörren en liten bit, för att det inte ska bli korsdrag samt att hö och halm inte ska ta skada....men fy ftv f*n vad det luktade dagen efter!

nej, vi kom överens om att ha luckan upp till rännet öppen samt att ha logdörren öppen samt stänga stalldörren

hur gör ni när det blir riktigt kallt, som förra vintern då hade vi -30 grader, låter ni det stå öppet då med???

vi har tyvärr is på insidan i stallet på väggar och fönster när det är så kallt....
Det låter som om ni inte har någon riktig ventilation över huvud taget (alltså tilluftsdon och frånluftstrumma) Så mitt råd är att ni har alla luckor och dörrar och fönster öppna som ni kan över denna vinter och sedan till våren tar ni upp rejäla hål i väggarna och bygger en ventilationstrumma. Det är inte svårt om man bara kan hantera borr, såg och skruvdragare. Ni kommer aldrig få till någon vettig lösning annars vilket drabbar hästarna, och det vill ni ju inte eller hur?

Isen är ju kondens som fryser, så det innebär ju att det fortfarande är problem med ventilationen, att dålig luft inte transporteras ut och ny luft tas in.

SÅ jag skulle tveklöst ha öppet även när det är kallt, har ni vatten som kan frysa så rädda det på annat vis.

Jag har kallstall med glespanel, dvs självdrag. Samma luft inne som ute - och samma temp med. Enda gången det är fukt är när det är grymt hög luftfuktighet ute, omd et är det lång tid blir träet i väggarna fuktigt på insidan med.

Men när det är minus så är ju luften torr, och då blir det bara is där det blåst snö på t ex.

Hur gör du med vattenhinkar till hästarna när du har det så som du har det? "Samma luft inne som ute - och samma temp med." Fryser det inte?

Det fryser. Så man får fylla ofta.

När jag släpper ut dem på morgonen tar jag in hinkarna. Inför intag får de svalt (inte kallt men inte ljummet) vatten i rumstempererade hinkar. Sen vid nattningen fylls hinkarna på med varmt vatten så att temperaturen i hinken blir ljummen.

På morgonen så brukar det vara en ishink i hinken, men öppet i mulstorlek. Då knackas ev is och det slås på varmt vatten. Sen när de går ut (de får morgonfodringen inne) så tas hinkarna som sagt in.

När det inte är riktigt så kallt, så knackas ev isskorpa och tas bort på morgonen, det fylls på med varmt så det blir ljummet, och sen på em (när man ändå är ner för att fodras) knackas ev is och tas bort, och det fylls på så det blir ljummet. Då är det svalt och isfritt när de kommer in och sen som innan.

Men pyssligt är det, jag drömmer om thermobar i boxarna, men ekonomin håller inte riktigt med.

Jag skulle absolut stänga till höförråd och ha öppen dörr.
Och får ni is på väggarna så har ni alldeles för mkt fukt i stallet, vilket det blir av blöta hästar (täcken) och dålig ventilation. Ni skulle nog behöva sätta in en ventilationstrumma i taket också.

Förstår inte att du är så bekymrad över kylan. Hästar bryr sig inte om kyla, regn och blåst är otäckt men kyla, nej nej ingen fara.

Mina kallblod går ute på nätterna och det gjorde dom hela förra vintern med. Dom mår hur gott som helst. I början när jag började med det så fick jag kalla fötter en kväll när det blötsnöade och var allmänt otrevligt väder. Så jag fixade så att boxdörrarna kunde stå öppna och gjorde så dom kunde gå till hagen bara. Lade bara mat inne i stallet. På morgonen när jag kom till stallet så var det en skithög i varje box och nio högar i hagen utanför. Efter det låter jag dom vara ute i alla väder utan dåligt samvete. Dom står inne ca 6 timmar på em/kväll och resten är dom ute.

verkligen glad över att se alla svar!!!! :love:

vi har en ventilation i taket som drar in luften i stallet utifrån.
jag kommer att sätta på den i dag för att se om det hjälper!

jag håller absolut med om att det är fukt som är problemet, har köpt 2 st täckes hängare fr börjes som skall sättas upp i sadelkammaren - där har vi i allafall ett el element samt en liten brunn!!!
så de blöta/isiga täckena får hänga där....

våra täcken torkar ju liksom inte i stallet, behöver jag förklara varför? :angel:

åh en grej till...ska jag stänga överallt och sätta på vent. eller ska det vara öppet överallt med vent. ? :crazy:

vi vill ju ha dem ute 24h/7
men stallägaren vill inte bygga vindskydd som inte går att flytta på ..... !!! hur göra?!

Senast ändrad av en moderator:

Är inte utebox bäst för hästen? då du skrev kallstall med ventilation. men såklart utebox är ju inte stall på det viset.... vi valde att göra uteboxar då vi byggde splitternytt. men med uppvärmt skötselrum, sadelkammare+förråd. funkar ypperligt.

Är inte utebox bäst för hästen? då du skrev kallstall med ventilation. men såklart utebox är ju inte stall på det viset.... vi valde att göra uteboxar då vi byggde splitternytt. men med uppvärmt skötselrum, sadelkammare+förråd. funkar ypperligt.
Uteboxar har också ventilation. Öppet i fronten och en glipa mellan takfot och vägg i bakkant = ventilation. Mer komplicerat än så behöver det inte vara.

Ts: Är du säker på att den fläkten du har i taket inte är en frånluftsfläkt? Det är rätt ovanligt med tilluftsfläktar i taket (eller över huvud taget egentligen) i alla fall i häststall.

fel av mig!
det är så att fläkten drar ut den luften som finns i stallet!

Jag har en klurig lösning på vattenhinkar som fryser.
Man tar en större hink (balja eller sådan där mjuk med två handtag, som man kan få i många olika färger) Man sätter i den mindre hinken i den större, och sen fyller man med fogskum under och runt. Då blir det en isolering som gör att vattnet i den lilla hinken inte fryser lika lätt. Håller kanske inte till -30, men en bra bit håller det iaf.

En riktigt anlaggd och skött bädd luktar inte alls. Bädden ska vara ca 30 cm tjock och man får absolut inte sticka grepen i den för då kommer det luft ner i bädden och då luktar det. De stall jag har varit i son luktat mycket är de där man tar ut all skit och det blöta varje dag och blottlägger cementen.
När mina bäddar blir för tjocka reducerar jag ner dem till ca 20 cm och fyller på med torv eller spån och sen halm ovanpå. I snitt gör jag av med knappt en halv bal halm per dag och häst.
Ventilationen är viktig. I mitt stall har jag tre dörrar som går ut och en in till logen och en trumma i taket. Finessen är att skapa ett självdrag. Jag brukar ha den dörren öppen som vetter från vindriktningen.
Har fått mycket beröm av inspektörer för mitt ventilationssystem.
Ytterligare en fördel med bädd är att vattnet inte fryser på vintern. Mitt stall brukar hålla 5+ vintertid oavsett utetemp.
Att öppna upp till höloftet är förödande för hö och halm som tar åt sig fukt och blir dåligt. Den enda gången jag har den luckan öppen är på sommaren när loftet är tomt och jag högtryckstvättat stallet.

fel av mig!
det är så att fläkten drar ut den luften som finns i stallet!
Ja, jag trodde väl det. Sedan ska du ha öppet när du använder fläkten. Fläkten skapar undertryck vilket naturen balanserar upp genom att mer frisk luft sugs in i stallet utifrån genom tilluftsdonen (motsvarande din dörr nu då)

jag har haft fläkten igång sedan igår fm med stängda dörrar och lucka.
nu har det gått 24h
vattendropparna i taket är borta och det är en behagligare miljö i stallet!

hela helgen har det regnat och varit mulet ute, så varför ska jag öppna och tillföra den 100% luftfuktigheten som är ute in i stallet, då hinner ju inte fläkten "svälja" all fuktig luft som tillförs genom öppnad dörr!?

det finns minst 5 st vent spjäll i väggarna, samt att ena dörren är inte helt tät, den blir vit av all is vid kyla... så jag blir förvirrad här....

jag har haft fläkten igång sedan igår fm med stängda dörrar och lucka.
nu har det gått 24h
vattendropparna i taket är borta och det är en behagligare miljö i stallet!

hela helgen har det regnat och varit mulet ute, så varför ska jag öppna och tillföra den 100% luftfuktigheten som är ute in i stallet, då hinner ju inte fläkten "svälja" all fuktig luft som tillförs genom öppnad dörr!?

det finns minst 5 st vent spjäll i väggarna, samt att ena dörren är inte helt tät, den blir vit av all is vid kyla... så jag blir förvirrad här....
Som jag förstod det så fanns det inga tilluftsdon och därför sade jag det. Nu verkar det ju som om tilluftsdon finns och då är det en annan sak. Ja, då kan du ha dörren stängd. Vi hamnar i ett annat läge nu eftersom det tydligen är så att ni har både tilluftsdon och frånluftstrumma(eller motsvarande) med fläkt.

För att ventilationen ska funka om ni har stängt så måste fläkten vara på eftersom tilluftsdonen tydligen är dimentionerade för fläkt (annars skulle ni inte få problemet med fukt och dålig luft när fläkten inte är på). Så några till tilluftsdon i ytterväggarna skulle antagligen inte skada ändå om ni vill slippa ha fläkten på jämt. Sedan får ni tänka på att luften ska vara bra för hästarna när de står inne = fläkten måste vara på på nätterna. Om ni stänger av fläkten på dagen när hästarna är ute gör ju ingenting, för då behöver ju hästarna inte den luften.

så då är jag inte helt ute och cyklar då!

tyvärr delar fortfarande inte den andra inhyrda tjejens familj samma åsikt......

jag har meddelat dem via vår stalltavla att hon får gärna hänga upp sina täcken i sadelkammaren -där jag satte upp täckeshängare igår- samt att hålla dörrar och lucka stängda för att få bort fukten som finns i stallet.

men möttes av motargument att: fukten inte försvinner när det är stängt.....

jag kan ju ialla fall se resultatet i stallet med att droppet i taket är borta(!)....

och hon har inte heller velat hänga sina täcken i s-kammaren , utan de hänger i stallet.

tycker det är så tråkigt när det skall motarbetas såhär, likadant var det i sommras då hon envisades med att öppna stalldörren på nätterna när min stod inne pga knottexem!!
gissa om det gör att man mår dåligt då....

Vi har ett kallstall med fyra boxar. Vi har alltid öppna fönster i boxarna (ungefär 5-10cm) och öppna ytterdörrar. Förra vintern fick vi självklart lov att stänga dörrarna när det blev sådär smällkallt, för att skydda vattenledningar. I vattenkopparna i boxarna har vi tempererat vatten så detta har aldrig frusit, däremot har vi kallvatten i diskhon och det fryser lättare. Om vi stänger dörrarna är fortfarande fönstren öppna, och en utsugsfläkt går dygnet runt. Vi har aldrig kondens inne i stallet, temperaturen hålls runt noll upp till några få plusgrader i det här läget, och luften är bra för hästarna. Vi har helklippta hästar och har ibland haft inackorderingar som prompt vill stänga när det är runt noll eller fem minus, för att deras hästar "fryser". Men då får de täcka mer, jag tycker luften är absolut viktigast.

Vi torkar också våra täcken i sadelkammaren (i brist på separat torkrum..), där det är värme på. Dels för att täckena ska hinna torka men också för att undvika onödigt mycket fukt i stallet.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: emptyrings
·
Hästvård Har ett kallblod som jag sitter och funderar lite på hur jag ska göra med. Han är inte riden sedan våren och har således väldigt dålig...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: Yrja
·
Anläggning Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är...
2
Svar
37
· Visningar
5 281
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?