stall lagar..!!!???

zazza girl

Trådstartare
hur funkar lagarna om stall..
få man ha häst i ett gammalt stall somm inte håller måtten i boxarna, gång och taket??

måste man bygga om stallet till dom rätta måtten annars ??

någon som vet eller är duktig på lagarna om stall..!!

Sv: stall lagar..!!!???

Ja, som sagt, det måste byggas om om det är för litet.
Jag har ett exempel på när det blev lite tokigt, tycker jag. En bekant har shettisar och skulle få stallet på sin nya gård besiktad. En av boxarna (den minsta) var 1,7*2,3 om jag kommer ihåg rätt. Alltså 9 cm2 för litet för en a-ponny. Hon skulle ha sitt minsta sto i den boxen, mankhöjd ca 90-95 cm, alltså inte i närheten av maxad. Men det dög inte tyckte besiktningsmannen, och min bekanta flyttade boxväggen en decimeter och fick en klart godkänd box...
Som sagt, lite tokigt tycker jag, men samtidigt är ju regler till för att följas.

oj, vilken paragrafryttare.. inspektörerna och besiktningsmännen har ju som primär uppgift att stallmiljön ska vara bra för hästen.. och 9 cm2 gör varken till eller från.. en saltsten tar ju upp mer plats liksom..

Jag håller med...mina hästar står i et jätte gammalt stall, måtten stämmer inte efter lagarna, men våran inspektör tyckte att vi hadde bygt om stallet med jättegoa lösninger och att miljön i stallet var superb för hästarna, så han godkjände stallet, även om boxarna är liiite för små enligt måtten...

Han var av den mening att hästarna står ute hela dagerna och dom har god plass att snu sig runt og ligga ner i boxarna, så dom lider inte av att ha lite små boxar på nätterna...

Måste tillägga att jag har möjlighät att bygga en stor sjukbox i andra ändan av stallet om det skulle behövas...

de där lagarna verkar inte vara ett dugg noga, jag gjorde en anmälan där djur for illa, och den stallbyggnaden blev godkänd fast det är ett jävla skitställe på ren svenska.

hur funkar lagarna om stall..
få man ha häst i ett gammalt stall somm inte håller måtten i boxarna, gång och taket??

måste man bygga om stallet till dom rätta måtten annars ??

någon som vet eller är duktig på lagarna om stall..!!

Ja, utrymmen där djur hålls ska uppfylla lagstadgade krav. Sedan ska man ha i åtanke att de mått som står i föreskrifterna är minimimått, och inte optimala mått. Det finns tillfällen då man kan acceptera mindre avvikelser från föreskrifterna, men då ska allt annat vara tip top.

de där lagarna verkar inte vara ett dugg noga, jag gjorde en anmälan där djur for illa, och den stallbyggnaden blev godkänd fast det är ett jävla skitställe på ren svenska.
ja, eftersom att det enbart är mått på boxar/spiltor, stallgångar, dörrar och takhöjd som räknas enligt lagen kan allt annat vara skitdåligt och stallet godkänns iallafall.. och korkade hästägare finns det ingen lag mot :(

ja fast måtten är inte godkända, taket är inte ens 2.20 högt, stalldörrn är för smal, i ena boxen är golvet av cement, men som två fyrkanter med 1dc glapp där i har de tryckt i en för kort planka, finns inget lyse, och där bor en ensam travare. Finns även andra djur på gården som far illa. Var där på gården, de stod utan vatten, och finns inget vatten indraget utan bara en brunn, hissade ner en hink och brunnen var så grund så hinken försvann inte när den blev full, och det var knappt vatten, lera och dy fick jag upp i hinken, det får de dricka, när de väl har "tur" att få vatten.

Hästen i fråga är gammal, 20år sa förra ägaren men jag misstänker äldre, när jag kollade igenom honom, var han väldigt slö, intill apatisk, trots att han inte hade grimma kunde jag öppna munnen på honom och ta tag i tungan och känna igenom honom, fullt med foderfickor. Tog sedan in honom i stallet då det var enormt med broms, vet inte vilket som var värst, bromsen eller stallet.. På väg till stallet gick han bara och hängde med huvudet, tog inte en enda tugga av allt grönt gräs vi gick förbi, och vilken häst gör inte det när de går med långt grimskaft och huvudet i nästan markhöjd?

Ringde och gjorde en anmälan i mitt namn, och redan dagen efter var de nere och kollade djuren, inget att anmärka på, de sa åt hästägaren att denna borde skaffa en kompis till hästen, samt avmaska den plus ett par getter. Sjukt. Frågade om de kollat honom i munnen då jag påpekat detta, Nä det har inte vi resurser för ägaren får ta ut en veterinär eller tandläkare om denna vill kolla detta.

Tycker bara första blicken säger att här ska inga djur bo;
photo.php

photo.php

Här bor en ensam stackars häst som borde få det bättre sina sista år i livet:(

Så ni som är oroliga att era mått inte håller, var inte det, för i det här landet verkar allt vara godkänt.

verkar inte som bilderna vill fungera? Testar med länk

http://www.facebook.com/photo.php?pid=4929170&l=c5b9866126&id=665189890

http://www.facebook.com/photo.php?pid=4929171&l=bbc3f7a4fb&id=665189890

Senast ändrad:

Får inte till det på pixbox hur jag än gör, så lade upp bilderna på min blogg.

Vet itne hur det är med länkning, men adressen är jaassica.blogg.se

du menar att hästen stod i den delen som höll på att rasa in???:crazy:

Tyvärr får man inte länka till sin blogg här så det kommer nog tas bort. EMn du kan ju lägga upp blogg adressen i din profil under kontakter!

precis lade upp länken under info på min profil. Där det håller på att rasa ihop bor inte hästen, utan brevid, där man ser en svart dörr, dock håller det på att rasa ihop då taket hänger, och det ser värre ut på baksidan tyvärr har jag inget kort på det. Det som håller på att rasa sitter ihop med den byggnaden så oroligt om det rasar och drar med det andra.

det som håller på och rasar kan jag tänka mig att de övriga djuren ska bo i i vinter.

men fullt godkänt är det.

3-4 veckor sedan är det.

Mannen som äger och bor på gården har djurförbud, vilket djurskyddsinspektörerna naturligtvis vet om. Han får inte sköta djuren, så så länge han inte har någon kontakt med dem får han ha djur på gården.

Senast ändrad:

3-4 veckor sedan är det.

Mannen som äger och bor på gården har djurförbud, vilket djurskyddsinspektörerna naturligtvis vet om. Han får inte sköta djuren, så så länge han inte har någon kontakt med dem får han ha djur på gården.
Innan man vrålar om att ingenting görs ska man vara väl medveten om att den person som fått ett föreläggande har 3 veckor på sig att överklaga från det att han/hon tagit del av beslutet. Det tar flera dagar att skriva ett beslut (Det är inte så att det handläggs ett ärende i taget från början till slut hos länsstyrelsen) så 3-4 veckor betyder definitivt inte att de har släppt ärendet.

då jag pratat med den personen vars djur anmälan gällde, så vet jag exakt vad som hänt och inte hänt. Det som denna personen ska göra är att visa upp kvitto som bevisar att den hämtat ut maskmedel, ingenting annat.

jag har inte mycket till övers för djurskyddsinsektörena i den kommun som det gäller, när de var där nere fick de ringa en annan kollega för att kolla om det var tillåtet att ha getter fastkedjade på ett gärde utan skydd för solen, det var under perioden nör det var tropisk hetta. De har varit där flera gånger tidigare innan mannen fick djurförbud, varav en gång de påpekade att hästarna inte hade något vatten, det finns ju dagg i gräset på morgonen sade mannen, och det köpte inspektörerna. Jag har sett papper på beslut osv från när de varit där därför vet jag.

Djuren som bodde där innan djurförbudet hade det så eländigt, så det var inslag om det på lokalnyheterna där de visade bilder på döda djur, en del bilder kunde man inte urskilja var någonstans döda djuren låg i all skit.

En ny häst flyttar dit i veckan...

då jag pratat med den personen vars djur anmälan gällde, så vet jag exakt vad som hänt och inte hänt. Det som denna personen ska göra är att visa upp kvitto som bevisar att den hämtat ut maskmedel, ingenting annat.

jag har inte mycket till övers för djurskyddsinsektörena i den kommun som det gäller, när de var där nere fick de ringa en annan kollega för att kolla om det var tillåtet att ha getter fastkedjade på ett gärde utan skydd för solen, det var under perioden nör det var tropisk hetta. De har varit där flera gånger tidigare innan mannen fick djurförbud, varav en gång de påpekade att hästarna inte hade något vatten, det finns ju dagg i gräset på morgonen sade mannen, och det köpte inspektörerna. Jag har sett papper på beslut osv från när de varit där därför vet jag.

Djuren som bodde där innan djurförbudet hade det så eländigt, så det var inslag om det på lokalnyheterna där de visade bilder på döda djur, en del bilder kunde man inte urskilja var någonstans döda djuren låg i all skit.

En ny häst flyttar dit i veckan...
Med tanke på att djurskyddsinspektörerna jobbar på länsstyrelsen och inte i kommunen så börjar jag tvivla på sanningshalten i det du säger. Det finns dessutom inte en chans att en inspektör från länsstyrelsen skulle acceptera dagg som enda vattenkälla.

fått för mig de jobba för kommun.

Nej, jag begär inte att du ska tro på det, och även om du gör det eller inte så hjälper inte det djuren, jagh ar varit där flera gånger och vet hur det ligger till, det är huvudsaken.

ja men naturligtvis! Jag ringde länsstyrelsen, men trodde att de då skickade ut en person som jobbade i kommunen det gäller.

Liknande trådar

Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
1 088
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Blyger
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
981
Senast: hamilton1
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka