"Stall"hund och lukt

minimal

Trådstartare
Alla ni som har hundar som är med er i stallet, hur ofta tvättar ni era hundar? Behöver man tvätta en "stallhund" oftare än en som inte är i stall?

Jag frågar för jag är tydligen immun mot min hunds lukt, men pappa klagar ständigt på att hon luktar så, senast idag, och jag tvättade henne (med schampoo) senast i onsdags. Han säger att det är stall hon luktar, men jag känner det inte så tydligt ens om jag stoppar näsan i pälsen på henne. Kanske har fel på luktsinnet, det kan ju hända att man är lite immun iom att man omger sig så mkt med lukten. ;) Han menar på att jag måste tvätta henne efter V A R J E gång i stallet, men det tycker jag känns överdrivet(har ju egen häst, så det skulle bli nästan varje dag). Det är inget jätteproblem med pappa, då jag inte bor hemma längre, men är ju där en del. Blev bara fundersam om det inte är "hund"lukten han känner så tydligt. Det är bara han som klagar, men svårt att veta också om det är för att han "vågar" säga och andra tassar. Tvivlar dock, då iaf min chef (hunden är med på jobbet) är öppen och har inga problem att säga till om sådana oegentligheter. Men fundersam blev jag.

Hon är med mig i stallet som sagt, hon rullar sig inte i något såvitt jag sett, men hon ligger i boxen när jag mockar. (i ett skitfritt hörn.)

Hur ofta bör man tvätta sin hund? Hur ofta är för ofta? Varför?

Första hunden för mig, så ursäkta en kanske lite dum fråga.

(hittade ingen liknande tråd vid sökning.)

Sv: "Stall"hund och lukt

haha, pappa klagar också på att min hund luktar stall och häst och jag känner ingenting:D

Det är en pudel så jag badar henne innan jag klipper henne( var och varannan månad ungefär).
Annars spolar jag bara av henne ben, när dom är full i snö eller lera:laugh:

Jag skulle aldrig tvätta mina hundar med schampo under vintern om det inte är ngt extremfall. Hunden behöver allt skydd mot kylan som kan ha, skulle inte tvätta bort det skyddet!

Jag tycker det är underbart när vovvarna luktar stall, så länge dom inte stinker :) Jag och sambon badar enbart våra vid behov.

:) jag märker det ju uppenbarligen inte ens.

men för att minimera stallukt (då pappa visst har väldigt känslig näsa) kan det då hjälpa med täcke?

Förstår ju också att det inte håller att tvätta så ofta.

Oj, att hunden skulle lukta stall och häst har jag inte ens tänkt på! :o
Det är ingen som har klagat på att Yda har luktat stall iaf under dessa två år vi har haft henne. Och även om någon skulle klagat så hade jag faktiskt inte brytt mig nämnvärt om det :D

Jag klipper henne för att det inte ska fastna lika mycket snö. Schamponerar (stavning?) jag inte sliter det väldigt på maskinen och det vill jag inte:)

Jodå min kan nog lukta stall när hon kommer hem men det brukar gå bort efter ett tag. Skulle aldrig bada i onödan. Nu får jag ju bada en del för jag har en allergisk hund, men nu när det är så kallt å hoppar vi över det.

Min stallhund luktar verkligen ingenting, alla säger att hon är en väldigt praktiskt hund som inte luktar något:D Men så är hon ju korthårig också, jämten som aldrig är med i stallet stinker däremot:angel:

Det är ju så konstigt, min är ju också korthårig. Och hur jag än gräver ner näsan i hennes päls känner jag inte det pappa känner. Men när jag tänker efter reagerar han nog som mest när vi precis kommit från stallet... (fast även efter jag avstallat mig).

Nåväl, han kan få klaga. :P

Under alla de år jag hade hund och bodde med mina hästar så var det aldrig stall som besvärade om hunden luktade...

Jag badade om de tagit en SPA-omgång i ett lerdike, om pälsen började kännas fet eller om de lyckats hitta något gottigt kadaver att rulla i.

Men STALL? Nä, inte tycker jag att de någonsig luktade stall. I huvudsak har jag haft flattar, men även en schäferkorsning som hade en tunn variant av schäferpäls.

Tror att TS har en något fisförnäm far :D :D

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 348
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 648
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 939
Senast: cello
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka