Sv: stall för två hästar, hur får man ihop det?
Vi har funderat ett tag på att flytta till en egen liten gård och få plats för två hästar. Lite funderingar runt det, om ena hästen blir sjuk och behöver åka till klinik heldagar eller längre perioder. Hur gör man då med andra hästen? Och hur bra är det egentligen för hästarna att bara vara två stycken?
Större delen av mitt hästliv haft 2 hästar. Man får helt enkelt vänja dem att vara själv inne och ute. Då blir det inga problem varken med träningar/kurser/tävlingar/klinik/djursjukhusvistelse.
Nackdelen med att ha två är att de kan bli väldigt bundna till varandra om man inte ser upp (och av slentrian tar in/ut båda samtidigt etc), annars så såvida det är två hästar som tycker om varandra och är kompisar då såklart, så har jag inte sett minsta nackdel med att ha 2 jmf med att ha 3, 4 eller fler.
Men är de vana med att vara själv (när man rider etc) så är det sällan problem om det blir längre tid heller. Min lilla skrutt hade inte 'bott själv' alls mer än just varit själv inne/ute när kompisen reds etc, och fick fång. Han fick stå själv inne på nätterna, och kompisen stod inne på dagarna och gick ut på nätterna (ensam). Inga problem.
Sen när samma skrutt drabbades av att kompisen hamnade på djursjukhuset i 2 v (och aldrig kom hem..) så han gick själv inne och ute, så inga som helst problem.
Nya brukar ganska snart vänja sig med, just nu så sen 4 månader står den ena inne dygnet runt, och den andra går ut mellan 10 - 18. Båda två finner sig i det utan problem. Shettisen fick vara ensam 1½ dygn här i veckan med när welshen sov en natt på klinik - inga problem det heller.
Däremot, om de råkar ut för just långdraget elände, t ex lång boxvila, så det kan bli ganska tråkigt för den som går ensam i hagen med och inte bara den som har boxvila.
Alla mina med ETT undantag har klarat att vara själv utan problem (efter träning i vissa fall, andra har accepterat det från dag ett), lika bra inne som ute. En däremot klarade det inte alls någonstans, vilket ledde till att jag fick köpa en sällskapsponny åt henne. Men som sagt, de flesta klarar det fint.