stall för två hästar, hur får man ihop det?

T

-therese-

Vi har funderat ett tag på att flytta till en egen liten gård och få plats för två hästar. Lite funderingar runt det, om ena hästen blir sjuk och behöver åka till klinik heldagar eller längre perioder. Hur gör man då med andra hästen? Och hur bra är det egentligen för hästarna att bara vara två stycken?

Sv: stall för två hästar, hur får man ihop det?

Vi har två och tack och lov har de inte behövt vara ifrån varandra heldagar för att den ena har varit på klinik.
De gånger vi åkt iväg med den ena så har den andre helt enkelt fått vara ensam den stunden.
Däremot när min häst hade boxvila så fick den andre vara inne mycket mer eftersom ingen av dem trivdes med att den ena stod inne och den andre var ute ensamma. Det blev bara spring på den som var ute när kompisen stod inne.
De blir ju väldigt tajta men min dotter rider utan problem ut ensam på sin häst. (Jag är för sjuk för att våga rida ensam.) Man får ju hitta hur hästarna trivs bäst om de ska vara ensamma. Min står inne ensam utan problem men blir hysterisk om hon lämnas ensam ute medans dotterns hellre är ute ensam och blir väldigt upprörd om han lämnas inne ensam.

Hur bra det är beror ju på hästen. Vissa trivs faktiskt bäst när de bara är två och blir oroliga och springiga när det är flera. Dotterns häst är sådan. Han har gått i stor flock och avskydde det. Han vill ha koll på alla vilket resulterade i att han inte åt utan bara höll koll hela tiden och då föll han ju ur. Min häst bryr sig inte så mycket om det är en eller flera kompisar hon har men hon trivs enormt bra med sin enda kompis.

Vi har stall för 4 hästar men jag har bara 2 (vägrar ha fler inackorderingar:devil:)
När jag har haft 1 av hästarna iväg så har det inte varit några som helst bekymmer. Det är ingen av dem som springer ihjäl sej, och de äter som vanligt. De kan dock se grannens hästar när de är ute. Inne blir de ju ensamma. Sällskapsponnyn blir alltid själv när jag åker och tränar ridhästen. Hon bryr sej inte nämnvärt, är vi iväg på helgclinic bokar jag alltid en extra box, så får hon hänga med:)

Vi har funderat ett tag på att flytta till en egen liten gård och få plats för två hästar. Lite funderingar runt det, om ena hästen blir sjuk och behöver åka till klinik heldagar eller längre perioder. Hur gör man då med andra hästen? Och hur bra är det egentligen för hästarna att bara vara två stycken?

Vi är oftast 2 hästar i stallet även om vi är 4 för tillfället.

Men även när vi bara har 2 hästar så åker jag ganska ofta iväg på träningar/tävlingar och kan vara borta hela dagen eller en helg eller så och då får den andra hästen helt enkelt vara ensam hemma.

Min häst tyckte det var jobbigt i början när han blev lämnad ensam men han har helt enkelt fått lära sig att vara det och nu är det inga problem om den andra hästen åker iväg.

För min häst är det bra när de är få hästar, han blir stressad och orolig i större stall. Så för oss är det max 4 hästar som gäller ink min egen om han ska må bra.

Så jag skulle inte se det som ett problem att "bara" ha 2 hästar.

Jag tycker det är jobbigt med två. Har gärna två och en sällskapshäst (vi har en shetlandsponny). Det innebär att om man åker iväg med en, finns det fortfarande två kvar.

Det kan ju hända att man i perioder är tvingad att ha en på bortaplan (träning, tävling, sjukdom etc) och en extrahäst är där en tillgång - som shettisen i det här fallet.

Jag hade bara 2 på min lösdrift förut. En travare och en shettis. Shettisen fick kolik en gång och blev inne på klinik i 3 dygn. Travaren var kvar hemma och klarade sig bra, även om det för mig inte är en önskvärd lösning. I ca 3 dagar innan och en vecka efteråt fick shettisen stå inne nattetid, travaren kvar ute. Inte heller önskvärt trots att dom hela tiden såg varandra (utebox, väldigt nära hagen). Samma när shettisen fick fång, då fick hon större delen av tiden stå i egen hage och inne nattetid. Ingen kul period, för någon av hästarna. Som tur är fick vi en inackordering efter ett tag. Travaren har bara varit iväg på klinikbesök över dagen så åt andra hållet har det inte varit problem. Jag känner att jag skulle ta in en inackordering eller skaffa en till häst nästa gång, vad som helst kan hända och jag är en sådan person som helst inte har hästarna själva mer än nödvändigt.

Vi har två hästar hemma just nu och de perioder jag har haft stall hemma tidigare har vi alltid haft två stycken. Om det fungerar bra eller inte beror mycket på hästarna. Tidigare har vi inte haft några problem, om ena hästen är iväg på tävling tex har den andra kunnat gå i hagen utan att vara alltför olycklig även om den blev glad när kompis kom hem igen;)

Med de två jag har nu är det lite klurigare, den ena bryr sig knappt om han är själv ett tag, men den andra blir väldigt ängslig. Han får stå inne när den andra rids och han lugnar då ner sig efter en stund, så det fungerar och jag hoppas att han vänjer sig lite. Ute vågar jag inte ha honom ensam eftersom han hoppat ut ur hagen en gång. Problemet kommer ju när han av någon anledning behöver vara ensam en längre period, som tex att den andra behöver åka till klinik eller om man vill åka på en helgkurs. Som det är nu skulle jag få lösa den situationen med att tillfälligt ha honom hos någon annan men det känns inte optimalt.

De är tighta och trivs utmärkt när de är två, det är just ensambiten som ställer till det. Ibland tänker jag att jag gärna hade haft en tredje, kanske en shettis som i huvudsak är sällskap då. Men då blir ju den ensam rätt ofta den med, iom att de andra två ofta rids ihop. Det är just vid längre frånvaro som klinikbesök mm som det hade varit en lösning. Att ta in en inackordering är jag mindre sugen på.

Jag kan säga att vår shettis skiter högaktningsfullt i att han blir lämnad ensam, vare sig det är i hagen eller i stallet. "Skönt med lite ensamtid" verkar han tänka. Om han ens tänker på det.

En sådan hade ju varit toppen! Gäller ju bara att veta det innan isåfall. Jag var tydlig mot förra ägaren till den vi har nu att han behöver kunna bli lämnad ensam iom att vi bara har två, men hon trodde inte att det skulle bli några problem. Vi har inte haft honom så länge så vi får se hur det utvecklar sig. Men en liten ponny som kan stå själv utan problem och som inte kräver alltför mycket aktivering, kanske tömkörning ibland + någon liten ryttare ett par dagar i veckan, hade faktiskt varit perfekt.

Hemma har vi två hästar. Det fungerar jätte bra! Inget problem att rida/köra iväg med den ena ensam. Inte heller problem om något måste vara hemma själv över en dag eller dygn. Och allra oftast om jag åker iväg med den ena så är det bara över dagen. Den som är kvar hemma får oftast vara ute i hagen om vi är borta över dagen. Är jag bara iväg kort, på en ridtur eller annat kortare, står oftast den andra hästen inne.

Hur de påverkas i övrigt av att "bara" vara två vet jag inte. Men de är väldigt lugna och trygga med sin lilla flock, och jag har inte märkt att någon av dem trivts eller fungerat bättre i en större flock/grupp.

Vår är 21 år och hatar att bli riden (han är nog inte inriden gissar jag, även om säljaren påstod det). Däremot har han en liten vagn, och han är väl inkörd och tycker det är roligt att dra den. Men han är lika gärna arbetslös så länge han får gå i hagen och får mat (även om han tycker att vi snålar, men det är ju shettisar i ett nötskal).

Då får den andra vara själv. Jag har nu två hemma här nu och dom bryr sig inte nåt direkt om den andra åker och är borta några timmar till en vecka, eller två, eller tre, blev det i somras när en var hos hingsten och den andra klar hos hingsten och hämtad.

Enda nackdelen är att dom kan bli väldigt fästa vid varann om man inte särar på dom ibland, utan dom bara går tillsammans. (oftast år ut och år in, då är det ett elände att dela dom, vet jag av erfarenhet)

Det har funkat bra för mig, men då har jag aldrig behövt resa iväg en längre tid med ena hästen. Men då behöver hästarna kunna lämnas ensam utan att det blir världens liv.

Vi har bara två boxar och det är inga problem. Nya hästar lär sig rutinerna skitfort och därmed att bli lämnade ensamma i hage, vi rider oftast inte tillsammans. Nu har visserligen morsans sto (som stått här i 20 år med varierande ponny som sällskap) aldrig vart sjuk/skadad så hon stått på boxvila/klinik men det har några av ponnyerna gjort. Inga problem alls. Lite mer täcke på stoet bara eftersom hon nästan enbart står intill stallet när hon är ensam i hagen.

Jag har i perioder haft "bara" två hästar hemma och tyckler det funkar bra. Jag tävlar så det händer att jag är borta med en häst mer eller mindre hela dagen och den andra kallar när man kör och kommer, men där emellan är det lugnt (enligt sambon som brukar vara hemma), de vänjer sig rätt snabbt. Inne i stallet är det tydligen värre att vara ensam verkar de flesta av de hästar jag haft vara rörande överens om, så jag försöker ha dem ute i möjligaste mån. För tillfället har jag en tävlingshäst och en unghäst (2 år), unghästen har aldrig varit ensam förrän nu sedan han stallades in efter betet och han tar det med ro när vi åker iväg på tävling och träning (åker till ridhuset flera dagar i veckan) och då är det dessutom hans mamma som lämnar honom :p
För mig hjälpte det inte när jag hade tre hästar, då jag oftast tävlade två åt gången, så en blev hemma själv ändå.

Skulle en häst behöva vara borta längre tid kan jag antingen flytta den kvarvarande tillfälligt till grannen eller låna hem sällskap av bekanta. Ett tips är att försöka hitta sådana kontakter från början så man inte står där när det väl krisar.

Vår är 21 år och hatar att bli riden (han är nog inte inriden gissar jag, även om säljaren påstod det). Däremot har han en liten vagn, och han är väl inkörd och tycker det är roligt att dra den. Men han är lika gärna arbetslös så länge han får gå i hagen och får mat (även om han tycker att vi snålar, men det är ju shettisar i ett nötskal).

Ja, en sådan hade helt klart kunnat vara en lösning för oss. Jag har flera grannstall där jag har möjlighet att antingen ha vår häst eller låna hem en till oss om det skulle krisa, men tycker alltid att det är skönt att slippa vara beroende av andra i möjligaste mån. Vi får se, lugnar han sig så att han kan gå i hagen själv så hade det varit det bästa, annars kanske vi får shoppa en shettis :p

Större delen av mitt hästliv haft 2 hästar. Man får helt enkelt vänja dem att vara själv inne och ute. Då blir det inga problem varken med träningar/kurser/tävlingar/klinik/djursjukhusvistelse.

Nackdelen med att ha två är att de kan bli väldigt bundna till varandra om man inte ser upp (och av slentrian tar in/ut båda samtidigt etc), annars så såvida det är två hästar som tycker om varandra och är kompisar då såklart, så har jag inte sett minsta nackdel med att ha 2 jmf med att ha 3, 4 eller fler.

Men är de vana med att vara själv (när man rider etc) så är det sällan problem om det blir längre tid heller. Min lilla skrutt hade inte 'bott själv' alls mer än just varit själv inne/ute när kompisen reds etc, och fick fång. Han fick stå själv inne på nätterna, och kompisen stod inne på dagarna och gick ut på nätterna (ensam). Inga problem.

Sen när samma skrutt drabbades av att kompisen hamnade på djursjukhuset i 2 v (och aldrig kom hem..) så han gick själv inne och ute, så inga som helst problem.

Nya brukar ganska snart vänja sig med, just nu så sen 4 månader står den ena inne dygnet runt, och den andra går ut mellan 10 - 18. Båda två finner sig i det utan problem. Shettisen fick vara ensam 1½ dygn här i veckan med när welshen sov en natt på klinik - inga problem det heller.

Däremot, om de råkar ut för just långdraget elände, t ex lång boxvila, så det kan bli ganska tråkigt för den som går ensam i hagen med och inte bara den som har boxvila.

Alla mina med ETT undantag har klarat att vara själv utan problem (efter träning i vissa fall, andra har accepterat det från dag ett), lika bra inne som ute. En däremot klarade det inte alls någonstans, vilket ledde till att jag fick köpa en sällskapsponny åt henne. Men som sagt, de flesta klarar det fint.

varför skulle det vara ett problem?
Min ena stod på box i över en månad o då gick den andra själv. Inga problem alls, inte optimalt men det fungerar.
Har man bara två är det viktigt med starka vettiga individer som klarar sig själva. Hur ska du annars kunna rida den ena?
När jag åker på tävling blir den ena kvar ensam hela dagen utan bekymmer.

Och jag börjar i god tid. Har för tillfället 3 hästar, 2 ston och en 6 månaders fölunge.
Så bara för att slippa just detta bekymmer med hysteriska hästar som lämnas kvar hemma vare sig det är i hage eller box så tar jag helt sonika och rider iväg på en utav stona, det andra stoet på släp och lilla bäbis får vara hemma och vänta själv. Och nästa gång tar jag bäbis på släp och lämna en utav de vuxna hemma osv...

Och jag har 3 väldigt harmoniska hästar som anser att det är den mest naturliga sak i världen att få vänta kvar hemma...

Elakt eller inte, det kan diskuteras i all evighet och det är många som har åsikter om mitt sätt men jag och hästarna är nöjda med upplägget och därför kommer jag alltid att fortsätta!

Det är väl inga problem?? Det ingår i hästens uppfostring att klara av att vara själv. Är det ett problem för dina hästar så måste du helt enkelt öva på det, som med allt annat! Svårare än så är det inte.... :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 631
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 986
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 647
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka