Staket till unghingst

K

kajza

Ber om ursäkt om tråden ligger fel, svårt att hitta här som ny.

Jag skall snart få hem en 1,5 årig hingst på ca 135cm. På gården finns fler hästar & det jag undrar är hur höga staketen bör vara för att minimera risken att det blir trubbel...
Han går på höstbete ännu i vanlig hage o har inte visat några tecken på att rymma.
Men vill givetvis inte att något händer hemma heller :)

Jag hade tänkt två trådar 60, 130 med en planka i mellan är det lagom? Givetvis har jag ordenkligt jordad el till oxå .) Eller är det bättre att sattsa på flera trådar?

Sv: Staket till unghingst

Sålänge han håller sej inne och inte hingstar sig alltför mycket så ska det nog gå toppen! :)

Jag hade nog velat få upp den övre tråden på 150. Fast det är väl kanske en smaksak jag vill ha höga staket med minst tre trådar i

Looviisaa: :)

yggdrasil : tror du tråden behöver vara högre än honom? Han är ju en liten plutt.

Har ingen egen erfarenhet av att stänga in hingstar, han ska bara vara hingst tills det blir kallt. Då ryker kulorna, så jag tänker att hagen ska hålla för hans nuvarande storlek :) Fast vill ju inte få honom att rymma...

Att hingsten är liten spelar ingen roll - det kan lika gärna vara sto som hoppar in till hingsten.

Jag har haft hingst (han är kvar men nu kastrerad) och staketet är 1,80. Lägre än så hade jag inte vågat ha. Han har som valack ändå hoppat över ett par gånger. Och jo, jag har rejäl kräm i tråden men han är en baddare på att hoppa. :crazy:

Stoet på gården är en mycket dålig hopptalang så just henne oroar jag mig inte för. Fast man vet ju aldrig... Valacken skulle snarare krypa under.

Är det bättre att satsa på flera trådar än planka? Stolparna är så att jag får högsta tråden på 130 cm... Men med en distanseisolator högst upp så blir det lite högre ändå...

ta 3 trådar + en planka, då kan du ju ha tråd på 60 och 130 med en planka emellan + en eltråd på distans isolatorer högst upp.

Jag har varit med om hingst som hoppat över högt satt eltråd men inte kommit över utan istället dragit med tråden som skurit upp insidan av låret. Inte vackert.

Finns motivationen att ta sig över hade jag absolut satt annat än eltråd högst. Planka med eltråd innanför t ex.

Det beror ju helt på individer. Någon enstaka är omöjlig att stänga in men de är ju undantag. Jag upplever att det är mycket viktigar att ha ordentligt med el på tråden ALLTID! Det får inte glömmas bort.
Jag har mina unghingstar på vanligt staket, 2 trådar, 140 cm och 80 cm från marken. Det har fungerat bra. Jag upplever att de inte bryr sig så mycket om stona hemma, utan är lite mer intresserade av grannarnas. Vi har ordentliga korridorer mellan hagarna så hästarna kommer inte åt varandra. Närliggande ridskolan har haft en hage i närheten där det varit lite rymmningar i sommar men mina har stannat i sina hagar tack och lov.

Just nu har jag även en unghingt 1½ år i sjukhage sedan 5 v och även det har fungerat bra.

Stoplarna är nu nedslagna runt större delan av hagen :)
Nedslagna är stolparna ca 140 höga. Så min nuvarande plan är att sätta planka högst upp på stolpen o två trådar under och en på distansisolator högst upp "innåt".
Tycker det ser snyggare ut än min ursprungliga plan men min fundering är om det har någon betydelse ur rymmings synpunkt?
32725435.jpg

Som sagt, ännu är han inte hemma och ingen rymmer idagsläget ur hagarna.

Tacksam för tanke hjälp :)

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 349
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka