Staffetråden!

Sv: Staffetråden!

Denna tråden har jag helt glömt bort! En del som hänt här hemma sen sist. I mars -13 gjorde Evi sin HD/ED-röntgen som gav resultatet HD D och ED 0. Så uppfödaren lade in om avelsspärr och skrev över henne på mig. Inget vi märker på fröken och hoppas att det inte kommer märkas än på många många år.

Grim har inte heller haft särskilt mycket tur. 30 okt -13 åkte vi in till veterinären för klobrott och det var inte sista gången vi var där... Diagnos SLO. Sista besöket gjordes i mitten på december. Sen dess har ytterligare 2 klokapslar trillat av, men då har det först läkt under innan de trillat av. I nuläget ser hans klor ut såhär:

Han får tillskott med omega 3 samt biotin och ska ha livet ut och det lär nog ta flera år innan hans klor ser något sånär normala ut igen.

Nä men stackaren.
Är SLO nått som är vanligt inom rasen`?

Va skönt att hon är obesvärad av sina höfter trots de halvtaskiga resultatet! :)

*kl*

I mars blir jag och sambon med staffe :D
Det blir våran första hund och ska verkligen bli jättespännande om än väldigt nervöst också...

Kommer antagligen hänga här flitigt åtminstone i början :)

Nä men stackaren.
Är SLO nått som är vanligt inom rasen`?

Va skönt att hon är obesvärad av sina höfter trots de halvtaskiga resultatet! :)

Nä, det är inte särskilt vanligt alls. Än så länge har jag inte hört om någon annan staff som har det. Däremot är det väl inte ovanligt att de kan bryta någon klo när de flänger runt som galningar i skogen, men det är ju en helt annan sak. :)

Det enda jag märker på Evi är att hon ogärna vill busa ute när det blir lite kallare (-5 och kallare), vilket vår hane vill. Hon har en overall, men behöver en varmare.

kl

Alla ni staffefantaster, ni får gärna PMa mig med tips på bra vettiga uppfödare om ni har några tips. ;)

Åh vad kul att den här tråden vaknade igen! Här har det ju hänt en del sen sist. Jag vet inte ens om jag hade Rusa sist jag uppdaterade här? :o

Rusa har i alla fall hunnit fylla 1 år nu. Om en vecka är det dags för röntgen, jag är nervös som fan. När hon var 9 månader spårade hon hem titeln Svensk viltspårschampion och blev tillsammans med sina 2 syskon de yngsta viltspårssvamparna i Sverige någonsin.
Jag har börjat hennes grundträning i agility och tror att hon kommer att bli en riktigt rolig tävlingshund när hon blir stor.

Ila fortsätter att utvecklas hon med. Hon börjar vara riktigt vass på agilitybanan och sen i somras har hon placerat sig i minst en klass på alla tävlingar vi varit på.

1476173_10151809898413030_1296619893_n.jpg

1455916_10151794365558030_1445578828_n.jpg

1489185_10151933314193030_304647835_n.jpg

1489195_10151929039933030_1950719579_n.jpg

Har du något back on track-täcke till henne? När det är riktigt kallt ute lägger jag på mina tjejer dubbla täcken (nättäcke+det fodrade täcket), då klarar dom -20 utan några större problem. Kan verkligen rekommendera dom täckena. Dels är dom smidiga och hundarna håller verkligen värmen i dom. :)

Dina hundar är så fantastiskt fina :love:

Det var faktiskt dom som fick mig att få upp ögonen för staffarna, har aldrig egentligen tänkt på att dom finns innan jag fick en internetförälskelse i dina ;) Från början var ju tanken att vi skulle tagit en valp efter samma mamma som Rusa (hon är ju parad nu precis :)) men vi fick ett erbjudande om en jättefin valp från en annan kennel vi gillar mycket och med jättetrevliga föräldrar (samma hane som Quta är parad med) och ville inte chansa eftersom det är så osäkert om Quta först och främst blir dräktig och sedan om där blir någon tik till oss.

Dessutom var uppfödaren noga med att informera mig om att Qutas döttrar var kända för att liksom sin mamma ha en ovanligt stark vilja och jag var lite rädd att ta mig vatten över huvudet eftersom det blir första hunden :p

(ja, jag har stalkat dig och dina hundar massor, men lovar att jag inte är speciellt läskig och helt ofarlig!)

*kl*

Tänkte egentligen fråga uppfödaren (och lär göra det också) men kan ju lika gärna höra vad ni säger här också!

Vi tänkte köpa bland annat ett halsband, en stickad tröja och ett regntäcke att ha hemma när valpen kommer eftersom vädret lär vara väldigt oberäkneligt den perioden enligt mina tidigare erfarenheter :p Vad kan en 8 veckors staffevalp tänkas ha för storlek i halsband och täcken/tröjor? Halsband kommer vi köpa ett som är väldigt reglerbart, så det blir nog bra oavsett, men så att man har ett hum.

Senast ändrad:

Aningsfull har fått upp mina ögon för staffen också :D
Vad kul att ni ska skaffa en, en vacker dag kanske det blir en här också!

Vill ni ha tik eller hane? :)

Nix, inget back-on-track. Däremot ett riktigt tjockt fodrat täcke, men även med det på vill hon ogärna leka om det är kallt. -20 är nog ingen direkt risk att mina klarar om de så vore täckta med all världens täcken, för då tycker de att det är för kallt om tassarna istället. ;)

Vad roligt! Tack så mycket! :love:
Ja min lilla Quta-dotter Rusa är något i hästväg. *host* Hon är otroligt glad, käck, kavat och framåt med en oändlig energi. Vi kallar henne fröken independent här hemma, hon är otroligt självständig och företagsam. ;)
Det är en fantastisk hund för mig som tränar och tävlar. Bara det faktum att hon på 5 dagar gick 5 spårprov och hon jobbade bara bättre för varje dag som gick säger ju lite om vad det är att arbeta med.
Till hennes fördel är dock att hon helt saknar allvar, det finns inget ont i henne. Det är bara glädje rakt igenom och hela livet är som en enda lång jätterolig fest där alla hundar och människor man möter är hennes nya bästa vän. (Även om jag ibland kan morra över att hon är lätt utvecklingsstörd för att hon med glädje byter ut mig mot en främling bara främlingen har en torr foderkula i fickan.)
Men hon har en vilja av stål. Jag har haft ett antal utvecklingssamtal med henne där vi diskuterat kring saker som att äta hundsängar (jag har köpt 8 stycken på ett år) och hoppa upp och bita mig i armarna när vi tränar och det spelar ingen roll hur arg jag blir, hon står bara och tittar på mig och viftar på svansen och när jag hållit mitt föredrag svarar hon med lekinviter och anser saken färdigdiskuterad, och återgår till att göra precis samma sak. :devil: :D Men eftersom att hon är den sötaste och gladaste lilla skitungen jag vet kan man omöjligt vara arg på henne. Hon är så otroligt charmig och har ett sånt valpigt uttryck som gör att man bara vill pussa henne ändå. ;)
1654433_10151932706523030_215424440_n.jpg

Försök skälla på den där hunden för att hon just tjuvat sås från din tallrik liksom. :D
1426250_10151791042013030_1593128344_n.jpg

Senast ändrad:

Haha sötan :love:

Det är väl ungefär den uppfattningen jag fått! ;) Det var som sagt också anledningen (ja, inte Rusa ensam då såklart men uppfödarens utsaga om att döttrarna brukar bli "lite att bita i") till att jag tvekade lite. Hade vi blivit erbjudna valp från båda uppfödarna samtidigt är jag inte säker på vad jag hade valt, kanske hade det blivit en Quta-dotter, men hade varit nervös över att ha tagit mig vatten över huvudet och inte klara av att reda ut allt ;) Så mitt beslut nu känns bra, tiken det blev nu är en riktig mjukis :) (inte mjukis som i rädslor osv. men snällheten själv, väldigt mild, lugn och vänlig) och det känns väl som att oddsen är större att få en lite enklare första hund :)

Men din Rusa är nog det sötaste jag sett och hon låter som en härlig liten personlighet :D

KL

Jag vet inte om frågan tidigare ställts i tråden (isåfall ber jag om ursäkt....) - men vilken är den största skillnaden (förutom exteriört) mellan Staffe och Amstaff?

Jag upplever lite att folk med Amstaff överlag kan ha problem med könsbunden aggressivitet. Är det lika "allvarligt" hos Staffen?

Annat?

:love:

Det är svårt att säga något om hundaggressiviteten i en jämförelse då det finns stora individuella skillnader inom raserna. Staffarna är oftare förarveka, en egenskap jag upplever är ovanligare hos amstaffen. Ibland är staffarna kanske lite för veka vilket kan vara ett problem. Sedan kan också amstaffen ha vaktegenskaper.

Det är svårt att säga något om hundaggressiviteten i en jämförelse då det finns stora individuella skillnader inom raserna. Staffarna är oftare förarveka, en egenskap jag upplever är ovanligare hos amstaffen. Ibland är staffarna kanske lite för veka vilket kan vara ett problem. Sedan kan också amstaffen ha vaktegenskaper.

Tack! :)

Jag tycker den verkar vara en kul hund om man vill ha en hund i mindre format som ändå är rejäl så att säga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 080
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar