Staffetråden!

Sv: Staffetråden!

Vi har blivit med en till staffe här hemma. :love: Det är min uppfödares hund som jag och min sambo ska passa under några veckor i sommar.
Flickorna kommer bra överens. Redan första dagen här såg det ut såhär i soffan på kvällen.
532678_10150892725973030_186114942_n.jpg

Barnkärheten syns tydligt även hos denna brud.
248086_10150893520943030_1955671522_n.jpg

Ännu bättre är att hon ska paras nästa löp och då står vi först i kö för en liten tikvalp. :angel: :love:

Har inte varit inne här på ett tag, och blev såklart överlycklig när jag kollade runt lite och hittade den här tråden!
Åh, vad mycket härliga, fina staffar :)

Jag är stolt ägare till en renrasig Staffe och en Amstaff/staffe, båda tikar. Självklart helt underbara båda två, men med helt olika personligheter.

Börjar med Nikita, som är 3 år i år. Pappa är Amstaff och mamma Staffe/amstaff. Snällare hund får du leta efter, väldigt känslig och "will to please". Vill allra helst ligga under täcket i sängen, så nära det bara går..
Hon har dock inte det starkaste psyket och blir lätt stressad när det är folksamlingar eller något "på gång".

DSC_0303.jpg

DSC_9524.jpg

IMG_0462.JPG

Sedan har vi Iris, som har kennelnamnet Heartstaff Top Model :p Hon blev 1 år i Januari. Våran lilla bulldozer. Otroligt kärleksfull och glad. Hon älskar människor och framför allt barn! Henne har jag ställt ut två gånger, och båda gångerna blev hon BIR och fick jättebra kritik så det var såklart jättekul! I sommar ska vi åka på Staffespecialen i Gränna, någon mer som ska dit?

2385.jpg

4997.jpg

DSC_0173.jpg

IMG_0508.JPG

Har alldeles för lite bilder upplagda på nätet så det får väl räcka med de här så länge :angel:

Vad roligt att det är en bukefalist som har top model! Hon är utan tvekan den snyggaste staffe jag någonsin sett!
Var själv inne ett tag på att ev köpa the poet, men backade pga okänd hälsostatus.

Ojoj, så fina dina och Aningsfulls hundar är. Helt otroligt vackra! Vill ha dem allihopa :love:

Vad är det för skillnad på den engelska och amerikanska staffen? Vilken sort är det ni har?

Vi har den engelska staffen. Den är mindre än den amerikanska. Sen tvista de lärda om skillnaden på raserna mentalt. Men det jag har sett så är dom engelska staffarna vekare, har lite mer will to please och är förigare än amstaffen.
Men sen finns det dom som hävdar att det är tvärt om. :angel: :D

Men kollar jag på skillnaden mellan mina staffar och kompisens amstaff så har amstaffen bra tjockare skallben och är mycket envisare och hårdare i psyket.

Jag förstår :) Jättefina är de oavsett. Älskar Ilas bläs i ansiktet, finaste :love: Och dina bilder på henne och din dotter är bara bedårande.

KL

Jag och min pojkvän har till slut kommit fram till att Staffen är perfekta hunden för oss! Men vi ska inte skaffa en förrän om ungefär ett år.
Det jag behöver hjälp med är, hur ska man veta vilka uppfödare som är "bäst"? Det beror ju helt klart på vad man letar efter men friska, stabila, snygga hundar med lite driv i är väl vad vi söker. Alltså hela paketet! Har kollat runt lite men det finns ju väääldigt många.
Försöker plugga på om rasen och individer så jag kanske får någon "drömkombination" men som sagt, det är många hundar att hålla koll på. Utställning är väl det vi tänker syssla minst med men hade ändå varit roligt att få göra det någon gång ibland.
Så hur gjorde ni? Vad är viktigt med de framtida föräldrarna?
Vill att första hunden ska bli så bra som möjligt helt enkelt :)
(Om ni vill kan ni ju tipsa om bra uppfödare på PM)

Att uppfödaren avlar på friska djur, det är A och O och jag skulle inte rekommendera att stödja uppfödare som inte har någon hälsostatus på sina avelsdjur.

Staffinfo är en privat sida utan koppling till Staff-föreningen men där får enbart uppfödare som hälsotestat sina djur annonsera.

Höft (pennhip ) A-B
Armbåge UA
Ögonlysning
L2Hga- clear

Gärna Mh-beskriven

Tack för svar (och PM Aningsfull)!
Självklart vill jag inte ha någon valp från föräldrar med okänd eller dålig hälsostatus så tack för tipset om Staffinfo.
Om ni har något mer man ska tänka på när man letar Staffe får ni gärna skriva det också :)

Vad kul att du tycker våran lilla Iris (Top Model) är fin! :)

Och som svar till paperplanes, så håller jag med föregående talare. Leta upp en uppfödare som avlar på friska, fina hundar. Du kan även kolla upp lite vad de använder sina hundar till, ställer de bara ut? Eller kör de agility och lite annan varierad träning med dom?
Det kan skilja en del om hunden endast är avlad på utställningshundar, eller om den är avlad på hundar som gör mer saker.
Sedan tycker jag det är jätteskönt att ha uppfödaren inom ett rimligt avstånd, så man kan åka dit och hälsa på, få tips och råd.
Själva har vi turen att bara ha ett par mil till våran uppfödare och det är guld värt :) De är väldigt bra att ha och göra med och tar alltid tillbaka hundar som på ett eller annat sätt inte kan vara kvar hos sin nya ägare.
När vi skaffade Iris hade jag tex våran son i magen, och man vet ju aldrig hur det går med hund och barn. Så det kändes väldigt tryggt att veta, om det inte skulle funka så tar de tillbaka Iris utan krussiduller.
Vill du ha tips på bra kennel kan jag absolut rekommendera dom, skicka bara ett pm isf!

Såg att mina bilder hade blivit väldigt små, så jag testar igen..

200250_10150140998948543_2068261_n.jpg

579505_10150763336683543_971293688_n.jpg

419758_10150599593818543_1797404509_n.jpg

420067_10150599594278543_1724683093_n.jpg

Förutom det andra redan nämnt tycker jag ni ska kolla upp hur hundarna från uppfödaren ni väljer fungerar med andra hundar. Det finns stora skillnader i rasen och är det viktigt för er att hunden ska fungera med andra hundar så är det en sak ni bör lägga ner tid på.

*kl*
Gah! Varför går jag in i den här tråden?! Det är ju bara självplågeri :mad:
Så mycket fina hundar! :love:

Slänger in ett par bilder på min gamla daghund som tyvärr fick somna in vid 6 års ålder.

338_36121085902_3036_n.jpg

338_36121075902_115_n.jpg

*Snor bara en knapp*

Jag blir bara mer och mer kär i staffarna:D

Hur är deras päls? De fryser hyffsat lätt va?

Våra är då riktiga fryslortar i alla fall. Så täcke på vintern är ett måste här hemma. Regnar det kliver de ut max sin egen längd vissa gånger. :p Andra gånger går regn bra.

Haha jag trodde nästan att de var små fryslortar!;)

Men kanske det är värt att slänga på dom ett täcke ibland:angel:

Hur är det förresten med förbud och sådant där i andra länder? Någon som har koll eller någonstans man kan kolla upp det?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 080
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar