Staffe som första hund

Sv: Staffe som första hund

hejsan, kul att ni fastnat för rasen... (jag med)

det där om att dom "leker lite hårt " med andra hundar är bara bullshit... dom gör som dom blir upplärda det första man ska tänka på när man köper hund är att den ska få träffa andra hundar, speciellt hundar med bra "språk"....
sen att dom är tik/hanhunds ilskna beror oftast på att dom inte har fått träffa andra hundar under uppväxten.. pudlar/golden och andra "snälla" rasen blir exakt likadana... är det en engstaff ni tänker skaffa så tycker jag att ni ska gå in på www.staffeinfo.se och läsa mer om rasen.. och vad som är viktigt... jag ska själv skaffa mig min första engstaff i april, men jag har haft andra hundar hela mitt liv (irländskavarghundar och galgo espanol som båda raserna är Vinthundar) lite om ursprunget på engstaffen : engstaffen föddes först och främst upp för att bli en "nannydog" som har vi människor avlat fram den till "mördarhund" vilket är mkt synd.. men har föräldrarna bra resultat på mentaltestet och att man gör ett eget mentaltest så vet man vad man har för hund... sen en fråga till, vad ska ni ha engstaffen till och varför just engstaff???? jag vet att ni blev förälskade i rasen men varför? ställ er själva den frågan...

jag ska ha min för att ställa ut och ha med ut på mina ridturer... en o annan lydnads och agility tävling blir det nog oxå...

mvh Elina:smirk:

Jag tycker det är många som leker hårt. Inte hårt som aggressivt, utan hårt på så sätt att de kan ta i lite väl mycket.. :)

Min hund fick träffa "bra" hundar som liten, speciellt en tik som var väldigt uppfostrande. Men hon leker "hårt" ändå och allra bäst med hundar som är som henne. Det är mycket knuffande och bufflande.

Att den var nannydog innan den var "mördarhund" är lite bakvänt.. Hundarna som staffen härstammar från var mastiffliknande hundar som användes i krig och sedan till tjurhetsning och hundkamp. Sedan avlade man fram mindre och snabbare hundar, som också fungerade som familjehundar så de var ju "nannydogs" samtidigt.

Jag har en amstaff valp (Tik )på drygt 3 månader(En fis maskin)
Vad alla som letar amstaff valp för eventuellt köp bör veta är att det ska finnas med DNA bevis på att det bara är amstaff(Finns många oseriösa sk uppfödare som blandar in tex pitbull). Köp inte en "Äkta" amstaff utan DNA test om du vill ha en amstaff. Jag har Även en 7årig Riesen tik & 6 katter. Det fungerar jätte bra Dom äter, sover, går på promenad tillsammans ( ser skit larvigt ut när jag har 4-5 katter på rad efter hundarna):love: :love:

tänk om fler människor kunde vara med om det! alltså att dom verkligen får se vilken gosig hund det är! istället för alla fördommar...

Räcker det verkligen att tycka hunden är söt och gosig för att bli en lämplig staffägare?

Problemet enligt mig är inte fördommarna i sig utan att rasen många gånger intresserar fel folk som också då många gånger bidrar med att fördommarna blir bekräftade!

Svårt för mig att bedömma om "staffarna" som jag tänker på verkligen är staffar eller reslutatet av okontrolerad avel med oreggade hundar eller resultatet av en kontrollerad och genomtänkt avel...För är det det förstnämnda så är det väll där problemet med fördommsskaparna ligger...

Hej alla staffe ägare !

Jag har länge länge länge funderat på att köpa en amstaff men då jag vet att de är väldigt tidskrävande så har jag inte köpt en.
Har en del vänner som har amstaff hundar och var även så jag blev kär i just denna rasen från första början (träffade då Gina och Nitro www.amstaff.nu). Även tjejen är helt såld på dessa hundar, det enda är väl att ingen av oss har någon hundvana, och nu kommer nog många av er rekommendera att inte börja med denna ras. MEN jag och även tjejen är beredda på att läsa på allt som går innan vi skaffar denna hunden för att både vi och hunden ska kunna må bra.

Anledningen till att jag frågar till här är för att jag vill ha tips på böcker och hemsidor som man kan läsa om staffen, träning, mat, hur mycket tid den kräver (ifall man får jobb så man kan tima med tjejen). Ja mer eller mindre allt som behövs veta.

Sen vill jag även veta ifall någon av er här inne vet något bra ställe i Gävleborg/Dalarna där man kan gå med hunden och få hundträning och liknande. Kanske min första hund men kan inte tänka mig en annan ras och vill göra allt jag kan för att lyckas få en ta reda på allt om den o.s.v.

I såna fall kommer köpet i slutet av Augusti och tills dess vill jag veta så mycket jag kan. Är tacksam för alla positiva råd och dylikt. Finns även att nås på min mail för den som vill diskutera djupare med mig, alexander.olander@hotmail.com.

Hoppas verkligen på svar. Jag är 21 och tjejen är 18, båda har viss erfarenhet med hundar men bara genom vänner.

Med vänliga hälsningar
Alexander

KL

TS,vart det nån hund?

Måste berätta nå kul! För ett tag sen när det var hit ett par och skulle köpa våran gammla tv och våran hund (pitbull/boxer) kom så vart gubben stel och frågade om det var en sån där "kamphund",och hälsade lite försiktigt på alfonz (hunden),alfonz var så klart med överallt och skulle titta och pussa och vara allmänt ivägen,så efter en halvtimme ca så hade ju gubben blivit helt såld på alfonz,och innan dom gick så sa han: "gud vilken trevlig och snäll hund det var" varpå sambon visar sin hand (som då var helt blå och sårig,skadat sig på jobbet) och säger: "jadå,han är oftast snäll,men han högg mig lite alldeles innan ni kom!"

Jag trodde gubben skulle falla baklänges,men sen sa min sambo att han bara skojade,så då höll dom på att brista av skratt,speciellt hans fruga! :rofl:

Kass humor min karl har..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det inte aktuellt med hundköp inom närmaste året, jag vill sätta mig in i linjer osv och läsa på massor av mer. Sen ska ju såklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 977
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 897
P
Övr. Hund Okej, nu har jag kommit så långt i övertalningen att han har gått med på att skaffa hund, dock inte nu utan om något/några år. Helt...
Svar
16
· Visningar
1 594
Senast: pralin
·
Övr. Hund Ja som rubriken lyder..Hur gör man? Ska sätta mej i bilen imorgon bitti och åka 20 mil enkel resa för att titta på en hanhund som...
Svar
6
· Visningar
7 748
Senast: Miiip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka