Staffe som första hund

P

pralin

Jag och pojkvännen är totalt förälskade i denna ras. Då det rör sig om vår första hund borde vi kanske välja en "enklare", men hur jag än vänder på det är vi helt och hållet sålda. Men, jag har så klart lite undringar.

Hur är det egentligen med den könsbudna aggressiviteten? Är det mer standard än undantagsfall? Går det att kringgå den genom kastrering? Hur är funkar det ihop med andra hundar i övrigt?

Jag vill ju, för hundens skull, att det ska funka med andra hundar, då jag inbillar mig att hundar mår bra av att träffa andra hundar. Visst är vi människor är de viktigtaste i hundens liv, men att inte få träffa andra fyrbenta känns lite som att neka hunden en viktigt del av umgänget eller är jag helt ute och snurrar nu?

Sen är det det här med aktiveringen. Hur mycket och vilken typ av aktivering krävs/är att rekommendera?

Är det svårt att hitta en seriös uppfödare och hur kan man vara säker på att man har funnit en?

Det var väl de konkreta frågorna jag hade nu, med ni som har staff eller har erfarenhet av staff, berätta gärna om hur eran vardag ser ut och om det är något speciellt jag bör tänka på.

Sv: Staffe som första hund

Staffen är skittrevlig, men jag brukar rekommendera de allra flesta att köpa en tik som första hund. Dels för att jag inte träffat någon staffetik som varit aggressiv mot andra hundar, sen är dom lättare att tas med.

Jag tycker dessvärre den hanhundsbundna aggressiviteten är mer en regel än ett undantag. Det är nog viktigt hur man hanterar sin valp och unghund, att man är noga med vilka andra hundar som får träffa ens valp osv. Dessvärre kan jag inte hålla med dig om att hundar måste träffa andra hundar. Till en viss grad, min hund träffar mina vänners hundar. Men det är också allt. Jag tänker inte riskera att något händer mellan jyckarna för att dom ska få "leka".

Det svåra med staffen är att hitta föräldrar som är friröntgade. Jag fick en större chock när jag kollade igenom staffarna. Inte alls ovanligt att man avlar på D-höft och måttliga pålagringar på armbågar.

Jag vill ju heller inte riskera att något händer, med någon av hundarna, det var därför jag frågade just om hur det funkar med staff och andra hundar. Nej, det är kanske inte en nödvändighet och för att undvika att något händer är det självklart att jag inte tänker släppa ihop hunden med vem som helst, men ändå. Det känns som om två hundar ändå kan ge varandra något när det kommer till lek som människa - hund kan. Men självklart, om det handlar om säkerhet eller lek, så kommer jag alltid att välja säkerhet.

Tja det här med tik eller inte vet jag ju egentligen inget om iom att jag aldrig haft tik...Men staffen som i regel brukar leka med mina hundar fick fnatt för ett par år sen och hamnade i bråk med min systers kompis bearded collie som är grannar med oss. Slutade med att bearded collien fick åka akut till veterinären pga ett stort hål i buken..:crazy: .
Å andra sidan har jag aldrig stött på en hund som blivit så felbehandlad som denna.(staffen alltså)

En annan sak som jag tror är rasbunden....dom fiser och rapar väldigt mycket :angel:

Äsch, lite fis och rap är väl inge problem :angel: Har en katt i föräldrahemmet som lägger sådana otäcka smygisar att den ev. hunden har en hel del att leva upp till :devil:

Det är just just sånt jag inte vill ska hända. Antar att det kan hända med alla hundar, men just om man skaffar en ras som är en "mördarmaskin" måste man ju vara extra försiktig så att just detta inte händer. Dels för att ingen ska bli skadad och dels även för att inte smutskasta rasen ytterligare.

Det är just just sånt jag inte vill ska hända. Antar att det kan hända med alla hundar, men just om man skaffar en ras som är en "mördarmaskin" måste man ju vara extra försiktig så att just detta inte händer. Dels för att ingen ska bli skadad och dels även för att inte smutskasta rasen ytterligare.

Nej precis, men jag kan sätta tusenlappar på att den hunden hade varit underbar om den inte hade en fullkomligt mentalt ostabil ägare. Det är sällan man träffar så udda människor:crazy:

Jag har en staff, det är min första hund och det har inte varit några problem. Det är ju inte en ras som är svår mot människor, inte vaktig eller så.. Envis som sjutton men det är bara att vara mer envis själv. :)

Min hund funkar bra med andra hundar, det har alltid gått bra.. de hundar hon inte gillar går hon undan ifrån. Vi har alltid varit noga med att inte låta henne "gruffa" med andra hundar. Visst tycker hon att det är kul att leka med andra hundar men hon gör det inte så ofta och hon är på toppenhumör ändå. Hon uppskattar nog allra mest att få ha alla människor för sig själv och inte dela oss med någon annan hund. :)

De flesta andra staffar som jag har träffat har också gått bra med andra hundar. Några få tikar har inte gillat andra tikar och en del hanar har inte gillat andra hanar. Men jag har varit på många utställningar och staffpromenader och aldrig sett något bråk mellan hundar. Kastrering kan hjälpa mot könsbunden aggressivitet men det är inte säkert.. Det bästa är nog att låta hunden umgås mycket med andra hundar från att den är liten så att den blir säker på hundspråk.

Jag tycker aktiveringen ligger på en lagom nivå, det beror ju såklart på vad man själv anser som lagom, men jag är inte direkt en "bruksmänniska".. Nu är hunden skadad men annars går vi 4 promenader om dagen, en av dem lite längre, tränar lite lydnad och konster. Inga jätteprojekt.

Det där med seriösa uppfödare är ganska svårt, man får känna efter själv.. Något som kan vara bra att tänka på är att köpa valp efter röntgade föräldrar eftersom HD och AD-statistiken gått upp. De får också gärna vara L2-HGA-testade (epilepsiliknande sjukdom om jag fattat rätt). Demodex är ganska vanligt hos staffar så köp absolut inte en valp som har det i släkten.

Om jag ska berätta lite om vardagen.. Det går inte en enda dag utan att Selma får mig att skratta, hon är himla rolig. :D Vi brukar hålla på med mycket klickerövningar inomhus, det tycker hon är jättekul.. Och så är hon en riktig mysgris, ligger gärna PÅ mig och sover i soffan eller sängen. Hon kan också vara riktigt vild, (den vildaste staffen jag nånsin träffat :p) men ändå kontrollerbar.

En "nackdel" som jag kom att tänka på nu är att de kan vara ganska framfusiga, nu är Selma extrem men ändå.. alla tycker inte det är så kul att bli ihjälpussade och påhoppade av en liten 15-kilosklump. :p

Du får jättegärna fråga mig mer om du vill, jag tycker det är kul och blir så glad när det är fler som får upp ögonen för rasen :)

Tack så mycket för all fakta!

Som sagt, vi har blivit kära i rasen. Kanske främst för att en vän till oss har en helt bedårande hane :love: Kan erkänna att jag kände mig lite obehaglig till mods när vi först kom in i lägenheten, upplärd av medias skräckhistorier som jag är. Men sen :love: Jag och vovven låg och myste och pussades hur länge som helst på sängen och han var så glad och söt :love:

Ute hade hussen lärt honom jaga tjejer ( ;) ) och svansen gick i ett så fort han ens kunde höra att någon var på väg. Så positiv och man kunde verkligen se att hunden fullkomligt älskade sin husse.

Har träffats på neutral plats efter det, och hunden är lika glad jämt, vill bara pussas och gosa och får aldrig nog. Blir snarare förolämpad om man slutar klappa. Då bli man tvångspussad igen så att man börjar klappa igen.

Sa jag att jag :love: hunden?

:angel:

Det förstår jag att du gör.. :) De är rätt bra på att charma in sig hos folk :D

Jag och pojkvännen är totalt förälskade i denna ras. Då det rör sig om vår första hund borde vi kanske välja en "enklare", men hur jag än vänder på det är vi helt och hållet sålda. Men, jag har så klart lite undringar.

Hur är det egentligen med den könsbudna aggressiviteten? Är det mer standard än undantagsfall? Går det att kringgå den genom kastrering? Hur är funkar det ihop med andra hundar i övrigt?

Jag vill ju, för hundens skull, att det ska funka med andra hundar, då jag inbillar mig att hundar mår bra av att träffa andra hundar. Visst är vi människor är de viktigtaste i hundens liv, men att inte få träffa andra fyrbenta känns lite som att neka hunden en viktigt del av umgänget eller är jag helt ute och snurrar nu?

Sen är det det här med aktiveringen. Hur mycket och vilken typ av aktivering krävs/är att rekommendera?

Är det svårt att hitta en seriös uppfödare och hur kan man vara säker på att man har funnit en?

Det var väl de konkreta frågorna jag hade nu, med ni som har staff eller har erfarenhet av staff, berätta gärna om hur eran vardag ser ut och om det är något speciellt jag bör tänka på.

hejsan min bror har en staff en jätte trevlig glad hund lättlärd o väldigt sällskaplig tycker om barn så jag ser inge problem me att ni skaffar en staff som första hund,dom e så roliga,en granne till mig hade oxå staff samma sak me den jättetrevlig så lycka till:bump:

Staffen är skittrevlig, men jag brukar rekommendera de allra flesta att köpa en tik som första hund. Dels för att jag inte träffat någon staffetik som varit aggressiv mot andra hundar, sen är dom lättare att tas med.

Jag tycker dessvärre den hanhundsbundna aggressiviteten är mer en regel än ett undantag. Det är nog viktigt hur man hanterar sin valp och unghund, att man är noga med vilka andra hundar som får träffa ens valp osv. Dessvärre kan jag inte hålla med dig om att hundar måste träffa andra hundar. Till en viss grad, min hund träffar mina vänners hundar. Men det är också allt. Jag tänker inte riskera att något händer mellan jyckarna för att dom ska få "leka".

Det svåra med staffen är att hitta föräldrar som är friröntgade. Jag fick en större chock när jag kollade igenom staffarna. Inte alls ovanligt att man avlar på D-höft och måttliga pålagringar på armbågar.

Jag har träffat flera tikar som är tikilskna och även ilskna mot hanar. Tror inet bara det är hanarna som är ilskna utan kan även vara tikarna. Beror ju på hunden och ägarens uppfostran till viss del.

Håller med dig. Det är ett förskräckligt fisande och luktar illa gör det också.
Zingo tackar alltid för maten. Kommer viftades med svansen och rapar en mitt i ansiktet. Gulligt, gulligt.

Tack så mycket för all fakta!

Som sagt, vi har blivit kära i rasen. Kanske främst för att en vän till oss har en helt bedårande hane :love: Kan erkänna att jag kände mig lite obehaglig till mods när vi först kom in i lägenheten, upplärd av medias skräckhistorier som jag är. Men sen :love: Jag och vovven låg och myste och pussades hur länge som helst på sängen och han var så glad och söt :love:

Ute hade hussen lärt honom jaga tjejer ( ;) ) och svansen gick i ett så fort han ens kunde höra att någon var på väg. Så positiv och man kunde verkligen se att hunden fullkomligt älskade sin husse.

Har träffats på neutral plats efter det, och hunden är lika glad jämt, vill bara pussas och gosa och får aldrig nog. Blir snarare förolämpad om man slutar klappa. Då bli man tvångspussad igen så att man börjar klappa igen.

Sa jag att jag :love: hunden?

:angel:

tänk om fler människor kunde vara med om det! alltså att dom verkligen får se vilken gosig hund det är! istället för alla fördommar...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det inte aktuellt med hundköp inom närmaste året, jag vill sätta mig in i linjer osv och läsa på massor av mer. Sen ska ju såklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 977
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 897
P
Övr. Hund Okej, nu har jag kommit så långt i övertalningen att han har gått med på att skaffa hund, dock inte nu utan om något/några år. Helt...
Svar
16
· Visningar
1 594
Senast: pralin
·
Övr. Hund Ja som rubriken lyder..Hur gör man? Ska sätta mej i bilen imorgon bitti och åka 20 mil enkel resa för att titta på en hanhund som...
Svar
6
· Visningar
7 748
Senast: Miiip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka