Sv: Staffan Strandberg kuggar Annelie Eriksson
Det där var bara löjligt...
Oj, nu kommer proffsen in.
Det där var bara löjligt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj, nu kommer proffsen in.
Dressyr är att låta hästen arbeta i en KORREKT form dvs med ryggen och bära så mycket vikt som möjligt på bakbenen. Var huvudet befinner sig är totalt orelevant.
hoppsan .... inlägget slank iväg för tidigt...
TeasmLundVer raljerar dessutom över när man ska kalla in dressyrtränare. Jag påstår att de flesta (eller i alla falll väldigt många) distansryttare jobbar dressyr (eller markarbete som jag kallar det för att undvika missförstånd kring den nivå jag är på) för tränare. Och då använder man sig ofta av dressyrtränare som hjälper med sits etc etc. Precis som alla andra ryttare. Vad är det för kostigt med det? Men varför skulle en distanstränare utbilda sig för det? Jag anlitar distanstränare för att diskutera konditions- och hållbarhetsträning - hur tränar jag min häst för att klara de där 120 km i 16 km/h och fortsatt hållbarhet?
Så TeamLundVer du missar hela poängen i debatten. Den handlar om vår A-tränares uttalanden och vad SvRF kräver av en distanstränare. Inte om vi är motståndare till dressyr. Eller att vi inte har förstått att dressyr handlar om grunderna i ridning.
Du avslutar ditt inlägg såsom du börjar, med okunskap och utan att ha läst ordentligt. Vi pratade om att framförallt araberna rider i stolsits (vilket inte är korrekt sists enligt svensk modell som Staffan sa) och att de rider snabbast av alla på alla banor OCH hästarna håller. Du visar samma fördomsfullhet gentemot trav och galopp gemnom påståendet att det får konsekvenser för hästarna. Du har säkerligen ingen statistik som underlag för det uttalandet och det har inte jag heller när jag kontrar med att troligtvis har vi flest problem med dressyrhästar. De driver upp försäkringskostnader med alla sina hältutredningar och A1-avlivningar för att de sliter sina hästar så ensidigt.
Tack för att du nu drar slutsatsen att vi distansryttare inte kan något som helst om form på hästen.
De flesta av oss är inte skogsmullar som lärt oss rida bakom knuten.
Men det är detta som Staffan vill inbilla Sverige att vi är och har tydligen lyckats.
Vi distansryttare har koll på vad vi andra menar med dressyrträning men det blir inte rätt när dressyrryttare läser samma.
Form, rakriktning, takt, mm måste man träna på alla hästar men det behöver man inte göra genom dressyrträning.
En fråga.
Hur ofta tror du att man tränar för sin distanstränare?
// Linda
Men herregud människa! Du har absolut ingen susning av vad som krävs av häst och ryttare för att genomföra en elittävling i distans. Sköta pappersexercis!
Vad tror du att en tränare av en maratonlöpare gör. Står bredvid och gapar och skriker på en? Nej de tar fram och följer upp ett konditionsträningsprogram. Precis som en distanstränare.
Samma sak inom de allra flesta sporter som exempelvis inom friidrotten. Grunden är konditions- och styrketräningen där tränaren lägger upp ett träningsprogram. Sedan har de i olika grad teknikträning där tränaren fungerar mer som en dressyrtränare.
Grunden till de svenska framgångarna inom skidskytte är Wolfgand Pieschlers enormt tuffa konditionsträningsprogram. Sedan måste de åka skidor tekniskt och träna skytte. Men grunden till framgångarna är konditionsträning.
Ditt svar är att du skulle vilja kalla alla tränare som tränar inom sporter som kräver styrka eller fysik uthållighet för rådgivare.
Dressyr är inte (om vi undantar REN dressyrträning - tävlingsförberedande) en egen enhet. Dressyr är en del av ALLT vi gör som ryttare om vi försöker uppnå ett korrekt resultat (t ex rakriktning).
Dressyr är den enda gren som faktiskt ingår i ALLA andra grenar, även distans. Men det blir inte mindre dressyr för det.
Men herregud människa! Du har absolut ingen susning av vad som krävs av häst och ryttare för att genomföra en elittävling i distans. Sköta pappersexercis!
Vad tror du att en tränare av en maratonlöpare gör. Står bredvid och gapar och skriker på en? Nej de tar fram och följer upp ett konditionsträningsprogram. Precis som en distanstränare.
Samma sak inom de allra flesta sporter som exempelvis inom friidrotten. Grunden är konditions- och styrketräningen där tränaren lägger upp ett träningsprogram. Sedan har de i olika grad teknikträning där tränaren fungerar mer som en dressyrtränare.
Grunden till de svenska framgångarna inom skidskytte är Wolfgand Pieschlers enormt tuffa konditionsträningsprogram. Sedan måste de åka skidor tekniskt och träna skytte. Men grunden till framgångarna är konditionsträning.
Ditt svar är att du skulle vilja kalla alla tränare som tränar inom sporter som kräver styrka eller fysik uthållighet för rådgivare.
*delvis kl*
Och egentligen en fråga till övriga: Då vill jag verkligen veta VAD en distanstränare gör, jag är nyfiken!
Hur ser era tränare förresten hur era hästar är "ute på banan" på träning? Rider ni långa pass tillsammans eller hur går det till?
Och hur anpassas träningsupplägget efter ekipaget? Men jag är nyfiken på vad för tränare ni har och vad de gör/hur de gör det (förutom då för mig självklara grejer som dressyrtränare och hopptränare) runt kondition/hållbarhet.
• Grundridning tom LA – 1,20 m
Vill bara säga att Staffan uttryckt sig otroligt klumpigt och onödigt. Om man kuggar på dressyrteorin ska det väl bara vara att plugga och göra om just det provet eller? Hans lösning verkar väldigt överdriven och förnedrande.
Meeeeen...
Det ingår i C-tränarutbildningen att behärska Grundridning t.o.m LA dressyr och 1.20 Hoppning. då även självklart teoretiskt! Detta gäller för ALLA, dressyr/hoppning/voltige eller distans.
Detta ska alla som går tränarutbildningen drillas i, tillsammans:
Delkurs 1
• Ledarskap – kravprofilsarbete, ryttare och tränare
• Prestationspsykologi
• Pedagogik
• Företagande inom hästnäringen
• Kostlära
• ABC
Delkurs 2
• Träning - hållbarhet
• Hästens exteriör
• Hovlära
• Avel/Sport
• Etik och Moral - Tävlingsreglemente
Delkurs 3
• Exteriör, bedömning av gångarter och hoppteknik
• Löshoppning
• Tömkörning – arbete vid hand
• Utrustning, anpassning
• Sits, position och inverkan
• Grundridning tom LA – 1,20 m
Sedan börjar den mer grenspecifika utbildningen och i just distansutbildningen är det dessa ämnen:
Sits och Position
Säkerhet vid utbilding
Utbildning7träning av unghästar
Utbildning/träning av tävlingshästar
Träningsmetoder
Markarbete
Tävlingsförberedelser
Konditions- och styrketräning
Instruktörsmetodik i praktiken
Med mera...
Jag kan inte ett skit om hur distanstränare tränar sina elever, men ville bara klargöra att de måste faktiskt kunna utbilda i dressyr & hoppning upptill LA i vilket fall. Sedan om de behöver göra det är en annan femma. Det är väl detta kravet som ger tränarutbildningen kvalitet, eller? Att de utexaminerade tränarna har en bra bas, utöver sin specialitet?