Stängseltråd till nyfödda föl?

eldkyss

Trådstartare
Vad för typ av stängseltråd använder ni till era nyfödda? Jag har kraftigare elrep och funderar på om de räcker att sätt ett vitt brett elband runt hela staketet och låta elrepet vara kvar? Eller hur gör ni?
 
Vad för typ av stängseltråd använder ni till era nyfödda? Jag har kraftigare elrep och funderar på om de räcker att sätt ett vitt brett elband runt hela staketet och låta elrepet vara kvar? Eller hur gör ni?

Trästaket utan el. Har så jag kan sätta dit en eltråd längre upp när det behövs.
 
sommarbetet är en väldigt stor hage. Jag funderar på om man vågar ha kvar dom elrep som redan sitter där och endast förtydliga med ett brett vitt band också? Jag läste någonstans att man bör undvika reptråd ren allmänt till föl på grund av stor skaderisk?
 
sommarbetet är en väldigt stor hage. Jag funderar på om man vågar ha kvar dom elrep som redan sitter där och endast förtydliga med ett brett vitt band också? Jag läste någonstans att man bör undvika reptråd ren allmänt till föl på grund av stor skaderisk?
Jag tycker skaderisken med rep är för stor oavsett ålder på häst. Vi har aluminiumtråd runt alla stora hagar - leder ström bra och går av lätt. Första dagarna/veckan får fölen gå i en mindre hage med väl synliga staket. På förra gården trästaket. På nya gården sätter vi upp 4 cm band utan el i runt den mindre hagen. Stona är dessutom duktiga på att undervisa fölen och gå emellan dem och staketet. Men jag föredrar absolut trästaket under första veckan.
 
Vad för typ av stängseltråd använder ni till era nyfödda? Jag har kraftigare elrep och funderar på om de räcker att sätt ett vitt brett elband runt hela staketet och låta elrepet vara kvar? Eller hur gör ni?
Normala ston vallar sina föl när de kommer för nära staketet. Lär sig fölet tidigt att det är rejäl ström, och ha hårt spända trådar.
 
Vad för typ av stängseltråd använder ni till era nyfödda? Jag har kraftigare elrep och funderar på om de räcker att sätt ett vitt brett elband runt hela staketet och låta elrepet vara kvar? Eller hur gör ni?

Jag har elrep i sommarhagen och det funkar bra och jag har hittills inte haft några problem med föl och stängsel. De första dagarna får stoet och fölet gå på ridbanan där vi har eltråd runt om och då är de helt under uppsikt ifall något skulle hända.
Vi har provat med tråd som lätt går av men det får man laga varenda dag då klövvilt går igenom hagarna. Vi började med hållbarare rep och behöver nu bara gå igenom och kolla så allt sitter som det ska.
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: aglaonema
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
706
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 829
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp