Lycanthrope

Trådstartare
Eller "hålla rent hemma knep" :p

Det känns som vi städar varenda helg. Det samlas så mycket hår, smuts och damm! Otroligt mycket damm. Vi har 2 hundar och 3 katter som givetvis drar sitt strå till stacken :cautious:

Försöker dammsuga flera dagar i veckan men varje helg får vi ändå skura, torka, damma när vi egentligen vill njuta av ledig tid tillsammans.

Nog måste det väl finnas lite knep även inom detta område, hur man kan effektivisera eller förebygga. :D

Sv: Städknep

Eller "hålla rent hemma knep" :p

Det känns som vi städar varenda helg. Det samlas så mycket hår, smuts och damm! Otroligt mycket damm. Vi har 2 hundar och 3 katter som givetvis drar sitt strå till stacken :cautious:

Försöker dammsuga flera dagar i veckan men varje helg får vi ändå skura, torka, damma när vi egentligen vill njuta av ledig tid tillsammans.

Nog måste det väl finnas lite knep även inom detta område, hur man kan effektivisera eller förebygga. :D

Jag har en hund och 9 katter - visst blir det päls... men jag har valt att INTE se dammet :sneaky: Städar varannan eller var tredje vecka. Däremot så har jag en torrmopp står redo och man klarar sig länge om man "sopar" upp skräp och päls från golvet med den.

För att slippa städa på helgerna, så har jag också börjat med att dela upp huset, en vardagkväll städar jag övervåningen, typ onsdag. På torsdagen så städar jag undervåningen. Så har jag rent och fint till helgen och tid över att göra andra roliga saker.

Toaletter och badrum städar jag dock en gång i veckan. Men annars så är det "plocket" som tar mest tid. Håller man undan på högar med smutstvätt, reklam, post etc så tycker jag att det går att hålla städningen nere på ett minimum.

OBS! Bor själv i hus om 4 rum och kök, har 2 hästar men stall hemma.

/Lizzie

Jag får höra av min sambo att jag är manisk när det gäller städning. Jag gillar bara att ha det rent!

Vi är 2 pers, 2 katter och 1 hund som bor i hus på 160 kvm. Dock använder vi nästan bara övervåningen där vi har kök, sovrum och vardagsrum då vi inte gjort iordning nedervåningen än.

Jag har ett ganska fast städschema där jag dammsuger överallt, städar toaletten ordentligt, dammar och plockar undan allt som inte är där det ska vara på torsdagar. Brukar även dammsuga en gång på helgen. Våttorkar ungefär varannan vecka. Andra dagar sopar jag bara upp skräp och grus i köket och hallen i samband med att vi lagar mat och plockar undan på kvällarna. Tar man bara 10 minuter om dagen till att sopa upp och plocka undan ser det alltid rent och snyggt ut.

Jag burkar försöka pilla runt medans jag laggar mat. Så ska potatisen koka i 20 minuter å fisken vara inne i ugnen i 20 minuter. Brukar jag försöka få undan lite städning, disk å så vidare under den tiden när jag redan gör något.

Hur ser din förvaring och dina möbler ut?

Förvaring är a och o för att saker inte ska ligga/stå framme planlöst till någon aktivt tar ett beslut och städar bort det.

Vägghängda eller platsbyggda möbler underlättar städning!

I övrigt: sänk kraven. Acceptera dammråttorna och lev i harmoni med dem istället.
Eller som jag gärna gör: åk hemifrån :D

Bra tips för städning - bra matta vid ytterdörren! Jag har en stoor matta där fastnar mycket grus. Matter är bra om man vill samla damm och hår men iof jobbiga att damsuga. - för och nackdelar.

Vädra! - tvärdrag :)

dammsugsdama - om du inte har ett bra munstycke till damsugaren skaffa ett. Se till att ha en riktigt bra damsugare - de gör jättestor skillnad! gärna låång sladd och ganska platt huvud så man kommer åt överallt.

Hur ser din förvaring och dina möbler ut?
Inte särskilt välplanerat egentligen. Har på tok för mycket grejer :o Har bott här drygt ett år och inte ens fått undan alla kläder och lådor i sovrummet. Det ligger mest utspritt. Har ingen garderob, bara byrå, just nu.
I övrigt: sänk kraven. Acceptera dammråttorna och lev i harmoni med dem istället.
Men dom kravlar sig fast under mina fötter :o Jag avskyr att knyta ihop mig i soffan med massa dam fast :D

sluta dammsuga! dammsugaren suger ju visserligen upp damm och skräp, men den släpper igenom (och blåser ut med en jädra fart) det finare dammet. Torka av TVn dammsug och kolla tvn efter ett par timmar så får du se vad jag menar.
En torrmopp (microfiber) som alltid står framme, lätt att svepa över golven flera gånger per dag, och den blåser inte bara runt dammet :)

Är det en sån mopp med en platt (blå?) rektangel på undersidan? En sådan har vi isåfall, nånstans :angel:

Avskyr dammet på hyllor och grejer, men tycker det är svårt att damma av ordentligt så att det blir fint. (satans glashyllor)

Liknande trådar

Relationer Tillfälligt nick eftersom jag inte vill utelämna den person jag funderar över, hoppas ni förstår! Jag kommer från ett ganska långt...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 198
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Cezzan
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 836
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist