Stackelhalsband

Sv: Stackelhalsband

ps, kursledaren påpekade även att det var nära till sjukhus, och frågade några av dom andra kursdeltagarna om dom kunde skjussa mig när jag vart ihjäl bitn... :smirk:

DeZemBer skrev:
nej, en amstaff....
det var en kurs med bara amstaffar....
Dagen innan hade jag inte kunnat vara med, så då hade ägaren (jag hade han ju bara på foder) tagit med honom, å då hade han rykt ihop med en av hennes andra hanar...
efter det va ha tydligen helt tokig, gjorde utfall mot allt och alla..

när jag kom dagen efter, så frågade kursledaren hur många kurser jag varit på, och hur många års erfarenhet jag hade av amstaff,
jag svarade inga kurser, och det är min första amstaff.
Då skällde hon ut mig och sa att det här inte kunde gå annat än åt helvete....

vi fick sätta på stackelhalsband, (inte bara jag) och kursledaren frågade om jag var rädd för hunden, å jag svarade nej.
Då tyckte hon att jag va knäpp igen, han hade tydligen bitit henne dagen innan.... men jag vet att han aldrig skulle göra nått sånt med flit, han är absolut inte elak!
Men det vi skulle göra var, att när vi gick runt bland alla andra hundar, så när ens egen hund tittade på nånting annat än den som höll i den, så skulle man gå ca. 1 meter ifrån hunden och dra till allt vad man orkade... alla hundar skrek högt, och slängde sig ner på marken....
Flera hundar blödde, och folk som gick förbi hade ringt polisen och sagt att vi tränade kamphundar....

Efter den kursen vart hunden sig aldrig riktigt lik (undra varför *suck*) så jag lämnade tillbaka honom

Men...kan det verkligen finnas så okunniga kursledare? Låter som ett skämt för mig...ofattbart...

Visst är det ett halvstryp, men du kan ju genom att plocka bort eller lägga till länkar själv bestämma hur det ligger an.

hoppas ni anmälde den sk kursledaren sen! :eek: :crazy:
Det där är ju för fan grovt djurplågeri! :cry: :mad: :eek: :crazy:

Springer skrev:
Visst är det ett halvstryp, men du kan ju genom att plocka bort eller lägga till länkar själv bestämma hur det ligger an.

Om hunden drar ligger det ju på ändå så what's the point? Tror f.ö. inte det är många som gör om dom...

Men vad är skillnaden mellan halti och stackel?
Halti gör ont när hunden drar, stackel gör ont när hunden drar. Om hunden inte ligger på gör varken stackel eller halti ont ( rent förenklat). Hur kan då stackel vara värre än halti?

Det finns dock många nötter som använder stackel som korrigering på ett rent befängt vis. Samma människor brukar också vara lika inkompetenta när det gäller att hantera pisken. De vet helt enkelt inte vad de pysslar med, hundarna blir som tokiga och det ser allmänt illa ut. Jag har dock sett träning där både stackel och pisk använts med omdöme och på rätt vis och där var det inga hundar som led av någotdera. Hundarna blev enbart mer taggade och varken stackel eller pisk användes som korrigering.

SBK och SKK känns rätt negativa till allt annat än godisdressyr idag. Snart har de väl bannat strypkoppel också.

Stackel är inte i första hand ett korrigeringsredskap på det viset. Man ska inte slänga på hunden ett stackel bara för att den drar. Det är ett hjälpmedel för specifika situationer där man kan behöva tagga hunden eller korrigera ett mycket negativt beteende och det ska användas med omdöme. Vilken fåne som helst ska inte börja pillra med sådant.

De som lallar på gatorna med stackel vet mycket riktigt inte vad de gör. Dock ska man inte döma ut all användning av stackel eller övriga hjälpmedel bara för att ett gäng puckon inte vet vad de pysslar med.

Enligt en tränare på F-21 så var en tunn snara bättre att korrigera med än stackel. Han ansåg att snaran skapade obehag. Jag har själv sett hundar som aldrig mer drar efter att ha blivit korrigerade med en sådan. Och så sa han att stackel till skillnad mot snara skapar smärta och det gör hundarna mer förvirrade och inte lika mottagliga för korrigeringarna. Tja... Det låter iaf vettigt.

Vissa hundar blir blockerade vid smärta och lär sig därför inget. Dessa hundar ska självklart inte få stackel påsatta. Andra hundar är fortfarande mottagliga då de korrigeras med obehag/smärta och kan till och med skärpa till sig extra. De hundarna har inget problem med vare sig stackel eller fel. Övriga hundar behöver sällan stackel eller den typen av hjälpmedel. Det är inget verktyg som den vanlige svensson har användning av.

Felet många gör är att inte titta på vad de för hund de har och hur stacklet används. Det är ju inte bara att kasta på vilken hund som helst och rycka lite. Vissa korkade typer inom skyddet (både svenskt och IPO) tränar regelrätt med pisk och stackel utan någon som helst urskiljning. Alla hundar körs på samma vis. Det fungerar ju inte. Tyvärr är det ofta denna typ av träning som syns.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 237
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka