stackelfråga

Milosari

Trådstartare
jag hamnade i en diskussion om stackel idag. jag hävdade att stackel inte var förbjudet enligt svensk lag, han hävdade det motsatta. vem har rätt?

Sv: stackelfråga

Det är väl inte förbjudet enl lag, men man får inte använda det på brukshundsklubben osv?
Fast jag kanske är ute och snurrar nu :crazy:

Ursäkta, men vad är stackel? Är det elhalsband, eller?

Tagg4.jpg

Med andra ord..ett halsband med taggar/piggar.

Stackelhalsband är "icke förenligt med skk´s dressyrpolicy. Det är även förbjudet inom SBK och i Jordbruksverkets normgivande regler för hundhållning.
Men det finns inte någon specifik Lag på det..

jo, men var står det? jag sa samma sak men han var bombsäker på att det var förjudet enligt lag. finns det någon översikt över förbjudna redskap någonstans? elhalsband är ju förbjudet och borde ju finnas med på en sån lista, eller hur?

Du hittar en del info skk´s protokoll + att den övriga infon står på en sida, som säljer stackel.. Länk finns i haltitråden,

Hej!
såvitt jag vet är det numera förbjudet. Är inte så insatt personligen, men jag vet att min mamma mfl. höll på och kontaktade massa "regelsättare", och såvitt jag vet fick de igenom lagen. ( max ett år sedan) Men jag ska fråga henne.

Har för mig att såväl stackel och elhalsband förbjöds i lag för några år sedan. Pga av de missbrukas. Men polisen vill ju få dispans vid träning, dvs lov att använda såväl stackel och el vid träning. Och om polisen måste ansöka om dispans, måste det väl vara olagligt?

Vänd på steken!
Det är den som hävdar att något står i lagen, som bör kunna visa var.

LIA

Stackel är inte förbjudet enligt lag utan SKK o SBK har förbjudit det på deras planer o anläggningar sen att jordbruksverkert anser att det inte är human hundhållning o BÖR ej användas men det är inte förbjudet o använda hem i kring,

Polisen söker tillstånd enbart för EL o lär ha goda grunder för varför det ska användas.

Tror du att man kan få det för bajsätande? Vissa tjänstehundar elas väl för bajs. Man kan inte ha en blindhund som...

Det där stacklet på bild är det ett stackel verkigen o inte ett nithalsband mot Varg?

ett gammalt kanske det aldrig sett sån modell förrut.

Snälla... Lär dig att svara på rätt meddelande... Alla har inte listad visning. Har man trådat visning så blir dina inlägg totalt obegripliga, helst om det är en lång tråd. Jag vet att folk har påpekat det för dig tidigare också.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 774
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 776
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar