Sv: "Stackars tävlingshästar"...
Jag vet inte, finns det något som tyder på att det är bättre för hästkroppen att sommartid leva på färskt bete jämfört med torkat/konserverat? Försökte söka lite smått efter artiklar men hittade inget. Tuggbehovet ska ju tillgodoses alldeles oavsett, vinter som sommar.
Jag tycker heller inte synd om hästar som inte går på bete. Det är allt det andra som är viktigt: många timmar ute i stor hage med sällskap. Är hagen tom på ätbara växter så ska det självklart kompenseras med fodringar.
Jag som har ett varmblod som betar just nu, känner nog lite att "bete" och "tävlande varmblod" inte riktigt passar ihop i samma mening. Snarare "bete" och "varmblod med temperament som en idisslande ko".
Jag tror inte att det är synd om hästarna som inte får livnära sig på bete. Den där hagen erbjuder långa ättider och fri rörlighet, utan att hästarnas värde som tävlingshästar går förlorat. Är inte det en rätt ok lösning? Finns det något som talar för att det vore bättre ur ett trivselperspektiv för hästarna om de - som min - fick bete som de kan leva på, tycker du? (Jag är uppriktigt intresserad av frågan.)
Jag vet inte, finns det något som tyder på att det är bättre för hästkroppen att sommartid leva på färskt bete jämfört med torkat/konserverat? Försökte söka lite smått efter artiklar men hittade inget. Tuggbehovet ska ju tillgodoses alldeles oavsett, vinter som sommar.
Jag tycker heller inte synd om hästar som inte går på bete. Det är allt det andra som är viktigt: många timmar ute i stor hage med sällskap. Är hagen tom på ätbara växter så ska det självklart kompenseras med fodringar.