Sv: "Stackars tävlingshästar"...
Så man hånas för att man vill ha stora hagar till hästarna. Suck!
Nej det gör du inte men sättet du ändrar din argumentation på beroende på vem du svarar finner jag fortfarande underhållande eftersom du i ett inlägg motiverar argument på ett sätt som du i nästa svar helt bortser ifrån.
Du skrev en lista med sådant som du anser fyller hästens samtliga behov. Tänkte inte kommentera den närmre, men eftersom den visar på våra olikheter i hästsyn ska jag försöka hinna med det.
Det gjorde jag inte. Jag skrev saker som kan fylla behovet tillsamman, det är en väldig skillnad. Bland annat att du anser att dina hästar får sina behov tillgodosedda trots att du bara uppnår 10% av det stäppen ger.
Rörelsebehov - Ridning, skrittmaskin, hage.
Hage behövs ju inte enligt dig, så varför tog du med den? Verklighetsfrämmande att tro att hästens rörelsebehov täcks av dom stunder människan har tid och vilja att röra på dom. Hästar rör sig då och då under hela dygnet.
Antingen har hästar ett rörelse behov eller så har de det inte. Du får bestämma dig någon gång. Inte ändra argumentation i varje svar.
Matbehov - Ensilage, kraftfoder.
Täcker inte alls hästars naturliga behov av mat. Dom vill ha alternativ efter eget tycke och tid.
Nej nej nej grovfoder täcker inte alls födobehovet.
Allvarligt vad vill du att någon ska svara på det? Är det så i din värld javisst då får det stå för dig men ja det är i din isolerade värld.
Vattenbehov - Vattenkopp, vattenhink.
Stämmer.
Jo jag vet.
Stimulansbehov - Hönät, socialkontakt, ridning, borstning.
Hönät fyller inget stimulansbehov. Socialkontakt- i en box? Ridning och borstning? Ja, under en timme vissa dygn. Typiskt människa att se det som tillräckligt- hästen kanske vill ha social kontakt med andra hästar vid helt andra tillfällen.
Nu förstår jag över huvud taget inte vad du menar alls? Menar du att hästar inte behöver socialkontakt? Varför har du då dina i samma hage om de enligt dig inte behöver det?
Typiskt människa att tro att en hage är det som gör att en häst mår bra och får allt den behöver. Du kanske skulle ta dig en funderare på vad det är du skriver egentligen? För man en argumentation om att allt ska vara så likt stäppen som möjligt och sen själv inte på långa vägar lever upp till det själv, varför vara så ihärdig att kritisera andra när du själv inte ens har den hästhållning du anser att andra ska ha för att inte vara elaka mot sina stackars hästar?
Vilobehov - Stall, ligghall, vindskydd.
Ingetdera behövs annat än i undantagsfall. Hästar som är vana vid frigång i stora och bra hagar hittar sina egna platser och stunder att vila på.
Nej inga hästar har en trygghet i stallet. Aldrig. Bara därför beteshästar om man tar in dem lägger sig och sover. För att de är tryggare där än ute.
Ganska enkelt att uppfylla utan att ha dem på en stäpp.
Att du tror dig uppfylla hästars behov med din lista, visar på bristande insikt och kompetens i hästars behov.
Återigen din personliga åsikt grundad på sådant du hittar på om mig.
Avsevärt närmare det naturliga än den hästhållning du förespråkar. Du är nog en av de sista att kritisera mig för att inte förstå hästen och dess behov.
Det är ju frågan om det verkligen är det på ett positivt sätt. Plus att jag har inte förespråkat någonting. Jag har visat på brister i din argumentation och då fått till svar att jag är inkompetent
Inget av det jag skrivit strider mot studier, fakta och forskning. Bland annat att har man 5 hästar på 8 ha får de inte sitt rörelsebehov tillgodosett enbart genom att vara i hagen om du jämför med de 1-3 mil de går på stäppen. Det hävdar du att jag har fel i trots oberoende källor. Kanske en ide att rannsaka sig själv istället för idiotförklara mig?
Vilka vi tror inte att stora och bra hagar är det bästa för hästar? Att du har fel i din syn på hästars behov är korrekt, men jag hoppas och tror att du tillhör en liten minoritet.
LIA
Du. Haha ja a du. Återigen din personliga åsikt. Din rätt att yttra den eftersom detta är ett diskussionsforum men bara för att du skriver något är det inte korrekt eller sant