Stackars arma häst

Tycker det är en dualitet i hästsporten.

Jag har häst, och jag rider på dem, jag kör dem i släp och vi tränar på tråkiga saker för att få balans och muskler. Jag har roligt, och vill ju gärna tro att mina fyrbenta vänner också gillar när vi hittar på saker. Men det är ju nästan 100% på mina villkor, och hur kul kan det va och ha en sån kompis tänker jag ibland.

Samtidigt är inte mina hästar några robotar, har vi tränat för mycket tråkiga eller jobbiga saker kan jag glöm att de låter sig fångas i hagen. Men för det mesta så kommer de och brottas om att stoppa huvudet i grimman och hänga med ut en sväng.

Så jag hoppas ju att vi har roligt tillsammans.

Denna "djurvän" har nog aldrig fått se glädjen hos en travare när den äntligen får dra på och springa fort. Mina travare tycker det är skitkul att gasa på framför en vagn. Får de välja så vill de oftast öka tempot även om matte bara hade tänkt sig en skritt-lugnare trav tempo.

"Om den går vidare blir det nu med höjda hinder, som hästen inte tränat på - och det kan skrämma hästen." Tror verkligen folk att det är som i citatet? Jösses så verklighetsfrånvänt! Avliva om den skadar ett ben? Nä knappast. Visst finns det rötägg inom alla områden men den här djurvännen behöver fylla på sin kunskapsbank.

Vilken knepig insändare, det här ”säger ryttaren” fick mig att fundera på om insändaren var en ryttare eller vem det var som det syftades på.
Jag tror inte att någon som tävlar på t ex. falsterbo ställer upp i klasser de inte tränat för…

"Om den går vidare blir det nu med höjda hinder, som hästen inte tränat på - och det kan skrämma hästen." Tror verkligen folk att det är som i citatet? Jösses så verklighetsfrånvänt! Avliva om den skadar ett ben? Nä knappast. Visst finns det rötägg inom alla områden men den här djurvännen behöver fylla på sin kunskapsbank.
I och för sig "tränar" många ryttare för vidare tävling i tävlingsklasser under tävlingar men det handlar mycket om saker man inte kan få till på vanliga träningar som olika hinder, tävlingsmiljön och större banor men knappast på höjder hästen inte klarar. Och skrämmer man hästen så är det dåligt för framtida tävlingar.

Inte finns det många rätt i den artikeln, men ja som sagt det finns rötägg överallt även i hästvärlden. Och ja man kan diskutera tävlingars vara eller inte vara men då kanske med lite mer kunskaper i bagaget.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under sommaren har insändare runt om i landet vittnat om stor oro och frustration inom hästnäringen i Sverige. Anledningen är...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under sommaren har insändare runt om i landet vittnat om stor oro och frustration inom hästnäringen i Sverige. Anledningen är...
Svar
0
· Visningar
113
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Formen är uppenbarligen mycket fin för Maria von Essen och hästen Invoice. I lördagens kür tog det svenska ekipaget en andraplats i...
Svar
0
· Visningar
36
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästtäcken utsätts dagligen för smuts, svett och lera vilket sliter på materialet. Genom korrekt och regelbunden tvätt kan man förlänga...
Svar
0
· Visningar
55
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka