Stabil i nacken, skada nacken

Jolanta

Trådstartare
Ja, jag vet att jag mest troligt är världens mest nojjiga mamma, men det får ni ha överseende med, även att jag kanske ställer lite dumma frågor ibland, som kanske är självklara för alla andra.

När A ligger på mage och lyfter huvudet, så lyfter han det ibland så högt så att det slår bakåt, mot ryggen. Kan det på något sätt skada nacken? Samma sak när han lyfter det, och blir lite trött, då börjar huvudet "vobbla" (slå från sida till sida) och till sist så dimper det ner, ganska hårt. Farligt? (Givetvis ligger han på en mjuk tjock filt)



Sen till nästa fråga. När vart era bebisar så stabila i nacken att ni kunde bära dom utan stöd för nacken?
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Jag tror inte du behöver oroa dig, så länge de ligger själva kan de inte skada sig. Så små klarar dom inga rörelser som de inte kan ta konsekvenserna av, om du förstår hur jag menar. Möjligtvis slå pannan/näsan i golvet i sin träning att lyfta huvudet, men det undviker man ju genom att de får ligga på något mjukt.

Däremot kan de kasta mer med huvudet än vad de kan styra upp om de bärs, eller sitter i en babysitter, och inte riktigt klarar av den kraften som de besitter.

Eftersom jag ständigt bar Alvin på vänster höft, kunde han klara att hålla huvudet själv vid en månad kanske, minns inte riktigt. Om han satt framåtvänd med rumpan på höften.
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Jag var med min kompis på hennes barns åttaveckorskontroll och då kunde han fortfarande inte hålla huvudet själv. Han avskydde att ligga på mage. Nu är han 5 månader och kan såklart hålla uppe huvudet själv. Men jag minns att bm sa att han var lite sen med det.
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Ingen fråga är för dum.

Lägger jag Rasmus på mage hemma är han skitarg och ligger bara å skriker i princip, är vi på BVC ställer han sig med raka armar och lyfter huvudet med stadig nacke och kollar sig omkring som 4-6 månaders bebisarna brukar göra *hrm*


Jag tycker det är så himla induviduellt mellan alla barn, man ser vissa 6 månader som ligger som döda fiskar när de läggs ner på rygg på golvet medans andra snabbt vänder sig, kryper fram till närmsta stadiga möbel och ställer sig upp.

Jämför jag Rasmus med en kompis 6 månaders så är han stadigare i nacken nu som 8 veckors bebis än vad han var när han var 6 månader!

Jag håller alltid en hand bakom Rasmus huvud när jag bär honom på axeln men han håller upp det själv och tittar sig omkring.
När jag lyfter upp honom har jag alltid en hand bakom huvudet.

Rasmus brukar stå själv, han älskar att hopap i knät på en och har upptäckt att man ser ut genom fönstret då när vi sitter i soffan, så han står upp stadigt så kan man hålla honom i händerna och han står själv med stadig kropp och huvud, skitglad för han kan titta ut och så blir han sådär överlycklig när man frågar om han har bråttom att bli stor ;)
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Alvin blir jättearg om man lägger honom på mage, när han däremot vänder sig själv så är det jätteintressant, och han kan ligga länge.

Tror det kommer bli en liten "kan själv" av honom :crazy: :D
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Ja jag behöver nog knappast säga att min äldste son som lyfte huvudet i några sekunder några timmar gammal, på mammas bröst på BB, är en riktigt envis 5 åring nu....:devil::love: Han vägrade oxå ligga på mage, ja ligga på golvet överhuvudtaget om man inte roade honom! Min andra son däremot låg så snällt själv och somnade ofta så! Men jag kan inte minnas när de var stadiga? Innan 10 v iallafall...
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Ja jag behöver nog knappast säga att min äldste son som lyfte huvudet i några sekunder några timmar gammal, på mammas bröst på BB, är en riktigt envis 5 åring nu....:devil::love: Han vägrade oxå ligga på mage, ja ligga på golvet överhuvudtaget om man inte roade honom!

Låter precis som min 2 månaders!

php3q6uda.jpg

Här är han 2 veckor!!

Och han har bråttom att bli stor, jag tror inte enshan tänker krypa utan ställer sig å springer ifrån mig på en gång ;) Men jag, mina syskon å sambon var lika dana! Jag drog mig upp på fötter i spjälsängen när jag var strax över 4 månader och min bror gick vid 8 månader :crazy:
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Ja samma son kröp EFTER han lärt sig gå vid 9 mån ålder..gåstolen var en räddning som han älskade och inte hämmade den honom överhuvudtaget med tanke på hur tidigt han gick ;) Dessutom är han och lillebror födda spontant 16 respektive 17 dagar före bf men bevisat om och om igen de var färdiga :love:

Jag gick själv vid 9 mån ålder så det kanske ärvs. Men lilebror gick vid 13 mån sen som sin far vars korta ben han oxå ärvt :rofl:
Storebror har gasellben som sin mor:angel:
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

När Jason föddes och dom la upp honom på mitt bröst så lyfte han huvudet och kollade runt sig med en gång. Typ som, -Hmm, vart har jag hamnat nu.:D
Så stadig i nacken var han väldigt tidigt, nån vecka eller två så klarade han sig riktigt bra själv längre stunder utan stöd.

Han satte sig upp själv på golvet en dag när han var ganska exakt 5 månader.
Två veckor senare så kröp han i full fart.
En vecka efter det reste han sig mot möbler och allt som fanns tillgängligt.
Vid 9½ månader tog han sina första steg.

Jason har alltid varit rätt självständig.
Kunnat och velat leka själv och alla hans framsteg har han gjort på egen hand.
Ensam e stark e hans motto redan nu. Något han ärvt från sin envisa pappa...:angel:
Dock har han nu mer och mer börjat uppskatta sällskap när han leker. Gärna av jämnåriga, så sött att se:love:
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

De första två månaderna hade min son en von Rosenskena så han kunde inte ligga på mage, men av någon konstig anledning så gjorde skenan att hans nacke var mer stabil som om han fick stöd av den även om den inte stöttade själva nacken utan för ryggen. När vi tog av den var han lite drygt 2 mån och var då ganska stadig i nacken, däremot kändes han väldigt ostadig för övrigt, jag var ju van att han stöd av skenan. När han var ca 3 mån var han helt stadig.
Kan tillägga att han i stort sett aldrig ligger på mage, dels så tycker han inte om det och han var inte gammal när han började vända sig om på rygg direkt man la honom på magen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Arvid lyfte också på huvudet direkt han kom upp på min mage efter förlossningen. Och han håller upp huvudet jätte länge nu, och tittar sig omkring. Det är just när jag bär honom som han inte orkar hålla nacken riktigt stabil än, därför undrade jag när era vart helt stabila, så de går att bära utan stöd.
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Saga är redan väldigt stadig. Men aldrig på filten, hon blir fruktansvärt arg när hon läggs på mage på den och börjar skrika direkt.

Däremot älskar hon att ligga på min mage och då håller hon upp huvudet helt själv och är stadig, hon ligger dessutom länge och spanar och har sig. Hon har redan suttit i en barnstol, förvisso upppallad med kuddar, hon satt som en pösmunk, men nacken höll hon finfint.

När jag bär henne på "höften" är hon stadig i huvudet sålänge jag står stilla, jag håller en hand bakom utifallatt hon skulle kasta huvudet, men hon går det aldrig. Jag har funderat på om det inte hör ihop med att man går och trycket kanske blir för starkt och dom på det sättet inte orkar hålla huvudet..
 
Sv: Stabil i nacken, skada nacken

Får man som nojig barnlös tant ställa en nojfråga till om bebisars ömtålighet?

Fontanellen. När sluter den sig? Behöver man tänka på den? Verkar läskigt att skallen inte sitter ihop ordentligt i början... :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 287
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 747
F
  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 568
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 275
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp