stå stilla vid uppsittning

loser

Trådstartare
Min nya pålle vill inte stå still när jag sitter upp!, eller han står still tills jag sätter i foten i stigbygeln. då antingen kastar han sej bakåt om nån håller i eller så börjar han backa hysteriskt. han är rätt stor så jag vill lära honom att stå still vid en pall när jag ska sitta upp. idag funkade det dock inte o när jag provade från marken gjorde han likadant. När mamma sen stod o gav honom en godis när jag satt upp gick det utan problem. men jag måste ju kunna sitta upp själv utan att nån står o matar han. innan va de inga problem, dock va detta bara 4e gången jag red. Nån som har tips på hur ja ska lära honom o stå still när jag sitter upp? :bow:

Sv: stå stilla vid uppsittning

jag tycker du ska fortsätta med godiset. jag hade exakt samma problem med en unghäst och då tillämpade vi 'godistricket'. efterhand behövdes inget godis utan bara en person som stod och underhöll lite. sedan plockade jag bort personen också och hästen var då lugn och trygg och stod stilla. ha TÅLAMOD :)

Öva att stå stilla utan att du ska sitta upp alltså när du själv bara står bredvid en stund. SÅ gjorde jag med min unghäst alltså vanliga ledövningar där man ibland lägger in avbrott med stå still.... ha tålamod, låt det få ta tid-och dra ner förväntningarna om det bara är 4 ggr du ridit....
När du väl ska rida hade jag också fortsatt ett tag till med godis....Lycka till!

okej tack så mkt! japp ska pröva på de o fortsätta med godiset!:)

För det första så måste jag bara fråga, är du 100% säker på att hästen inte har ont? Passar sadeln osv?
Frågar då min förra häst var likadan, anledningen var att sadeln inte passade helt perfa.

Annars är det TÅLAMOD! Backar han så ställ honom med baken mot en vägg. Går han frammåt så ta i tygeln mot dig och låt honom gå på en litenliten volt runt dig, då brukar dom tröttna ganska fort och bestämma sig för att det är trevligare att stå stilla.
Bli aldrig arg bara!

Lycka till! :laugh:

Kan han ha lite sadelgjords tvång? Se till att ha en sadel och sadelgjord som passar (japp även sadelgjord, vissa kan "nypas" på vissa hästar) och spänn försiktigt, gå ngra minuter, spänn igen, gå, spänn och gå. Prova sen att hoppas upp.

Mamma har en sån häst som oxå "brallade" iväg så fort du satte foten i stigbygeln....det va först när hästen trillade ihop och visade ögonvitan och bara låg som vi fattade att det inte va dumheter. Idag funkar hon alldeles utmärkt och allt tvång har så gott som försvunnit men vi tar det försiktigt ändå. :0)

Är nog bra att kolla så att han inte har ont ngnstans, men om du inte hittar ngt så fortsätt med lite mutor/belöningar, först från den som håller, sen till att det är du som ger honom, på motsatt sida som du sitter upp ifrån, från ryggen på honom, så att han lär sig att stå och vänta när man sitter upp, för att det kommer ngt positivt innan man börjar att jobba. Det fungerade bra på min som for åt alla håll så fort det var dags för ridning. Efter bara tre dagar stod han snällt med huvudet vridet mot mig när jag satt i sadeln, fick sin belöning och tuggade nöjt, sen drev jag fram honom. Så småningom blev godiset en klapp och beröm i stället.
Men som sagt: kolla först om det kan vara ngt som nyps eller sitter galet. Lycka till!

Jag har också en häst som har svårt att stå stilla vid uppsittning. Hon går omkring, nästan som hon är otålig. Och när hon känner min fot i stigbygeln blir hon lite galen och börjar nästan steppa. :crazy:
Jag ska prova det ni har skrivit ovan, men finns det andra tips?:confused:

Ett till tips är att kontrollera att hästen står i balans innan uppsittning. :)

Hej! Brukar träna alla hästar jag har att göra med att stå stilla lösa i stallgången (och längre fram på stallplanen) i alla situationer,när jag ryktar, sadlar m.m. Den ska även stå stilla när jag går iväg för att hämta sadel, borstar med mera, dock vill jag alltid ha hästen inom synhåll. Detta tränas bäst genom att man är konsekvent med att flytta tillbaka hästen till utgångspunkten varje gång den tar ngt steg därifrån. Hinner man se när hästen är på väg att ta ett steg kan man säga till och låta lite bestämd på rösten, men det är som i all hästhantering viktigt att hästen förstår vad den gjort fel. I början håller jag mig till en speciell "uppställningsplats", sedan när det funkar byter jag mellan olika platser. När hästen klarar att stå stilla där den blir ställd och är lugn i det brukar eventuella problem vid uppsittning försvinna! Med unga eller spända hästar är ett tips att tränadet i att stå stilla i början sker efter annan träning, t.ex. longering, när man fått hästen uppmärksam och lite mer koncentrerad på en eventuell uppgift.

Som någon annan sa, uteslut främst att hästen har lite sadeltvångs tendenser, genom att dra gjorden försiktigt, leda runt den lite, dra ett hål till, leda runt lite osv. sitt inte upp precis när du dragit sista hålet utan att ha låtit hästen kliva runt lite. SEN kan du köra godistricket. prova för att utesluta att den känner obehag vid sadlingen/dragning av gjorden.

jag förutsätter att sadeln är utpassad och ligger bra?

Jag har också en häst som har svårt att stå stilla vid uppsittning. Hon går omkring, nästan som hon är otålig. Och när hon känner min fot i stigbygeln blir hon lite galen och börjar nästan steppa. :crazy:
Jag ska prova det ni har skrivit ovan, men finns det andra tips?:confused:

Ett tips som skulle fungera bra på min häst om jag vore mer konsekvent :angel: är att öva lite one-rein-stop redan från marken innan man suttit upp. Och inte ge efter helt förrän hästen både står stilla och har gett efter mentalt (står avslappnat med böjd hals och kan hålla kvar böjningen en liten stund även vid eftergift och inte direkt "tar tillbaka" huvudet). Sen göra samma sak uppsuttet. Upplever att om dom blir mer oroliga uppsuttet är det bra att börja från marken så de redan har börjat förstå vad man är ute efter, då blir det inte lika stort stressmoment (som det blir med allt nytt mer eller mindre) och har större chans att lyckas.

Jag fick öva det 2 pass à 30 minuter ungefär innan hästen hade släppt efter mentalt (pga gammal stress från ridningen) och får fortfarande upprepa det en liten stund före eller under uppsittningen om det ska fungera, detta för att det är en så inrotad reflex. Men nu kan jag också fuska och bromsa precis när den brukat gå - när jag slänger över benet - så kommer den på sig och står stilla innan den börjat gå.
Är man bara konsekvent så fungerar one-rein-stop utmärkt på de allra flesta hästar (är snarare människan som inte riktigt hajat om det inte fungerar). Det bästa är om man kan börja med repgrimma eller vanlig grimma eftersom många hästar blir mer stressade av obehaget från bettet när man gör övningen, sen kan man gå över till bett när hästen hajar konceptet!

Senast ändrad:

min unghäst var likadan, det spelade ingen roll vad jag gjorde.. Sadeln passade bra och han hade inte sadelgjordtvång.. testade att ställa hästen mot en vägg efterom han snurrade, men det hjälpte inte, han backad så fort han kände foten i stigbygeln.. tesatde att göra om samma sak gång på gång, ställa tillbaks han på den plats som var från början, osv osv.. en dag blev jag så jäkla trött på "dumheterna" och när han backad fick han en snärt av pisken! INTE HÅRT MEN TILLRÄCKLIGT! sen dess har han stått som ett ljus!! jag testade verkligen allt innan och inget hjälpte och så testade jag det jag sist av allt vill! Hoppas du kommer tillrätta med problemet för en häst som ej står still vid uppsittning är jätte jobbigt.. Lycka till!! :)

Ja, så hon kan hålla balansen när människan sitter upp, alltså står bra på alla fyra benen. :) Man kan ju testa genom att ruska lite i sadeln, typ knuffa på hästen för att se om hon flyttar något ben då, då stod hon inte i balans!

//Camilla

min kunde oxå "springa" iväg eller backa när jag skulle hoppa upp och att dra runt honom på liten volt / få honom att stå med böjt huvud funkade inte alls! han blev bara stressad....
Så jag ställde honom med huvudet i ett hörn... det gick ett tag tills han kom på att han kunde backa. Då ställde jag bara honom mitt på stallbacken, med lång tyglar, drog och smällde med stiglädren i sadeln på båda sidor, hoppade vid sidorna av honom å provade sen att hoppa upp å det gick hur bra som helst! Men så fort jag håller i tyglarna, eller inte förbereder honom genom att dra lite här å lite där, då snurrar han eller backar. (lika om nån står vid huvudet å hålle i tyglarna så blir han mer upprörd å dansar lite, man får inte hålla i honom vid uppsittning men vid ridning, halter osv står han blickstill "på tygeln" mysko...)

Jag har i princip samma problem - fast olika...

När jag har grimma på i hagen går det hur bra som helst att sitta upp med pall barbacka. Han står blixt-stilla. Tycker det är lite roligt att nafsa på mig medans jag sitter upp - men annars hur snäll som helst.

Med sadel o träns - och på stallbacken är det en HELT annan femma. Om han är orastad kan jag helt glömma att sitta upp med pall. Utan pall går det mycket bättre - tom ganska bra - om han inte är helt sprallig, då kan han vilja gå innan man ber honom. Det är som att han vet att nu ska vi ut! och får brådis iväg.

Oftast går det bra att sitta upp på stallplan utan pall när vi har sadel o träns på. Men jag vill ju helst spara sadel och hästrygg så jag önskar ju att det skulle funka bättre med pallen. Det funkar superbra när vi kommit tillbaka hem från ridningen. Då går det med pall och han står helt stilla flera gånger om. Det går ganska bra med pall på ridbanan - men man får ta några returer innan han står helt still - men på stallplan är det alltid ett jäkla hallå.

Om någon håller i honom står han oftast helt still även på stallplan - men det är ju inte alltid någon är i stallet när jag ska rida...

Jag skulle vilja ha råd om hur man övar med pall på stallplan. Vad gör man i dessa situationer? Bara one rein stop som gäller? Eller ska jag alltid se till att han är rastad innan jag sitter upp? Har ni några knep?

Just det... han börjar gå just när jag fått pallen på plats, och då är det riktig fart på honom. Ska man då stå kvar på pallen och vänta tills han står still igen (vilkent oftast inte sker) eller ska jag hoppa ner o får bukt på han igen? Dra pallen och han får pippi igen. En liten skitunge är vad han är :D

Senast ändrad:

Jag fick ju öva på det när jag tränade för NH-tränare sist (eftersom jag har samma problem oavsett pall eller inte men liksom du föredrar att hoppa upp från pall).
Då var det först snurra runt pallen med böjt huvud som gällde, alltså liknande one-rein-stop men det är svårare att fokusera just på böjningen i det läget. Göra det obekvämt när hästen går runt (gärna få den att trampa under sig/korsa bakbenen för att göra det ännu lite jobbigare) och sen låta den stanna av sig själv när den bli less och låta den vila en stund för att som steg 1 få den stå stilla. Som steg 2 ber man den gå närmare pallen och upprepar föregående procedur om den inte vill stå stilla nära pallen. Till slut brukar dom tycka det är lika bra att stå stilla bredvid pallen, blir så jobbigt annars! :p
Men sen gäller det att vara konsekvent, vilket jag inte borde predika om eftersom jag fuskat så mycket själv! :angel:

Min polle var jättesvår att komma upp på ett tag, när vi gick ut på stallplanen så hade vi pallen utsatt, tog ut han och spände sadelgjorden och ordnade med stigbyglarna och han stod still, när jag klev upp på pallen så backade han eller tog ett steg framåt eller åt sidan :mad: Gång på gång på gång gjorde han så! och varje gång så gick vi i en volt kring pallen, han ska stå still vid uppsittning och bara gå när jag begär det! Vi övade jättemycket och det gav resultat! men han gick alltid minst 2 gånger innan han stod still! Så det var ju bara en dumhet! En dag blev jag så trött på honom och han fick sej ett slag av spöet! inte hårt men tillräckligt för att förstå att han gjorde fel! Och efter det har han alltid stått som ett ljus! Det var det sista jag verkligen ville men det hjälpte.. han vet att det inte är lönt att börja bråka om det, det man många gånger tycker känns så fel kan faktist vara rätt! Men jag uppmuntrar ingen till att slå sin häst men har man vekligen testat allt så är det inget farlig att peta till dem med spöet, Hoppas det löser sig för dej! Lycka till!

Hästen ska kunna stå stilla utan pall innan man övar pall, det är nr ett tycker jag. Kan hända otäcka olyckor med pallen både för häst och ryttare annars om inte annat.

tycker man noga ska utesluta sadeltvång eller obehag av utrustning på hästen innan man tar till saker som one rein stop eller korrigering med spö eller liknande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 127
Senast: Liten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 223
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30