Sv: stå stilla vid uppsittning
Jag har i princip samma problem - fast olika...
När jag har grimma på i hagen går det hur bra som helst att sitta upp med pall barbacka. Han står blixt-stilla. Tycker det är lite roligt att nafsa på mig medans jag sitter upp - men annars hur snäll som helst.
Med sadel o träns - och på stallbacken är det en HELT annan femma. Om han är orastad kan jag helt glömma att sitta upp med pall. Utan pall går det mycket bättre - tom ganska bra - om han inte är helt sprallig, då kan han vilja gå innan man ber honom. Det är som att han vet att nu ska vi ut! och får brådis iväg.
Oftast går det bra att sitta upp på stallplan utan pall när vi har sadel o träns på. Men jag vill ju helst spara sadel och hästrygg så jag önskar ju att det skulle funka bättre med pallen. Det funkar superbra när vi kommit tillbaka hem från ridningen. Då går det med pall och han står helt stilla flera gånger om. Det går
ganska bra med pall på ridbanan - men man får ta några returer innan han står helt still - men på stallplan är det alltid ett jäkla hallå.
Om någon håller i honom står han oftast helt still även på stallplan - men det är ju inte alltid någon är i stallet när jag ska rida...
Jag skulle vilja ha råd om hur man
övar med pall på stallplan. Vad gör man i dessa situationer? Bara one rein stop som gäller? Eller ska jag alltid se till att han är rastad innan jag sitter upp? Har ni några knep?
Just det... han börjar gå just när jag fått pallen på plats, och då är det riktig fart på honom. Ska man då stå kvar på pallen och vänta tills han står still igen (vilkent oftast inte sker) eller ska jag hoppa ner o får bukt på han igen? Dra pallen och han får pippi igen. En liten skitunge är vad han är