Sv: stå stilla vid uppsittning
ja det tog jag som en självklarhet! att inte hästen har ont eller har sadelgjordstång!
ja det tog jag som en självklarhet! att inte hästen har ont eller har sadelgjordstång!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det enda som jag använt mig av från westernvärlden är att man har huvudet böjt åt sidan- mot sig, när man sitter upp.
Det gör att oavsett anledning till varför hästen backar, går eller blir rädd o flyr- så kommer den inte mer än runt runt.
Har ALDRIG haft ngn som hållt i min 180+häst när den reds in.
dels blir det lugnare o bättre energi om ingen står o håller.
På Kvalitén o senare tävlingar ska folk vara snälla o hjälpa mig- men jag klarar mig hur bra somhelst.
Har ju alltid suttit upp från mindre stege så först uppäntringarna via stigbyglen skedde i skogen på vägen hem när den var 3. Inga problem då heller- trots att jag är vig som ett kassaskåp gammkärringen.
Prova att sitta upp. Skulle hästen backa, ta ett steg åt sidan eller på något sätt inte tänker stå still - led den framåt och stanna. Ta sen genast in den på stallgången igen. Lämna hästen och låt den stå och fundera.
Upprepa från början, är hästen fortfarande envis och osammarbetsvillig så ställ in den igen.
Med lite tålamod kommer hästen säkerligen tröttna och vill hellre iväg och ridas.
Mvh Sophie
Om inget av de tidigare tipsen funkar kan du prova med att chocka hästen lite.
Det är viktigt att man själv känner att man bestämmer över hästen, och man tänker att den ska lyda.
Ställ upp hästen som vanligt på ett lugnt sätt som inte på något vis är stressat. Står hästen still och är uppmärksam, beröm.
Prova att sitta upp. Skulle hästen backa, ta ett steg åt sidan eller på något sätt inte tänker stå still - led den framåt och stanna. Ta sen genast in den på stallgången igen. Lämna hästen och låt den stå och fundera.
Upprepa från början, är hästen fortfarande envis och osammarbetsvillig så ställ in den igen.
Med lite tålamod kommer hästen säkerligen tröttna och vill hellre iväg och ridas.
Mvh Sophie