stå stilla vid uppsittning

Sv: stå stilla vid uppsittning

Det enda som jag använt mig av från westernvärlden är att man har huvudet böjt åt sidan- mot sig, när man sitter upp.

Det gör att oavsett anledning till varför hästen backar, går eller blir rädd o flyr- så kommer den inte mer än runt runt.

Har ALDRIG haft ngn som hållt i min 180+häst när den reds in.
dels blir det lugnare o bättre energi om ingen står o håller.

På Kvalitén o senare tävlingar ska folk vara snälla o hjälpa mig- men jag klarar mig hur bra somhelst.

Har ju alltid suttit upp från mindre stege :D så först uppäntringarna :o via stigbyglen skedde i skogen på vägen hem när den var 3. Inga problem då heller- trots att jag är vig som ett kassaskåp:angel: gammkärringen.

Hehe. jag provade detta idag... (Fast han var lite rastad med löslongering före jag red idag.) Det gick ganska bra faktiskt. Men gjorde lite annorlunda än jag brukar ändå.

Började med att gå ett steg utanför stalldörren, stanna. Ett steg till, stanna, ett steg till, stanna... närmare och närmare pallen. Tillsist var vi vid pallen. Ställde pallen på plats, och han gjorde en volt, men stanna alldeles bredvid pallen (tur kanske?:angel:) Jag satt upp. Han gick ett halvt steg - jag stanna. Sen fick han stå still medans jag fixar och trixar med stigbyglarna en stund.. Sen gå när jag smackar.

Gick över förväntan faktiskt :)

Hmm, tror inte att spöt skulle funka för oss, för jag rider nämligen inte med spö :D. Nån gång har jag blivit lack och smaskat till honom med tygelflärpen, och det funka just den gången. Men känner inte att jag vill hålla på så varje gång jag sitter upp. Det blir ju inte hållbart, för oss.

Va bra att det funka för dig!

ok, för mej räckte det ge han ett spöslag 1 gång! skulle aldrig göra det gång på gång! men som sagt gjorde det en gång sen har det inte varit några problem. men Lycka till och var konsekvent med det du gör! Mvh Katarina

jodå. han kan stå stilla utan pall - men ger sig iväg när man suttit upp. Måste ju börja öva med pall nån gång oxå. ;)

Jag har börjat använda en sån där hopp-sockerbit och risken är ganska liten att större olycka ska hända med den.

Sadeltvång eller missanpassad utrustning är uteslutet. Det ser jag som en självklarhet, min teori är att han är rastlös och vill komma iväg/tycker pallen är störig.

Det enda som jag använt mig av från westernvärlden är att man har huvudet böjt åt sidan- mot sig, när man sitter upp.

Det gör att oavsett anledning till varför hästen backar, går eller blir rädd o flyr- så kommer den inte mer än runt runt.

Jag ska prova detta nästa gång han är översprallig - men hur kombinerar du det med pallen? Jag menar - han står still tills jag ställer mig på pallen, då måste jag ju hoppa ner igen och det är såååå irriterade! För att göra rätt borde jag ju stå kvar på pallen. Han ser det nog lite som en kul grej att han får ner mig... och fortsätter. "pallen" är ju inte såå stabil menar jag.:o

Har ALDRIG haft ngn som hållt i min 180+häst när den reds in.
dels blir det lugnare o bättre energi om ingen står o håller.

På Kvalitén o senare tävlingar ska folk vara snälla o hjälpa mig- men jag klarar mig hur bra somhelst.

Har ju alltid suttit upp från mindre stege :D så först uppäntringarna :o via stigbyglen skedde i skogen på vägen hem när den var 3. Inga problem då heller- trots att jag är vig som ett kassaskåp:angel: gammkärringen.

Grattis! Kul för dig!
Ja, att sitta upp och av ute går hur bra som helst då har han inte trilskats... än. Känns som att det mest är stallplanen som är boven. Som att han nu har vant sig vid att här ska det skojas - "just här på stallplan så går det till så här" säger han och tjorvar mig till vansinne.

Han kan gå runt pallen.

se till att ha en stadig som han heller inte kan göra sig illa på.

Om inget av de tidigare tipsen funkar kan du prova med att chocka hästen lite.
Det är viktigt att man själv känner att man bestämmer över hästen, och man tänker att den ska lyda.

Ställ upp hästen som vanligt på ett lugnt sätt som inte på något vis är stressat. Står hästen still och är uppmärksam, beröm.
Prova att sitta upp. Skulle hästen backa, ta ett steg åt sidan eller på något sätt inte tänker stå still - led den framåt och stanna. Ta sen genast in den på stallgången igen. Lämna hästen och låt den stå och fundera.
Upprepa från början, är hästen fortfarande envis och osammarbetsvillig så ställ in den igen.

Med lite tålamod kommer hästen säkerligen tröttna och vill hellre iväg och ridas.

Mvh Sophie

Hmm. Jag som trodde att hästarna helst vill vara hemma i stugan;)
Får som de vill:banana:

Nja, så roligt är det väl inte att stå på stallgången? ;)

Vadå lämna den i stallgången:mad:
Urbota dumt.

tror du hästen gör en koppling mellan att den inte står still vid uppsittning o straffet att stå i gången:eek:

eh? lämna på stallgången? varför ska det vara ett straff att stå där? tror hästarna har svårt att koppla den handlingen, tar för lång tid. Jag tror inte hästen tänker " attans, nu hamnade jag på stallgången igen för jag gick några steg när hon skulle upp i sadeln"

inte för att jag vet om det fungerar, men prova leda honom en bit från stallplanen? hoppa upp 50 meter efter ridvägen?
Bara en tanke som slog mig att om du bryter mönstret i nån vecka så kanske han ändrar beteende även på stallplan? (eftersom han står stilla ute i skogen när du ska upp) Min backade ju å snurrade och en dag råkade han komma loss (hrm!) och fick tag i honom en bit efter uppfarten till gården, och han stod stilla. Kanske bara behöver byta mönster?

fast egentligen bara sitter jag å flummar nu!

Ja, detta skulle jag ju kunna prova... Men vad ska jag göra av pallen då?:confused: Det finns heller inte nån bra sten på vägen som man kan snurra kring....

Han står ju som sagt oftast still när jag använder stigbygeln... Det ärju pallen jag vill öva in. ;)

Prova att sitta upp. Skulle hästen backa, ta ett steg åt sidan eller på något sätt inte tänker stå still - led den framåt och stanna. Ta sen genast in den på stallgången igen. Lämna hästen och låt den stå och fundera.
Upprepa från början, är hästen fortfarande envis och osammarbetsvillig så ställ in den igen.

Med lite tålamod kommer hästen säkerligen tröttna och vill hellre iväg och ridas.

Mvh Sophie

Ditt resonemang förutsätter ett djur som är kapabel att hålla en mycket lång tid av tanke/koppling/association till ett visst beteende. Det är för lång tid mellan agerandet icke stå still ute uppsuttet, och stå på stallgången. Hästar fungerar inte så. Inga andra djur heller.

hmm, låter som ett tidskrävande jobb det där... men det kanske funkar? Min lille buse är ju ganska smart så han står säkert o funderar: "jaha! vad hände nu då?"

Skulle antagligen få ställa in honom massa gånger, och sen om jag har tur står han kanske still där ute. men dagen efter så är det bortblåst. Nu är jag kanske negativ -men min häst är lite sån. Känner nog att det skulle ta aldeles för lång tid att ränna in och ut och in och ut... Då tar jag mig hellre tid att stå där och vara med honom och arbeta oss igenom det hela.

Tack för idén! Alla varianter är välkomna! Det är bara härligt att vi brainstormar! Alla idéer är bra och hjälper oss att vända och vrida på allt. Jag ska prova nån dag jag känner att jag har massa tid. Prova kan man alltid göra... ;)

just ja.... på ryggen kanske??! Så kan du bara vips trolla ned den på backen när han står stilla å hoppa upp ;)
men prova iaf att bära med den en gång å se om han ändrar beteende? den får ju stå kvar där efter vägen tills du kommer tillbaka!

attans vad svårt det ska vara med dessa djur!

Om inget av de tidigare tipsen funkar kan du prova med att chocka hästen lite.
Det är viktigt att man själv känner att man bestämmer över hästen, och man tänker att den ska lyda.

Ställ upp hästen som vanligt på ett lugnt sätt som inte på något vis är stressat. Står hästen still och är uppmärksam, beröm.

Mvh Sophie

troligtvis blir det en häst som ännu mer vill iväg.. när den väl kommer ut på stallplanen efter sådär 3 gången... inte direkt det vi vill ha.. nä träning träning och träning, ta en dag och bara hoppa upp och ner, det kan ta 25 gånger att du får gå ner från pallen, men märker h*n att det inte hjälper så kanske h*n står still efter ett tag, och när h*n står still så hoppa av igen och upprepa det hela! Och kan ju bara säga att denna dagen ska du ha tid på dig och inte visa hästen att du är irriterad :angel: (vilket inte är så lätt..) Lycka till och uppdatera gärna hur det går för dej! :bump:

Det var en tränare jag hade förut som berättade att hon hade tränat en av hennes hästar så, och att det hade funkat alles utmärkt:)
Men visst kan det säkert vara tidskrävande, och beror säkert mycket på vilken häst man har.
Sitta upp och av och träna träna träna kanske är något som funkar bättre? Jag har ingen aning. :banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 127
Senast: Liten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 223
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30