Stå som ägare..

_Peplis_

Trådstartare
Då jag köpte min häst hade jag inte fyllt 18 än, så utifall att så skrev sig min mamma som köpare i kontraktet..Nu ska jag fixa hästpass och jag vill ju stå som ägare. (har fyllt 18 nu också..) På licensen står jag som ägare (fyllde bara i, där behöver man ju inte "bevisa" att man är ägaren ..) men till hästpasset ska ju reg. beviset skickas med, i vilket min mamma står som ägare..
kan jag skriva dit mitt namn också? Så att båda står som ägare, men att jag anger att i passet skall endast jag stå som ägare? Eller måste vi på pappret göra ett nytt "köp" och fylla i att min mamma sålt hästen till mig? Är köpare och ägare samma sak :confused: Det är ju jag som betalt hästen...

Finns det en avdelning i de gamla pappren där den ursprunglige ägaren kan intyga att hästen har en ny ägare? I så fall borde det räcka. Men varför inte kontakta den förening som utfärdar ditt pass och kolla med dem? Om t ex ASVH godtar att din mor skickar med ett papper där hon intygar att hästen är din så kan ju STC eller ardennerföreningen kräva en korrekt ifylld blankett och dessutom ta xx kr för att registrera ägarbyte!

japp det finns det!
har ringt till asvh:
Dom sa att ägarebytet skulle ske samtidigt som jag skickade in passet, (o då blev det gratis m ägarbyte..) men då kan jag alltså bara skriva till mitt namn?

Nu undrar jag - kan inte ett barn stå som ägare för sin häst? Det måste väl fungera, bara det att föräldern är målsman/ansvarig tom 18 årsdagen som med allt annat?

Jag har hört många som skriver hästar på sina barn av "ekonomiska" skäl....

Jo det kan dom. Det är ju många barn som gör det, just kanske för att det synd (?) på förälderns inkomst uppg. att dom äger en häst för x antal tusen, skulle jag tro?
Barn kan stå som ägare iallafall..men vi valde att skriva mamma som ägare om det nu skulle vara nått, man har ju hört så mkt historier vid hästsköp..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Är mest lite nyfiken efter att ha tittat i Herr Hästs pass tidigare idag. Vilka formkrav ställs på ett pass och hur noga är det...
2
Svar
35
· Visningar
2 818
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar