SSRI och orgasmförmåga

Ja, jag åt Mirtazapin ett tag och jag vaknade inte på morgnarna (på riktigt). Sedan har jag provat några olika SSRI men det enda jag märkt av sömnen på dem är att det kan bli ta mig fan helt omöjlig att sova.
Jag får sömnstörningar av mina SSRI också.

Äter idag valdoxan, som inte är ett SSRI-prepart, där är det ingen förändring av förmågan alls. Åt tidigare sertralin och även om inte förmågan försvann så tog det längre tid och krävdes mer jobb, haha.

Jag får sömnstörningar av mina SSRI också.

Ja, de SSRI jag har testat har då definitivt inte varit någon hjälp för sömnen. Däremot har det varierat hur mycket de har påverkat. Någon har jag inte märkt större skillnad på vad gäller sömnen, medan någon annan gjorde att jag inte sov på typ flera månader (kändes det som).

Ja, jag åt Mirtazapin ett tag och jag vaknade inte på morgnarna (på riktigt). Sedan har jag provat några olika SSRI men det enda jag märkt av sömnen på dem är att det kan bli ta mig fan helt omöjlig att sova.
Det verkar inte helt ovanligt att kombinera just Mirtazapin med andra SSRI för att få ordning på sömnen? Alltså om en har problem med sömnen som biverkning av annat så sätts Mirtazapin in som komplettering.

Tack för svar, alla tre! Då kan det alltså löna sig att pröva sig fram om det där med orgasm är viktigt.
För mig har det varierat väldigt. Ciralopram har inte påverkat alls, med venlafaxim mådde jag så dåligt att jag inte ville ligga alls och sertralin har tagit bort lusten vilket såklart påverkar sexet indirekt.

För egen del så stämmer det inte att alla gett den biverkningen men de som har gett den så har funktionen försvunnit helt. Andra har gett andra biverkningar och vissa har då gjort att jag mått sämre fysiskt. En fick jag trots att jag tagit den förut extrema utslag av och fick sluta illa kvickt. Blev hjälpt av den sista jag tog men fick sluta pga att den påverkade min sjukdom på ett negativt sätt. Sedan dess får jag heller aldrig ta SSRI igen.

Angående Mirtazapin har jag fått den ordinerad en gång för att den skulle vara bra för sömnen. Tyckte det hjälpte lite. Sen sattes den ut av en annan orsak.

För mig har det varierat väldigt. Ciralopram har inte påverkat alls, med venlafaxim mådde jag så dåligt att jag inte ville ligga alls och sertralin har tagit bort lusten vilket såklart påverkar sexet indirekt.
Jag upplevde dålig orgasm och lust på cipralex. På venlafaxin varierade det lite men halvdåligt med orgasmandet bra med lusten. Nu har jag cymbalta och på den tycker jag att jag fungerar "normalt".

Jag tog löjligt lite mirtazapin vid sänggåendet ett tag och var som kalleanka på julaftonen på mornarna, fullständigt zombielik. Men sov det gjorde jag iallafall :D.

Knepigt. Med tanke på att både in- och utsättning är rätt jobbiga kan man ju inte pröva hur många olika som helst.

Jag har förvisso bara ätit en sort, Sertralin. Men jag har aldrig haft svårt att få orgasm. Inte heller var insättningen jobbig. Så det är nog väldigt individuellt, som så många andra skrivit :). Möjligtvis, KANSKE, att jag har fått torrare slemhinnor, men jag vet inte om det beror på Sertralinet eller någon annan medicin, eller något annat kroppsligt.

Det verkar inte helt ovanligt att kombinera just Mirtazapin med andra SSRI för att få ordning på sömnen? Alltså om en har problem med sömnen som biverkning av annat så sätts Mirtazapin in som komplettering.

Ja precis. :) Så har jag också tolkat det. Men just SSRI för god sömn ser jag ingen logik i. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Norma
·
Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover...
2
Svar
24
· Visningar
1 018
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30