SSRI och alkohol

Sparrisen123

Trådstartare
(Visst heter det så? Antidepressivt läkemedel)
Ja, iallafall, hur är det att dricka alkohol när man äter sånt? Kan det bli nån läskig effekt eller är det lugnt?
 
Sv: SSRI och alkohol

Det rekommenderas absolut inte.


(Men jag har aldrig upplevt några problem. Överhuvudtaget.)

:)
 
Sv: SSRI och alkohol

Det är olika för alla och man ska ju helst undvika det, men när jag tagit det så har jag kunnat dricka alkohol utan konsekvenser.

Nu äter jag antipsykotisk medicin samt antiepilektium och kan dricka alkohol med dessa också. Men med min sömntablett imovane som är bensodiazepinbesläktad kan jag inte dricka alkohol med. Inte heller några timmar före jag tar den. Då får jag blackouter.
Att ta alkohol efter man tagit den är bara korkat.
 
Senast ändrad:
Sv: SSRI och alkohol

Tack för båda era svar :)
Om ni klarat det utan problem kanske man kan prova lite försiktigt med nåt glas vin och se vad som händer?
 
Sv: SSRI och alkohol

Det kan bli läskiga effekter och det kan gå bra. Det är svårt att säga. För mig går det bra, för en annan person jag känner som äter samma preparat som jag blir det kaos. Prata med din läkare som vet mer om dig och just den SSRI du äter och ev andra mediciner.
 
Sv: SSRI och alkohol

Det är verkligen individuellt. Jag har aldrig upplevt något annorlunda. Dock brukar jag göra som så att vet jag att jag ska dricka den dagen, så tar jag alltid min medicin tidigare. Så att det blir fler timmar mellan. Sen frågade jag min läkare också om hon tyckte att det var okej, vilket det var.
 
Sv: SSRI och alkohol

Den enda skillnad jag märkte var att jag aldrig någonsin blev bakis, vilket jag annars kan bli efter bara ett par glas vin. En mycket trevlig effekt. :)
 
Sv: SSRI och alkohol

Jag måste som blivande sjuksköterska avråda från denna kombination

men...

Har själv ätit sertralin i ca 10 år och har aldrig haft någon problematik med att kombinera detta med alkoholm...

men...

jag rekomenderar det ändå inte ;)
 
Sv: SSRI och alkohol

Min kompis som åt antidepp tidigare fick riktiga snedfyllor under tiden hon åt dom, vilket hon inte fick varken innan eller efter.
 
Sv: SSRI och alkohol

Min kompis som åt antidepp tidigare fick riktiga snedfyllor under tiden hon åt dom, vilket hon inte fick varken innan eller efter.

Har också en kompis som blev riktigt konstig när hon åt SSRI och drack alkohol..

Fast jag har andra kompisar med som det funkar bra för så det är ju väldigt olika.
 
Sv: SSRI och alkohol

De få gångerna jag dricker (typ 1 glas vin) så är det som att jag inte äter någon medicin dagen efter. Jag blir lika labil i humöret som innan jag började med SSRI och den effekten sitter oftast i ett par dagar. Så det är riktigt jobbigt dagen efter och jag dricker väldigt sällan eftersom det helt enkelt inte är en kombination som fungerar för mig.
 
Sv: SSRI och alkohol

Tack för alla svar!
Det verkar ju mest hända ingenting, förstärkt fylla, minnslucka, mer bakis eller sämre effekt av medicinen, inget jätteläskigt typ plötslig död, medvetslöshet eller sånt. Då låter det som att jag vågar prova försiktigt även om det kanske inte är att rekommendera.
 
Sv: SSRI och alkohol

Jag började med SSRI då jag var 16 och hade då bara druckit alkohol ett fåtal ggr innan så om det är någon skillnad vet jag egentligen inte. Vad jag har förstått kan det dämpa medicinens verkan med för mycket alkohol, detta har jag märkt endast då jag festat ofta och mycket, i form av att jag blivit nedstämd en tid efter. Sedan ska man ju öht vara försiktig med alkohol.
 
Sv: SSRI och alkohol

Jag har aldrig reagerat av det varken då eller nu heller, men som många säger är det olika för varje person och/eller vilket preparat man använder. Jag äter en hel del medicin utöver just detta och i början kunde det kännas som man blev påverkad lite fortare, numera verkar kroppen vant sig.

Dock skulle jag inte rekommendera det då jag levt dumdristigt..
 
Sv: SSRI och alkohol

Okej, en till fråga på samma tema (fast ändå inte, kanske skulle ha en egen tråd för det...)

Flera av er säger att ni kan märka av att medicinen fungerar sämre om ni druckit alkohol dagen/dagarna innan. Betyder det att medicinen faktiskt hjälper till och verkligen kan "lyfta" humöret? (Jag förstår inte hur det går till riktigt, har inte börjat medicinera än)
 
Sv: SSRI och alkohol

Ja!

Medicinen fungerar. Hade aldrig orkat leva utan mina mediciner. Dom lyfter mig rejält. Nu äter inte jag SSRI men mina har samma funktion fast dom är stämningsbalanserande istället eftersom jag är bipolär och får alltså bipolära depressioner och dom är inte riktigt likadana som en vanlig.
Men det funkar.
 
Sv: SSRI och alkohol

Jag tycker absolut att min medicin hjälper! Det märks så himla tydligt om jag glömmer bort eller får försämrad effekt eftersom jag nästan blir som en annan person med extrema humörsvängningar. Innan jag började med den var jag rädd för att min medicin skulle göra livet till en grå massa utan några skillnader, men så är det inte. Jag har förvisso fått lite lägre toppar, men det är helt okej eftersom jag inte alls har samma dalar så medicinen har liksom stabiliserat upp det dåliga och detr jag så otroligt tacksam för. :)
 
Sv: SSRI och alkohol

Jag fattar ändå inte riktigt hur det fungerar... Men jag kanske bara är trög :p Det "lyfter" en, alltså, tar det bort det "mörkaste" liksom på något kemiskt vis så att man helt enkelt inte känner av det?
Jag antar att min läkare kommer förklara det här mer ingående för mig så egentligen behöver jag väl bara vänta, men jag är för nyfiken nu...
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 271
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
598
Senast: movi
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp