Spruträdd häst!

Vimsan

Trådstartare
En av hästarna på betet skadade sig i går och står nu på stall med ett inlindat bakben. :(
Han ska nu ha penicilin i sju dagar men han är vääääldigt spruträdd!!
Är det någon som har något bra knep för att kunna spruta honom på ett enkelt sätt utan att han får panik?
Jag har fått en den tips och jag har även sprutat honom tidigare.
Det är ett fullblod på 170 cm, och han är väldigt rädd om huvud och hals. man kan knappt kamma manen ens.
Märker han att man kommer med sprutan så hoppar han runt i boxen och överraskar man honom flyger han i luften.
Det går inte att bremsa honom, då blir han värre!!

Jag har också en spruträdd häst. När vi var hos tandläkaren och han skulle sederas fick han först en bedövningssalva på halsen sen kunde de sticka utan problem. Salvan finns säkert att få tag på via veterinären.

Equiterapeuten lyckades också behandla honom med akupunktur genom att nypa hårt i halsen och samtidigt sätta i nålarna. Nypet gör att de tänker på annat än sticket.

Och så det vanliga, var som vanligt när ni kommer med sprutan. Lugn och sansad och inte själv nervös.

/My

Hasr ni försökt att mata honom under tiden med något gott såsom morötter/äpplen/hårdbröd tex?

Salvan verkar som en bra lösning.
Att nypa honom i skinnet fungerar inte för han blir spänd och rädd av det också. Han skulle få akupunktur en gång men det gick inte alls. Han gjorde allt för att få bort nålarna. Höger sida är värre än vänster.

Det har vi provat, han äter tills man sticker honom, sen går han inte på det knepet fler gånger. Fungerar bara en dag...

Vi körde med överrasknings metoden igår och det gick bra! Han hoppade till av sticket sen var han lugn.
Nu är det bara fem sprutor kvar :bump:

Har hört att det ska fungera på en del att täcka för så att de inte ser. Fungerar inte på min, dock.

Man kan ju testa att spruta i bakdelens muskulatur om han är mindre rädd om den!

Man kan också spruta på vardera sida i bringan (be en vet visa). Vi sprutade min häst där samtidigt som hon fick äta äpple och hon märkte det inte äns... När hon sprutades på halsen så ryckte hon till, min teori är att huden och muskeln är mindre spänd i bringan och att det därför känns mindre.

Lycka till!

Det skulle nog kunna fungera på honom.
Nu har det gått bra att spruta honom i halsen i två dagar, men han ska ha fem sprutor till!!

Det var en i stallet som hade sprutat sin i bringan så hon visade vart. När det inte går att ta halsen ska vi prova bringan!

Nu har vi kommit på ett ny metod att spruta honom som har fungerat i två dagar.
Man tar helt enkelt nålen i ena handen och en ryktborste i andra, så borstar man som vanligt och snabbt men försiktigt sticker man in nålen. Han har hoppat till vid sticket men var lugn både innan och efter, Få se om det fungerar i morgon....sista dan! :bump:

Jag har sett en veterinär göra på följande vis:

han tog nålen mellan fingrarna, och trummade/klappade hästen ett par gånger på halsen med baksidan av handen (lite halvhårt sådär), varpå han satte in nålen. Det hela väldigt taktfast. Hästen förväntar sig att det ska komma en klapp till, och är med på noterna. En del hästar märker knappt nån skillnad, en del tycker att just sista klappen blev lite konstig.

han tog nålen mellan fingrarna, och trummade/klappade hästen ett par gånger på halsen med baksidan av handen (lite halvhårt sådär), varpå han satte in nålen. Det hela väldigt taktfast. Hästen förväntar sig att det ska komma en klapp till, och är med på noterna. En del hästar märker knappt nån skillnad, en del tycker att just sista klappen blev lite konstig.

Typ så gjorde jag när jag gav min häst penicillinsprutor också. Fast jag höll kanylen med långfinger, pekfinger och tumme och klappade med baksidan handen i stället, sen när hästen inte längre reagerade på att jag "slog" på den med handen så vände jag handen och stack in kanylen istället. På så sätt gick det snabbt och kvickt och hästen hann knappt reagera på sticket.

Det bästa med denna metoden är att kanylen kan man gömma i handen när man kommer så hästen ser inte den och eftersom man sätter på sprutan efter man har stuckit så förknippar inte hästen obehaget med själva sprutan. Väldigt praktiskt eftersom största problemet med spruträdda hästar oftast är att de stressar upp sig så fort de får syn på nåt som liknar en spruta...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 905
Senast: Efwa
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 987
Senast: Fladde
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 926
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar