Sprutor m.m...

A

Arablife

Hejsan :) Nu är det så att jag är ny här, så vi får se hur det här funkar.
Det va jättelängesen som jag höll på med hästar och jag har glömt bort en del om vad det är för sprutor hästen ska ha (och hur ofta)?!
Typ vaccinationer för stelkramp och hästinfluensa och avmaskning.
Hjälp mig?! :) Och berätta gärna vad det kostar på ett ungefär.

Tacksam för svar!
Mvh. Minna

Sv: Sprutor m.m...

Det finns en bok på apteket som är bra att ha, hälsoråd för häst, kostar runt 70 kr tror jag det var.

Vi vaccinerar våra hästar mot stelkramp och nu även botulism då de ska äta ensilage. Ville även vaccinera mot hästinfluensa men vet tyckte det var onödogt då våra inte träffar andra hästar på det sättet. Stelkrampvacc kostar nån hundring, sen kostar det om vet kommer ut med reseersättning och andra arvoden så några hundralappar blir det. Om hästen är grundvacc så ges stelkramp var tredje år.

Avmaskning försöker vi undvika. Kör med kolla masken. Gjorde det i våras och allt var då noll. Ska kolla igen nu till veckan med kolla masken och se om de har nån mask då och i så fall avmaska. Kolla masken kostar 280 kr på apoteket.

Som sagt ett gott råd är att köpa boken på apoteket. Den har jag haft nytta av.

Lycka till!

Sv: Sprutor m.m...

det går även alltid att ringa sin veterinär för att få reda på om det är något hästen behöver eller om du har glömt något när det gäller sådant!

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 642
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?