Spruta igång brunst... vad kan hända??

L

Lippy

Jag undrar om man har ett sto som varit brunstig och följt sin brunstcykel exakt, sen skickas hon till hingst för betäckning (fribetäckning). Man ser att hon bli betäckt flertalet gånger.

Sen inväntar man dag 16 och gör ett u-ljud. Men detta u-ljud visar att hon ej är dräktig och kan ej se någon brunst.

Åker tillbaka till hingsten, men uppvisar ingen brunst, tar beslutet om att spruta igång henne och avvaktar nu på att hon ska komma i brunst igen....

Min fråga till er då är:
Kan hon varit dräktig så veterinären missat det?
OM hon var dräktig och vet missat, vad händer då när man nu sprutat henne???

Tacksam för svar... :confused:

Sv: Spruta igång brunst... vad kan hända??

Gjorde ni ett (1) u-ljud och tog sedan beslut att spruta igång henne? Man måsta kolla igen om hon inte kommer i brunst. Speciellt när hon är på fribetäckning eftersom ingen vet när hon hade ägglossning och därmed är 16-dygns beräkningen en ren gissning. Stort misstag att bara spruta igång utan att kolla igen...Dödssynd. :devil:

Ja, man måste ju VERKLIGEN vara säker på att hon inte är dräktig. Det känns som om det kan ha skett ett misstag här...

Ja, det gjordes bara ett u-ljud, och då vet sa att han inte kunde se något embryo eller brunst på g så sa jag att då får hon ju åka till hingsten igen, Vet sa: " ja, då får hon ju åka tillbaka till hingsten, bra att ni börjat så tidigt på säsongen".

Då denna vet håller på mkt med avel o semin, så tror man ju att den ska kunna sin sak.... :confused:

Jag var ju själv lite tveksan till om man kanske borde tagit ett u-ljud till kanske, för det var hingsthållaren som frågade om hon skulle låta spruta henne, och då jag själv inte har någon erfarenhet av denna metod så tänkte jaag att de vet väl vad de pysslar med så då sa jag att de va ok....

Ja, jag kommer ju inte göra om detta misstag igen...:(

Om hon nu kommer i brunst av sprutan och blir betäckt igen, kommer jag anlita en annan veterinär, och denna gången göra flera u-ljud.

Det är ju svårt och se när hon brunstar när hon står hemma, för hon visar inte det för valackerna eller ändrar sitt humör/temperament. :crazy:Därför har vi räknat dagar, och det visade sig att hon brunstar. Men då hon inte kom i brunst enl beräkning och när hon var hos vet på 16dagars så skulle ju hon varit antingen i brunst eller dräktig....:confused:

Hur ofta tycker ni man ska göra u-ljud vid negativt utslag och hur beräknar ni man ska räkna när det är fribetäckning??

Eftersom de 16 dygnen är en gissning, ingen brunst var på G, ingen fosterblåsa hittades så vet man ju egentligen ingenting. Det kan hända. Men då måste man kolla igen! Alt att du åker till hingsten och inväntar brunst. Brunstar hon inte där MÅSTE man ju kolla igen! Sen verkar det mycket märkligt att hingsthållaren själv tar beslut om att spruta ett sto. Det måste en veterinär göra. Jag tycker visst du kan använda samma veterinär men kanske ifrågasätta hingsthållarens beslut att spruta igång stoet så snabbt...
Senast igår hade vi ett sto som vi inte hittade något på i fredags (15 dygn) med igår söndag (17 dygn) fanns fosterblåsan där. Det stoet hade ju inte heller kommit i brunst om man nu hade valt att inte u-ljuda henne igen...

Ok! Ja, det är ju så lätt att vara klok i efterhand... :(

Men då ska jag följa ditt råd hädanefter. Tack för rådet!:bow:

Skulle gått på min magkänsla och låtit u-ljuda henne igen... jaja, gjort e gjort och kommer inte göra om det igen:crazy:.

Har inte tagit så många föl själv tidigare, och de gånger har stona alltid tagit på första betäckningen och visat tydligt på u-ljudet.

Men alla gör vi ju misstag och meningen med dem är ju vi ska lära oss av dem.:)

En annan fråga...

Om det nu är så att hon var dräktig, och nu när vi sprutat henne, kan det då finnas en liiiten liiten chans/risk/möjlighet att hon inte blir brunstig igen, utan fortsätter vara dräktig?

Om hon kan fortätta vara dräktig, vilka risker/förutsättningar finns då för det ev fostret??

Hon går som sagt med hingsten igen, och han är inte jätteintresserad av henne, har inte försökt betäcka henne igen sen hon kom dit...

Så nu avvaktar jag för att se om hon kommer i brunst... (hon ska stå kvar hos hingsten tills hon ev brunstat klart...)

Det händer även att ston blir skendräktiga och inte kommer i brunst efter betäckning. Vi har haft några sådana ston genom åren. Dessa sputas igång efter koll med u ljud. I år har vi ett sådant sto var tom på 16 dygns kontrollen, har inte kommit i brunst efter 5 dygn till. Ska nu ringa ut veterinär för en till koll och sedan spruta igång henne. Detta stoet har gjort så tidigare år.

Mitt ena cobsto gjorde så första året vi betäckte henne, hon gick med hingst på fribetäckning, kom inte i brunst igen så vi tog hem henne och u-ljudade henne, helt säkra på att hon var dräktig, ingen ny brunst hade kommit. Hon var inte dräktig och kom aldrig i brunst mer den sommaren. Nästa vår så fick vi spruta igång henne.

Chansen att hon behåller den eventuella dräktigheten är i princip noll. Men OM hon var dräktig (eller ej) så tar det normalt 2-6 dagar innan nästa brunst infinner sej. Så ni får väl bara avvakta några dagar.

Det händer även att ston blir skendräktiga och inte kommer i brunst efter betäckning. Vi har haft några sådana ston genom åren. Dessa sputas igång efter koll med u ljud. I år har vi ett sådant sto var tom på 16 dygns kontrollen, har inte kommit i brunst efter 5 dygn till. Ska nu ringa ut veterinär för en till koll och sedan spruta igång henne. Detta stoet har gjort så tidigare år.

Så gjorde vi också. Dvs kontrollerade på 16 dygn. Ingen fosterblåsa. Kollade igen 5 dagar senare. Ingenting och då det var andra gången som hon var tom + lite strul med brunster innan så sprutades hon igång. Hon gick dock tom då också men tog sig dock med än gång när det upptäcktes att hon släpper två ägg.

Så 3-dje gången och sista chansen för säsongen så tog hon sig :D. Det var lite nervöst att åka och se om hon var dräktig den 18 augusti. Sen var hon ju så klart dräktig med tvillingar. Tack och lov så var det bara ett foster kvar när vi kollade en vecka senare.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 294
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Mitt sto har aldrig innan visat brunst, hon sprutades därför igång för att komma in en cykel. Den sprutade brunsten visade hon lite...
Svar
8
· Visningar
1 504
Senast: chap13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka