Spritt språngande galen!

M

Minime

Jag vet inte vad jag ska ta mig till med toss-hästen!
Hon försöker sticka för mig när vi rider. Hoppar framför bilar :crazy: Skyggar för det mesta, från kvistar som ramlat ned på vägen till plogvallar. Fågelsång är också obehagligt tydligen, särskilt ormvråksskrin. På vissa ställen i skogen blir hon nästintill hysterisk, börjar andas häftigt och blir alldeles stirrig! En tant satte upp påskfjädrar lite här och var efter vägen och var det nära på att hon snodde runt och stack hem. Efter en del svordomar och mkt bedjande fick jag henne förbi, svettig, stirrig, flåsande och med hjärtklappning. :crazy: Tack och lov är dom nu borta.
Hon har jättebråttom ut på morgnarna, håller sig någorlunda i skinnet medans man leder henne till hagen (iaf när JAG leder henne, steppar och frustar men inget mer) men sedan är det bara att hålla sig ur vägen när hon drar iväg in i hagen med bockningar och bakutsparkar. Det är race i hagarna nångång varje dag och det är hon som jagar upp dom andra. Inte så att hon jagar dom men hon springer först och valackerna hänger ju med, även stona i andra hagen springer på sin sida stänglset.

Hon har väl aldrig riktigt varit säkerheten själv men har alltid haft vett nog att stanna och titta på det som verkar läskigt. Problemen under ridturerna började när jag satte igång henne i slutat på januari. Har ridit samma tur (eller kortare) sedan dess dels för att jag vill att hon ska bli trygg igen, och sedan vill jag inte ge mig ut på några större trafikerade vägar när hon slänger sig framför bilarna och så är det avverkningar efter resterande skogsvägar och det skulle hon absolut inte klara av i det tillstånd hon är nu.
I början kände jag att: "ok, du har inte varit ut på länge, studsa ur dej det då... :smirk: " men nu är attidtyden mer: "Nu får du ge dej!! :eek::cool: " Tålamodet börjar sina eftersom jag vet att hon egentligen inte är så här, har ju haft henne i fem år för guds skull! :D
Alltihopa har lett till att jag sitter och håller utkik efter ev faror för att inte bli överraskade varanda gång. Sista biten hem är hemsk för då måste vi förbi 2 ladugårdar som ligger nära vägen och 5 bostadshus och jag får nästan ont i magen av tankarna på snö som rasar från taken och lekande barn bakom husknutar. Plus att risken är större att det kommer bilar där.

Vad kan man göra!?
Rider så ofta jag kommer åt, men vill ju inte utmana ödet och rida när det är mörkt osv. Sen får hon gå ut i hagen i ur och skur, då hon är frusen av sig brukar primadonnan annars fått stå inne vid riktigt rusk och kyla men nu klär jag på henne mer ist och så är det bara att bita ihop! :p
Nu ska jag åka bort i två veckor och då lär det ju vara ännu mer när jag kommer hem. Tänkte ev be någon anna rida henne under den tiden, men jag törs inte utsätta någon för det!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spritt språngande galen!

Säger du till henne på skarpen att det hon gör inte är ok? Och är du konsekvent? En sån häst hade jag gett totalförbud att bocka eller låtsas bli rädd för saker.

Jag utgår från att det inte finns några troliga fysiska anledningar till hennes sätt?

Går inte att göra så mkt, är ju ingen liten donna som man flyttar som man vill utan hennes godkännande. Och när hon blir rädd blir hon som paralyserad, stirrar på det farliga och struntar i resten. Får ta i ordentligt för att slita huvudet hennes åt ett annat håll men det känns inte bra det heller. Särskilt som jag vet att hon inte är så här i grunden och botten!

Det är fysiskt fel på henne förutom att hon är dåligt musklad, men jag känner henne och ser på/känner i henne att hon verkligen blir "rädd- spänd", inte spänd pga ryggont tex.

Longera henne och se om hon lugnar sig?

Jag hade en sådan, men jag var bara 12 år och liten för min ålder, ensam. Jag försökte lösa det med att vara snäll, men hon blev mest aggresiv. Nu i efterhand ser jag alla fel jag gjorde, men det gör man inte när man är 12 år och pappa har köpt en häst för över hundratusen till en. Det slutade inte bra, nu är hon såld sedan länge. Hon hade överenergi som inte gick ur även om man longerade och lät springa.

Ta hjälp av någon! Du har nog väldigt mycket mer kunskap än jag, men det kan nog vara nyttigt att någon annan ser problemen med andra ögon och andra lösningar?

Longering går bort helt. Hon har en rotation på ett bakben som gör att jag inte vill låta henne harva runt på volt så mkt som skulle behövas för att trötta ut henne. Det är en travare och hon har en återhämtningsförmåga som inte är av denna världen.
Och direkt snäll är jag inte med henne... eller snäll är jag men inte mjäkig och inte elak heller! ;) I början lät jag henne hållas i tron att det skulle gå över, men nu är det nog. Försöker hålla henne fokuserad på mig hela tiden och ryter till när hon dummar sig, men som jag skrev ovan, damen är stor och jag är mindre. I övrigt är hon ju världens snällaste och väluppfostrad, men så "glömmer" hon bort att jag är med...

Känner med dig. Jag har samma erfarenhet av att när man sätter igång hästar så är de mycket stissigare än innan. Förhoppningsvis blir det bättre när hon är i full kondition, har hon bara varit igång sedan januari så gissar jag att det är en bit kvar? Jag skulle gjort samma som du och ridit samma runda så ofta som möjligt.

Lite tankar om vad som kanske kan hjälpa: kan du minska på kraftfodret?
Ta bort havren helt om hon får havre?
Vad händer om du promenerar med henne istället för att rida, en del hästar blir lugnare om matte går först istället för att sitta på ryggen, för att bryta mönstret med att det är farligt ute, både för henne och dig ;-)
Finns det ingen trygg häst du kan rida ut med ibland?
Det finns en del tillskott som ska ge lugnare hästar, jag har själv inte använt det, men andra säger att de har hittat sånt som funkar, "good as gold" eller nåt sånt använde en bekant. Finns en hel del trådar om sånt.
Kan du motionera henne mer? Skritta samma runda tre gånger t ex, lugnar hon ner sig då?
Har du tillgång till ridbana så att du kan rida ett pass först, och sedan skritta ut, eller longera som Mtv föreslog? Om hon är fysiskt rastad så brukar det alltid vara mindre stiss, frågan är om det är tillräckligt mycket mindre med denna häst?

Jag har skrittat ut min konvalescent i många månader nu, och jag känner igen mig...

Vanligtvis brukar hon bara behöva studsa av sig ett par dagar och sedan är hon tillbaka i samma gängor igen, men inte denna gången och det är lite därför jag blir så frustrerad. Känns inte som samma häst längre...

Lite tankar om vad som kanske kan hjälpa: kan du minska på kraftfodret?
Ta bort havren helt om hon får havre?
Vad händer om du promenerar med henne istället för att rida, en del hästar blir lugnare om matte går först istället för att sitta på ryggen, för att bryta mönstret med att det är farligt ute, både för henne och dig ;-)
Finns det ingen trygg häst du kan rida ut med ibland?

Det enda kraftfoder hon får är 1 liter korn (ca 0.2 kg om jag inte missminner mig) mest bara för att kunna blanda ut vitaminer och magnesium med. Den mängden känns bara som en fis i rymden för en häst på 500 kg.
Promenader... nja... Hon blir ju lugn om jag går framför precis som du skriver, brukar vara lösningen när hon blir riktigt skärrad. Nästa problem blir ju då att komma upp igen utan pall! :D Att endast promenera blir så där, ett par ggr har jag hoppat av och gått sista biten hem (pga en blandning av tanke på min egen säkerhet och att jag helt enkelt inte orkar brottas med henne) då skyggar hon inte men är fortfarande relativt stressad, blir ingen lugn skritt bakom mig med slappa tyglar utan hon stegar på med sina långben o jag halvspringer brevid och får hänga med bäst jag vill :smirk:
Nån trygg häst att rida med finns det inte. Är tveksam till om det skulle fungera heller, hon kör sitt eget race så att säga.

Det finns en del tillskott som ska ge lugnare hästar, jag har själv inte använt det, men andra säger att de har hittat sånt som funkar, "good as gold" eller nåt sånt använde en bekant. Finns en hel del trådar om sånt.
Kan du motionera henne mer? Skritta samma runda tre gånger t ex, lugnar hon ner sig då?
Har du tillgång till ridbana så att du kan rida ett pass först, och sedan skritta ut, eller longera som Mtv föreslog? Om hon är fysiskt rastad så brukar det alltid vara mindre stiss, frågan är om det är tillräckligt mycket mindre med denna häst?

Hon får extra magnesium för att förhindra muskelspäningar och trä'ningsvärk eftersom hon är omusklad i grunden och sedan har vilat och blivit igångsatt på det. Och det brukar hjälpa. Blev kollad av massör häromveckan och hon sitter inte fast någonstans eller har ont i ryggen, som var min första tanke eftersom hon vill på att sticka iväg för mej. Det enda fysiska massören hittar är ischias och att hon är kort i... ja... "övre bakdelsmuskulaturen" pga att hon antagligen tippar bäckenet i trav. Men jag tycker inte att det förklarar att hon är rädd för allt. :confused:
Skrittar gör vi mkt, samma runda som vi ridit sen första turen. Samma sak då, hon skyggar, stressar och hetsa upp sig. Annars brukar hon vara jätteduktig på att skritta, brukar kunna vara ute i 1,5- 2 timmar utan att vi somnar :D
Har tillgång till en lite paddock (eller sandplätt kanske man kan kalla det) men hon är inte i form för det ännu tycker jag. Är som sagt omusklad i grunden, redan innan vilan. Och longering går helt bort, hon har en rotation på ett bakben som inte mår bra av för mkt arbete på volt.
Försöker verkligen "hålla igång" henne under hela ridturerna, både för att hon ska vara helt fokuserad på mig och för att försöka köra slut på henne, men hon är seg ;) man tror det inte när man ser henne men det är mer krut i donnan än det verkar. :D

Oj va långt det blev nu!! :angel: Men: många frågor - många svar. :angel: Sen måste jag skriva av mig lite av min frustration över situationen...

Klistra rumpan, spänn säkerhetsbältet..
Rid sedan ut på fält och låt henne gå utav:devil:

Jag har samma problem med min häst, han är 9 år och nästan omöjlig att rida ut på själv. Det gick bra när han var yngre, men en gång lyckades han skrämma mig och sen dess är det inte kul:( Han är också en riktig stirra, går inte att få kontakt med, å blir man arg på han då blir det bara värre så det funkar inte. Sist då skenade han hem när vi mötte en travhäst, en nordis som är skäck. Å vi är ute och har sällskap med travhäst flera gånger i veckan, som körs då. Då hörde man hjärtat börja slå å sen var det bara total panik

Hur reagerar du själv när hästen blir rädd? Blir du också rädd, eller är du lugn som en filbunke och trygg och agerar konsekvent?

Jag har ett sto som är oerhört känslig, hon speglar mig i alla situationer. Blir jag rädd så blir hon rädd - det räcker med att hon skyggar för något ovant - om jag piper till då så blir hon rädd så att hon håller på att krypa ur skinnet. Men om jag andas lugnt, kliar henne på manken och pratar tyst till henne så blir hon inte rädd.
När jag rider i skogen rider jag mest på helt lång tygel i skritten, om jag kortar tygeln ( t ex när det är ojämnt underlag eller vi ska "krypa" under täta granar) börjar hon piaffera - så fort jag släpper ut tygeln igen kommer skritten tillbaks.

Immer

Ta hjälp an en NH-tränare?
Det är svårt att ge råd över nätet när jag varken sett dig eller hästen live.

Du skulle kunna testa att sätta bomull i öronen på henne innan du rider ut. Det tar udden av dom skarpaste ljuden, vilket brukar få dom att slappna av bättre. Alltid värt ett försök, eller hur? Lycka till!

Promenera med henne samma väg som ni brukar skritta.
Jobba med fokuset på dig och lydnaden.

Du måste nog bli lite lugnare. En sån stirrig häst måste ha en lugn ryttare. Du kanske ska gå med henne från marken. Kanske flytta henne till ett mer lungt ställe( Om det går förstås) Träna dressyr ofta... Hästen kanske inte trivs där den bor. För att sånt ska funka måste den ha en lugn och sansad ryttare som är erfaren och som sagt om du går med hästen så kanske den blir lite lugnare (man bygger även upp vänskapen med den då).:D

Hej!

Tänkte bara på lite eftersom det ju var en travardam... Bomull i öronen är inte en dum idé faktiskt! En travare kommer väldigt fort igång också, det ska man tänka på, två veckor brukar nästan räcka (tycker de själva alltså).

Du hade ju haft henne i 5 år (?) så jag förstår att du känner henne mycket bra och ni har väl hamnat i en ond cirkel kan man säga.

Om man tänker på en travares träningsvecka och jämför med "vanlig" träning för en ridhäst kanske inte den "vanliga" träningen är så hård. De har ju alla muskler anpassade för att pumpa bort mjölksyra...

Exempel på en vanlig travarvecka:
Jogg för vagn 35-60 min eller ridning skritt,trav,galopp blandat 45-90 min
Snabbjobb för vagn 6-10 intervaller backe, rakbana eller galoppintervaller sand, backe 6-10 st
Vilodag
Jogg eller ridning igen
Snabbjobb igen, vagn eller galopp
Helg och vila

Du kanske skulle prova att rida lite galoppintervaller? Rid 4-5 stycken första gången i en backe eller på ett bra ställe med fint underlag. Bara det finns åtminstone 300-400 meter att galoppera på utan att behöva sakta in, gärna lite längre. Tempo frisk galopp. Skritta 20-30 meter och trava sakta tillbaka igen. Börja om. Om du vill öka farten lite så gör det sista 50-100 metrarna.

Hon kommer säkert flåsa lite men det är ingen fara. Om du har möjlighet att kolla pulsen efteråt så är mellan 60 och 80 slag per minut ganska lagomt efter 10 minuter, högre så blev det lite för mycket, lägre och hon har inte tagit ut sig särskilt mycket alls.

Ta en riktigt härlig blandad tur dagen efter i skog och mark på stigar och vägar och bara ha kul tillsammans MED bomull i öronen. Kanske ni bryter mönstret då? Kanske hon kan få ett galoppjobb var 5:e dag eller så för att få bort den värsta nervösa energin? Resten av tiden kanske går lättare att träna det du tycker är roligt och vill göra...

Även om du inte har någon lust att göra så här tror jag det är viktigt att göra något nytt och bryta mönstret.

För alla som kommer säga att det inte alls är så travare tränas: Det är ett exempel på hur det KAN se ut för en travare, alla travare tränas inte så här det vet jag, men en åtminstone några gör det ute hos tränarna.

Lycka till hur som helst! :smirk:

Kom på en sak till...

Bryta mönstret-tanke är det... bara för att bryta mönstret att hon blir rädd...

Prova att rida med en graman (eller hur det stavas). Har du ingen så ta två grimskaft bara, det är ju bara en kort period ni ska använda detta. När hon börjar bli tittig och rädd kan du få ner hennes huvud och kräva lite koncentration. Om man gör detta kan man bryta hästens mönster. Med detta menar jag att om hon inte kan bete sig som en rädd häst (släng upp huvudet, kasta iväg mm) så är det inte säkert hon BLIR lika rädd heller. Man lurar henne lite på rädslan kan man säga. Detta har fungerat ganska bra för mig faktiskt när jag ridit både en riktig nippertippa (som din dam men mycket grinigare) och en som var jättebakrädd (fel inriden innan jag fick honom).

Lycka till igen!!!:)

:bow: :bow:
My horse is back!! :love:
I måndags fick hon springa av sig ordenligt. Vid ett par tillfällen blundade jag, drev på henne lite till och bara höll i mig! Det var även oskottat så hon fick gå i dryga dm med snöslask, men var ändå oförskämt pigg när vi kom hem! Men i tisdags då gick det att rida henne igen!! Inte bara försöka hänga kvar på ryggen hennes så gott det går!

Härligt att din häst är tillbaks!
Själv har jag en häst med samma behov, släpper henne på volten med jämna mellanrum så hon får springa, bocka o busa tills hon själv tycker det räcker. Gör vi inte så då och då blir hon också sådär stirrig o bufflig att rida. Funkar super:)

Vårkänslor i kombination med djup, ospringbar lera i hagen?;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: Kjerulfia
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 464
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV