Springer Spaniel och magsäcksomvridning

ako

Trådstartare
Som en del av er redan läst så har vi allvarliga planer på att skaffa hund, och troligen en Springer Spaniel. En åkomma hos hund som jag verkligen tycker verkar superläskig är magsäcksomvridning. Har läst att de i princip dör inom 30 min och vem 17 hinner upptäcka symptom och hinna till vet på den tiden?

Hur vanligt/ovanligt är detta? Har inte hört någon som haft det, utan bara läst om det. Hur vanligt på Springer? De är ju inte så jättestora, men har djup bröstkorg, något som sägs öka risken.

Vad kan man göra för att undvika det? Vet att man ska ta det lugnt med hårt jobb direkt efter maten. Något mer?

Övriga erfarenheter?

Tycker, fjompigt nog, att detta låter värre än det mesta, trots att hästarna mycket väl han ha brutit benen i hagen under dagen, eller att katten kan bli överkörd. Fråga mig inte varför...

Sv: Springer Spaniel och magsäcksomvridning

Sammanlagt har vi haft tre springrar i familjen två har alltid vart friska och den tredje har alltid vart sjuk på ett eller annat sätt. MEN han har överlevt det mesta! Jag vet inte om springrar är mer benägna att bli sjuka eller så men det är ju roliga hundar! Min springer är en av de två som alltid var frisk!

Har den alltid sjuka, men ändå överlevande haft även magsäcksomvridning? Vet inte varför jag fått en sådan hang up på just det men det har jag...

Senast ändrad:

man ska vänta lite med att ge mat efter hård motion och så ska man se till att de inte dricker allt för mycket vätska på en gång (gäller visst speciellt iskall vätska). normalt dricker de lagom mycket, men om man har en hungrig labbe bör man inte låta dem dricka flera liter juice t ex. annars är det nog inte så mycket man kan göra åt det.

Vet du hur vanligt förekommande det är på ett ungefär? Verkar ju så himla otäckt med det snabba förloppet...

det pratas mycket om det, men jag har aldrig hört talas om att någon hund fått det. har faktiskt ingen aning om hur vanligt det är, men det är inget jag är orolig för direkt.

Vi har oxå Springer spaniel men har som cillamuffins visserligen hört talas om magsäcksomvridning men inte hört om någon hund som drabbas av det...

De sjukdommar som är vanliga hos springer spaniel är snarare öronproblem, fuktesem, vissa ögon problem. Sen finns det även en del HD men inte särskilit vanligt.

Våran springer se till att dricka så ofta han får möjlighet, vattendrag i skogen under jakt och när han erbjuds av förare och andra jägare. Samma sak hemma så dricker han regelbundet men eftersom vi alltid blötlägger maten lite för att vara säkra på att han får i sig vätska och inte kan slänga i sig maten så blir det inte så stora mängder...

Det finns alltid en hel massa trolig och otroliga sjukdomar ens hund kan drabbas av, leta reda på en ras som passar er och det ni har tänkt göra och ta sjukdommarna när de kommer och förebygg de som går och ha roligt med hunden!

Tack allihop! Det verkar ju inte vara så att var o varannan vovve stryker med i magomvridning iallafall, så nu lägger jag ned det orosmomentet :)

Jagar en hund,servicehunden Sarah,som har djup bröstkorg o fick för 3 år sedan,den 17 april,magsäcksomvridning,brusten magsäck med massiva blödningar o undre narkosen hjärtattack

Vi firar hennes "dödsdag" varje år eftersomd et här skal man ju normalt sett inet överleva.
hon är 10 i år. och galnare än någonsin...;)

magsäcksomvridng är bvanligare än man tror,och ca 1/3 av hundarna dör omdelebart..det kan röra sig från allt från inom 15 minuter till att de kan hålla ut,som min gjorde,i nästan två timmar

magsäcksomvridning är direkt livshotande och inget man vill se.De har -fruktansvärda -plågor och bara vrålar rakt ut...man ser bokstavligen hur magen sväller på dem...De chockar också rätt så snabbt.

I sarahs fall var det ine fodring eller sådant som gjordd et,dte var ren o skär jävla otur...

hon gillar att dyka,gjord eväl det o svalde vattens amtidigt,något hon gjort underalla år..o så vred den sig...

vilket hon uinte märkte i det kalla vattet först,det var först när hon kommit upp...
fortfarande 3 år eftersåt har båd ehon o jag traumastressyndrom i vissa situationer,men hon lever ivart fall

bortskämd är hon också,eftersom jag mer eller mindre låter henne gapa så mycket hon vill( på sin fritid,hon är fortfarande i full tjänst) o få göra iúngefär som hon vill eftersom hon lever-trots allt

konvalecensen var nästan ett år,pga musklebortfall o attdet varit så nära för henne.
numera är magsäcken fastsydd o hon får äta många små mål omdagen o helst inget som ger mycket gaser(vilket hon.ärligt talat inet bryr sig speciellt mycket om,häst skit o hovar går ner dte också,utan problem med magen)

jag rekommenderar att man läser på om "bloat" somd et heter på engelska,och hela tiden kan vara beredd på attdet händer,för näste fetr hjärtattacker så är det nog inget som dödar så snabbt..

och jag är helt övertygad om att det är det mest smärtfulla sätt en hund kan dö på i sjukdom...

Numer har jag alltid koll på vart närmsta sjukhus ligger,körtid,och ser till att kunna ta mig ditom jag är ute i naturen osv..

och om,det absolut värsta skule inträffa,så har jag alltdi en kniv med mig.
Döden är bättre så än att få sin magsäck sprängd.

tänker man sig bara för,förösker att gå den säkra vägen med foder osv,så har man i vart fal garderat sig

men oturen kan alltdi vara där...

jag får ha henne på övertid nu,vilket jag är mykettacksam för

själv blev hon en "ny" hund efteråt..glad,mer social,betydligt mer lekfull(blir mer o mer hysteriskt aktiv för vart är som går) och generellt så ändrad e hon personlighet
lite nära döden upplevelser var tydligen bra där..

vi håller fortfarand epåatt träna på hennes skräck inför sjukhu s och att bli lämnad där

hon har ju aldrig vari ifrån mig egentligen..

detvar så illa med henne attd e föröskte droga hene för att få henne att vara lugn o sova de först adygnen,när jag hälsade på så ramlade hon bara ihop o somnade.innan det så var hon aggressiv o rädd o hysterisk..
allt var ju nämligen sjukhuspersonalens fel i hennes ögon...

så vi fick sova på hotell inom 5 min köravstånd(pga risk för nya hjärtattacker) med henne som "inskriven utpatient" i en vecka inna vi kudne stabilisera henne nog för tat kunan åka hem.

Rullstol(bokstavligen,fickinet gå,springa eller hoppa) i en månad efteråt.Vilket hon sket högaktningsfullt i.
dagarna efter var hon likadan som vanligo förbannad för att hon inte fick äta ordentligt

så den hrä gången slutadee det lyckligt,men jag tror dte här fallet var tämligen unikt.

Thina

Det är mer vanligt på större hundraser ofta djup bröstkorg och lång i kroppen.

Vinthundar ( ? ) och min ras Grand Danois.

Dock kan det förekomma hos alla raser.

Jag är noga med att låta honom ta det mycket lugnt före och efter givet mål, dessutom ger jag honom intr iskallt vatten.

Maten är uppblött och ljummen och det kommer jag nog fortsätta med även i vuxen ålder ( valp nu )

Dessutom är målen utspridda på 3 mål/dag vilket också kan hjälpa till att undvika "anfallet"

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 742
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
18 112
Senast: Viva
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?