Sv: Springer Spaniel och magsäcksomvridning
Jagar en hund,servicehunden Sarah,som har djup bröstkorg o fick för 3 år sedan,den 17 april,magsäcksomvridning,brusten magsäck med massiva blödningar o undre narkosen hjärtattack
Vi firar hennes "dödsdag" varje år eftersomd et här skal man ju normalt sett inet överleva.
hon är 10 i år. och galnare än någonsin...
magsäcksomvridng är bvanligare än man tror,och ca 1/3 av hundarna dör omdelebart..det kan röra sig från allt från inom 15 minuter till att de kan hålla ut,som min gjorde,i nästan två timmar
magsäcksomvridning är direkt livshotande och inget man vill se.De har -fruktansvärda -plågor och bara vrålar rakt ut...man ser bokstavligen hur magen sväller på dem...De chockar också rätt så snabbt.
I sarahs fall var det ine fodring eller sådant som gjordd et,dte var ren o skär jävla otur...
hon gillar att dyka,gjord eväl det o svalde vattens amtidigt,något hon gjort underalla år..o så vred den sig...
vilket hon uinte märkte i det kalla vattet först,det var först när hon kommit upp...
fortfarande 3 år eftersåt har båd ehon o jag traumastressyndrom i vissa situationer,men hon lever ivart fall
bortskämd är hon också,eftersom jag mer eller mindre låter henne gapa så mycket hon vill( på sin fritid,hon är fortfarande i full tjänst) o få göra iúngefär som hon vill eftersom hon lever-trots allt
konvalecensen var nästan ett år,pga musklebortfall o attdet varit så nära för henne.
numera är magsäcken fastsydd o hon får äta många små mål omdagen o helst inget som ger mycket gaser(vilket hon.ärligt talat inet bryr sig speciellt mycket om,häst skit o hovar går ner dte också,utan problem med magen)
jag rekommenderar att man läser på om "bloat" somd et heter på engelska,och hela tiden kan vara beredd på attdet händer,för näste fetr hjärtattacker så är det nog inget som dödar så snabbt..
och jag är helt övertygad om att det är det mest smärtfulla sätt en hund kan dö på i sjukdom...
Numer har jag alltid koll på vart närmsta sjukhus ligger,körtid,och ser till att kunna ta mig ditom jag är ute i naturen osv..
och om,det absolut värsta skule inträffa,så har jag alltdi en kniv med mig.
Döden är bättre så än att få sin magsäck sprängd.
tänker man sig bara för,förösker att gå den säkra vägen med foder osv,så har man i vart fal garderat sig
men oturen kan alltdi vara där...
jag får ha henne på övertid nu,vilket jag är mykettacksam för
själv blev hon en "ny" hund efteråt..glad,mer social,betydligt mer lekfull(blir mer o mer hysteriskt aktiv för vart är som går) och generellt så ändrad e hon personlighet
lite nära döden upplevelser var tydligen bra där..
vi håller fortfarand epåatt träna på hennes skräck inför sjukhu s och att bli lämnad där
hon har ju aldrig vari ifrån mig egentligen..
detvar så illa med henne attd e föröskte droga hene för att få henne att vara lugn o sova de först adygnen,när jag hälsade på så ramlade hon bara ihop o somnade.innan det så var hon aggressiv o rädd o hysterisk..
allt var ju nämligen sjukhuspersonalens fel i hennes ögon...
så vi fick sova på hotell inom 5 min köravstånd(pga risk för nya hjärtattacker) med henne som "inskriven utpatient" i en vecka inna vi kudne stabilisera henne nog för tat kunan åka hem.
Rullstol(bokstavligen,fickinet gå,springa eller hoppa) i en månad efteråt.Vilket hon sket högaktningsfullt i.
dagarna efter var hon likadan som vanligo förbannad för att hon inte fick äta ordentligt
så den hrä gången slutadee det lyckligt,men jag tror dte här fallet var tämligen unikt.
Thina