Springer med bakbenen i galoppen!

L

Landi

Hej!
Min häst springer väldigt lätt med sina bakben i galoppen, Det brukar funka bra om jag gasar på honom så att han går snabbt i galoppen, men nu har han börjat tagit pass när det går snabbare.. några bra förslag för att få bort springbenen? :smirk:

Sv: Springer med bakbenen i galoppen!

Har samma problem med min 5gångsvalack som lätt blir springig, flack och fyrtaktig i galoppen :angel:

De tips jag fått är att inte träna pass på ett tag utan träna upp de fyra andra gångarterna först,
galoppfattningar, träna trav-galopp-trav-galopp.
Även löshoppning :)
Uppförsbackar brukar funka bra på min kille och om han får gå först,
går han bakom nån skall han ju ikapp
och blir superspringig eller så får han inte plats.

Mer tips tack :D

Jag tycker att galoppfattningar är det rätta när man ska träna galoppen! :) Massor med galoppfattningar hela tiden, fatta - bryt av -fatta och håll på så. Det stärker galoppen

Hästen ska heller inte få springa in i galoppen, utan den ska ta galoppfattningen korrekt, det är viktigt. Träna ifrån skritt och halt också om det går

Borde inte galopp & trav i massa snö/vatten/högt gräs också hjälpa?
Det blir tungt så att pålle måste ta i - öka bärigheten?
Plus att han blir stark också :)

Ja, det tror jag på också! Alltid bra när dom får lyfta extra mycket på benen. Trav är jättebra i dessa sammanhang, även galopp, men galoppfattningar är bäst enligt min mening om man vill träna upp just galoppen.

Låter dunder :D
Och även att lägga passen på hyllan ett tag om man har en pålle med stark pass,
den kan man ju alltid plocka fram igen senare när resten fungerar.

Hej!
Min häst springer väldigt lätt med sina bakben i galoppen, Det brukar funka bra om jag gasar på honom så att han går snabbt i galoppen, men nu har han börjat tagit pass när det går snabbare.. några bra förslag för att få bort springbenen? :smirk:

Lösgöra hästen och ryttarens balans.

Är hästen i obalans (och ryttaren är det med) så tappar hästen takten och söker till lättaste sättet hitta balansen.

Gå tillbaka och arbeta med mjukgöerande övningar, lösgör hästen och se till att din balans är stabil så du inte stör hästen. Bygg sedan upp hästen i varje gångart.

Lösgöra hästen och ryttarens balans.

Är hästen i obalans (och ryttaren är det med) så tappar hästen takten och söker till lättaste sättet hitta balansen.

Gå tillbaka och arbeta med mjukgöerande övningar, lösgör hästen och se till att din balans är stabil så du inte stör hästen. Bygg sedan upp hästen i varje gångart.

Men saken är den att det är inte tillfälligt eller att det just har kommit, utan har har nästan jämt haft så , jag fick honom på foder för ca 2månader sen. O han var sprungit med benen nästan hela sitt liv, ( som jag uppfattade det)
så jag vet inte om det beror så mycket på balansen, men det kanske är balansen också . Det vet jag inte, men jag ska verklingen ta emot till förslag och träna på det så gott jag kan för att se om det blir nå bättre ! :idea:

Det tror jag också är en jätte bra sak att träna på, det bygger även upp mycket muskler eftersom att hästen får ta i så mycket mera ;)

Men saken är den att det är inte tillfälligt eller att det just har kommit, utan har har nästan jämt haft så , jag fick honom på foder för ca 2månader sen. O han var sprungit med benen nästan hela sitt liv, ( som jag uppfattade det)
så jag vet inte om det beror så mycket på balansen, men det kanske är balansen också . Det vet jag inte, men jag ska verklingen ta emot till förslag och träna på det så gott jag kan för att se om det blir nå bättre ! :idea:

Det är ju bara gå tillbaka och börja från början. Bygga upp styrka och muskler.

Jobba på marken, få bakbeben under sig, arbeta med bakdelen. Allt på volt utan att hästen lägger all vikt på inner fram.

Det finns inga genvägar. Grunden först med lösgörande häst som har balans.

"Har det alltid varit så" så är hästen felinriden.

Galoppfattningar utan ryttare i runkorall kanske kan vara bra?
Eller en helt instängslad "ring" (sämst förklaring:angel:)
men så de ofta gör i Bennis filmer och i många islandsböcker.
Hoppas ngt fattar :rofl: Vet ej vad det kallas men då kan hästen inte gena in i mitten utan tränar att galoppera på volt.
Träning i sån, gärna med galoppfattningar bör väl dels göra hästen mjuk, träna upp balans & träna bärigheten?

Galoppfattningar utan ryttare i runkorall kanske kan vara bra?
Eller en helt instängslad "ring" (sämst förklaring:angel:)
men så de ofta gör i Bennis filmer och i många islandsböcker.
Hoppas ngt fattar :rofl: Vet ej vad det kallas men då kan hästen inte gena in i mitten utan tränar att galoppera på volt.
Träning i sån, gärna med galoppfattningar bör väl dels göra hästen mjuk, träna upp balans & träna bärigheten?

Det är endast så jag tränar Gautis högergalopp, som han aldrig tar med ryttare på. Så håller på att träna upp den ifrån en rundcorall nu istället och det funkar bättre. Han kan inte komma undan och han måste ta höger galoppen, annars blir det jättekonstigt. Han tar den några steg sen blir det någon blandning av allt, men viktigast är att han tar den, sen kan han orka mer och mer!

Vad sugen jag blev på att träna galopp nu :D
Pålle måste bli frisk snart :angel:

Ja, jag måste också träna lite mer galopp. Blir mest töltträning nu. men så är det ju, man fokuserar på olika saker i taget :)

Har din häst stark pass?

Nej men han tar pass när man saktar ner i galoppen och det har börjat kommit mer och mer, man skulle kunna säga att han är en 4 1/2 gångare.. Han har iaf inte tränad pass...

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
877
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 062
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 871
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar