Språngrem

Sv: Språngrem

Precis, Sparkarna kommer enligt mig i ren frustration. Jag har tyvärr ingen möjlighet att låna en stor vagn, men jag ska ta och träna det här genom tömkörningen. Det känns mer säkert än att träna det i lilla vagnen. :)

Tusen tack för alla tips. Tur att såna som du finns här på buke. :bow:

Har oxå en fråga om slaggjord. . . Har kört in min ridhäst (unghäst 4 år), vilket har gått bra. Men hon är lite lätt i rumpan när man hoppar eller galopperar, och man är kanske inte lika hård med att de inte får göra det när man rider. Tolkar det mer då som glädjesprång.
Nu hände det så i somras att vi körde på inhängnad bana, men en annan ryttare ramlade av och hennes häst kom givetvis galopperande mot banan där vi höll till. Till en början reagerande min häst inte så mycket, men när den andra hästen fortsatte hetsa omkring började min oxå hoppa och studsa och kom snabbt över skakeln med ena benet. . . (Jag har en ordentlig vagn från Drive-Out och riktig sele.)Finns inte så mycket man kan göra fastän vi var tre personer, men selen brast efter ett tag och hästen kom loss.

Sådant kan ju hända ibland, även om hästen är snäll. . . det är ju trots allt levande varelser. Därför tycker jag det känns tryggt att ha en slaggjord som kanske tar den första oväntade bakutsparken innan man får kontroll på situationen.

Men hur fäster ni slaggjorde i skaklarna för att de inte ska glida fram och tillbaka?

Har oxå en fråga om slaggjord. . . Har kört in min ridhäst (unghäst 4 år), vilket har gått bra. Men hon är lite lätt i rumpan när man hoppar eller galopperar, och man är kanske inte lika hård med att de inte får göra det när man rider. Tolkar det mer då som glädjesprång.
Nu hände det så i somras att vi körde på inhängnad bana, men en annan ryttare ramlade av och hennes häst kom givetvis galopperande mot banan där vi höll till. Till en början reagerande min häst inte så mycket, men när den andra hästen fortsatte hetsa omkring började min oxå hoppa och studsa och kom snabbt över skakeln med ena benet. . . (Jag har en ordentlig vagn från Drive-Out och riktig sele.)Finns inte så mycket man kan göra fastän vi var tre personer, men selen brast efter ett tag och hästen kom loss.

Sådant kan ju hända ibland, även om hästen är snäll. . . det är ju trots allt levande varelser. Därför tycker jag det känns tryggt att ha en slaggjord som kanske tar den första oväntade bakutsparken innan man får kontroll på situationen.

Men hur fäster ni slaggjorde i skaklarna för att de inte ska glida fram och tillbaka?

Håller helt med dej.
Det finns gummiremmar att vira runt skackeln, remmen korsas alltså vid slaggjorden så den hålls på plats, finns bla att köpa på börjes bland travgrejjerna, typ 26 kr/st.

Allmänt!

Tar upp det här som en princip-grej och är alltså inte riktat mot skribenten.

Till en början reagerande min häst inte så mycket, men när den andra hästen fortsatte hetsa omkring började min oxå hoppa och studsa och kom snabbt över skakeln med ena benet. . . (Jag har en ordentlig vagn från Drive-Out och riktig sele.)Finns inte så mycket man kan göra fastän vi var tre personer, men selen brast efter ett tag och hästen kom loss.
Har följande synpunkter:
Jag kräver av mina hästar att dom inte hoppar och studsar, även om hästar i närheten gör det. Hur ser övriga kuskar på detta?

Det står inte klart uttalat, men jag förstår det som att hästen fick benet över skakeln och därför "bar sig åt" så att selen gick sönder. Sånt anser jag att en körhäst ska acceptera utan att bekymra sig. Hur ser övriga kuskar på detta?

Att en häst är snäll, har inget med säkerhet framför vagn att göra. Jag har sett helsnälla hästar som inte ens gått att köra in. Därför min inställning i inläggen ovan. Det är vårt ansvar att vi
A inte väljer att köra med olämpliga hästar
B tränar och hanterar våra (blivande) körhästar på så sätt att dom blir trygga med vagn och i olika miljöer.
Så tycker jag. Hur tycker övriga kuskar?

LIA

Klart man kräver att hästen ska uppföra sig, men det är ju som sagt levande varelser. . . Annars hade man väl inte behövt hjälm heller när man rider snälla hästar, bara att kräva att de inte kastar av en. . . Det handlar ju om säkerhetsåtgärder. Det finns ju överallt. Klart min häst inte får hoppa över bommen i transporten, hon har aldrig varit i närheten av att försöka. Trots det skulle jag aldrig vilja ha en transport utan säkerhetsbommar. Så länge det inte skadar på något sätt så är det väl bara bra att vara försiktig? På vilket sätt är en slaggjord så illa för hästen?
När man pratar om snälla hästar i detta sammanhang menar man väl hästar som är snälla att KÖRA? Det finns säker snälla hästar som inte går att rida heller. . .
Apropå händelsen när min häst hoppade över skakeln, vi har övat mycket med att "trassla in" ben i draglinor och dyl. Men att få en högt fäst skakel upp mellan bakbenen kan väl en nyinkörd unghäst tycka vara lite obehagligt, svårt att öva på. . . Detta var bara 3:e gången vi körde, hade kanske gåttt bättre om det var den 23.e. . . Skulle inte kalla min häst för olämplig körhäst bara för detta. Fick gå tillbaka några steg i träningen, men nu kör vi igen (med slaggjord) och det är inga problem.

Senast ändrad:

Inte hoppar och studsar, även om hästar i närheten gör det. Hur ser övriga kuskar på detta?Jag eftersträvar en trygg och säker häst som inte påverkas av medföljande hästars reaktioner.
Hästen fick benet över skakeln och därför "bar sig åt" så att selen gick sönder.Mina hästar är dock så pass tränade att en sådan händelse inte skulle rucka på deras säkerhet i vagn och säkerheten för övrigt.Osäker häst i vagn anser jag ska tränas för de mest oförutsedda händelserna innan man ens tänker tanken på att sätta sig själv i vagnen och framföra ekipaget i trafik.
Skulle aldrig ta risken att framföra en osäker häst med vagn vare sig i skog eller annan miljö.Med just säkerheten som första regel.Både kusk och häst kan komma till onödig skada,så miljö träning samt div händelser man kan tänka sig råka ut för tränas innan jag ens får tanken att köra hästen ska säkerhets ställas.Därför är jag extremt noga och försiktig innan jag spänner för någon häst i vagn.Hellre för mycket träning än risktagande!

Håller helt med dig lia, strävan är ditåt, men kan aldrig helt uppnås just pga att det är djur.

Jag gillar inte slagrem, det passar inte in i min bild på en välskolad körhäst, och hur gör man i galoppen, går det ens att galoppera fritt med en slagrem? Slagrem kommer väl? från travet där galopp inte funkar, och där hästarna knappast kan kallas inkörda. En slagrem känns som ett nederlag.

Jag är inte heller rädd för att min häst ska trassla in sig, gör den det finns det en stoppknapp i form av rösten framför allt, men även ett bett. Är man rädd för den situationen anser inte jag att hästen är väl inkörd, och då ska det jobbas på så att färderna alltid känns trygga och när det händer nåt litar man på att hästen hjälper till istället för att trassla in sig ännu mer i vad det nu är. Viktigt oxå att kusken är duktig o inte blir stressad över situationen.

Var med om ett tillbud förra veckan:
Kväll, beckmörkt, en lång uppförsbacke med stora remmalagsvagnen och loksele.
Mitt i backen går draglinan av i själva kedjefästet! Hästen får hålla vagnen med bara skaklarna som är fästade i däckelremmen. Han står still o tar lite obehag, trots det hårda snäppet när draglinan kommer lös, snärtar till hans ben och hamnar under magen, släpandes. Jag begär halt, hoppar av och inser att vagnen inte går att rubba så att jag kan få på draglinan igen på kroken. Den väger ju tungt, och svär över att det hände i backen. Får be hästen att dra sista biten upp till krönet o in på en otrafikerad cykelväg med belysning. Han lyssnar oerhört bra och verkar förstå stunden. Får på draglinan, och hästen kan åter dra. Körde 10 gäster genom skogen den kvällen, inga fler tillbud. Att draglinan gick av var mitt fel. I mörkret hade jag vänt svängeln fel så krokarna hamnade neråt. dumt! Men man lär sig.

Ett sätt att kolla ens häst egentliga lydnad är när man fastnar med vagnen, får hästen panik och känner sig fast, eller stannar den och låter kusken hjälpa den loss, kanske i vagnen genom att backa, eller genom att gå av och lösa det därifrån? Sånt här händer ju under maratonträning, i skogen, i stallgångar, genom grindar. Bra att "öva" på.
Det viktigaste kommandot jag vet, är STANNA kommandot. Sitter det är hälften vunnet.

Jag håller helt med dig, LIA!

Nu framgick det ju inte från början att det var bara tredje gången hästen kördes, och någon gång måste man ju sätta den i vagn. Kanske ska man göra det i en lugnare miljö de första gångerna?`

Jag har (nästan) ingen erfarenhet av inkörning, har haft turen att få tag i en häst som beter sig så som du beskriver, och den situationen snigelfarmor berättar om skulle hon klara helt utan bekymmer, så jag är nog lite bortskämd!

Läser och lär, för den händelse att jag om ett par år har en egen unghäst att börja med!

Lotta

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 682
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 576
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar