Sv: Språngrem
Håller helt med dig lia, strävan är ditåt, men kan aldrig helt uppnås just pga att det är djur.
Jag gillar inte slagrem, det passar inte in i min bild på en välskolad körhäst, och hur gör man i galoppen, går det ens att galoppera fritt med en slagrem? Slagrem kommer väl? från travet där galopp inte funkar, och där hästarna knappast kan kallas inkörda. En slagrem känns som ett nederlag.
Jag är inte heller rädd för att min häst ska trassla in sig, gör den det finns det en stoppknapp i form av rösten framför allt, men även ett bett. Är man rädd för den situationen anser inte jag att hästen är väl inkörd, och då ska det jobbas på så att färderna alltid känns trygga och när det händer nåt litar man på att hästen hjälper till istället för att trassla in sig ännu mer i vad det nu är. Viktigt oxå att kusken är duktig o inte blir stressad över situationen.
Var med om ett tillbud förra veckan:
Kväll, beckmörkt, en lång uppförsbacke med stora remmalagsvagnen och loksele.
Mitt i backen går draglinan av i själva kedjefästet! Hästen får hålla vagnen med bara skaklarna som är fästade i däckelremmen. Han står still o tar lite obehag, trots det hårda snäppet när draglinan kommer lös, snärtar till hans ben och hamnar under magen, släpandes. Jag begär halt, hoppar av och inser att vagnen inte går att rubba så att jag kan få på draglinan igen på kroken. Den väger ju tungt, och svär över att det hände i backen. Får be hästen att dra sista biten upp till krönet o in på en otrafikerad cykelväg med belysning. Han lyssnar oerhört bra och verkar förstå stunden. Får på draglinan, och hästen kan åter dra. Körde 10 gäster genom skogen den kvällen, inga fler tillbud. Att draglinan gick av var mitt fel. I mörkret hade jag vänt svängeln fel så krokarna hamnade neråt. dumt! Men man lär sig.
Ett sätt att kolla ens häst egentliga lydnad är när man fastnar med vagnen, får hästen panik och känner sig fast, eller stannar den och låter kusken hjälpa den loss, kanske i vagnen genom att backa, eller genom att gå av och lösa det därifrån? Sånt här händer ju under maratonträning, i skogen, i stallgångar, genom grindar. Bra att "öva" på.
Det viktigaste kommandot jag vet, är STANNA kommandot. Sitter det är hälften vunnet.