Språngavgift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Presto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 9 508

Presto

Trådstartare
Vad menas om det står typ 1500kr i språngavgift? :o

haha kanske ska tillägga att jag är totalt nybörjare när det gäller avel

Sv: Språngavgift

det innebär att det är så mycket själva betäckningen/insemineringen kostar.
sen tillkommer det ofta en avgift antingen vid 90 dygns dräcktighet eller när fölet är fött.

Sv: Språngavgift

När du läser hingstannonser så kommer du att hitta olika avgifter.

Språngavgift = avgift för att stoet blir betäckt eller seminerat.
Dräktighetsavgift = avgift som betalas när stoet är konstaterat dräktig vid ett visst dygn. Som kan variera från 10 - 90.
Levande fölavgift = avgift när stoet fått ett levande föl.
Dosavgift = avgift för en dos vis seminering
Bokningsavgift = avgift som man får betala när man bokar stoet hos hingsten innan seminering eller betäckning.
Finns säket fler men jag kommer just nu inte på dem.

Det kan sedan beroende på vilken hingst och vilken ägare finnas olika kombinationer mellan de olika avgifterna.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 713
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka