språkval (inte få välja själv)

Sv: språkval (inte få välja själv)

Att inte kunna lära sig klockan när man går i femman är nog ganska ovanligt, tror jag. Åtminstone hajade jag till när jag läste det.

Nu har inte jag läst hela tråden.
Men när jag gick i låg-högstadiet hade jag läs&skrivsvårigheter (ej dysleksi) för det blev bättre när jag började gymnasiet och sen när jag pluggade på komvux har jag fått helt okej betyg!
Vi fick välja språk i 7:an (började 7:an 2000) men tror varken min lärare (hade SO-ämnen) eller speciallärare var så förtjust i att jag började läsa tyska för att jag hade problem med engeleskan. Men jag fick börja läsa tyska fast jag inte låg på godkänd nivå i engelskan fast de berodde nog på att jag var envis och kämpade;)
Vad resultatet blev av det hela hör nog inte hit. Men det blev IG i både engelska och tyska (räknade heldre matte på engelska lektionerna vilket jag fick för resursläraren ibland). Men som tur var så hade jag snälla lärare så dom skrev brev till den skolan jag sökte till i gymnasiet plus att mamma kände/känner en av lärarna sen tidigare, jag hade nog bara tur som kom in på gymnasiet och fick läsa grundskolans engelska på gymnasiet! För jag vet att syrran hade liknande problem men då kom lärarna två veckor inna skolavslutningen i 9:an och sa att hon inte skulle bli godkänd i engelekan och dom hjälpte inte henne så hon kom in på gymnasiet utan hon fick välja mellan att gå om 9:an eller gå ett år på IV.
Så jag hade nog mest tur att jag hade snälla och bra lärare!
Men jag rekomenderar inte att läsa grundskolans engelska i gymnasiet för jag har fortfarande inte godkänd i engelska A! Jag försökte läsa engelska i flera omgångar på komvux och olika nivåer men det är som en broms i hjärnan och det går bar inte! Nu verkade det inte som att din dotter har problem med engelska utan med matten och då är det väldigt skumt att hon inte ska få välja språk!

Att ha svårt att lära sig klockan är ett av problemen som kommer med dyskalkyli så det är inte alls konstigt. Men nog borde hon/ni fått hjälp och verktyg att använda för att underlätta när hon fick diagnosen?

Fast det verkar ju lite konstigt att man kan ställa in alarmet (och alltså förstå sifforna då), men inte kunna läsa samma siffror för att se vad klockan är? Eller kunna tolka en urtavla utan siffror?

Men jag vet inte så mycket om dyskalkyli, förståss.

Varför skulle hon blivit utredd för neuropsykiatriska funktionshinder pga att hon har mattesvårigheter och inte kan klockan?

För det är ju "bara" den informationen vi har om barnet, jag kan inte se sambandet mellan det och neuropsykiatriska funktionshinder. Inte menat som kritik utan jag är uppriktigt nyfiken, dessa funktionshinder är ju en djungel som jag känner att jag behöver behärska bättre.

Jag undrar jag också eftersom jag träffat en hel del människor med diverse NP-diagnoser. De har inte haft problem med klockan iaf.

Fast det verkar ju lite konstigt att man kan ställa in alarmet (och alltså förstå sifforna då), men inte kunna läsa samma siffror för att se vad klockan är? Eller kunna tolka en urtavla utan siffror?

Men jag vet inte så mycket om dyskalkyli, förståss.

Det kan ju vara så att hon använder "äggklockan". Då behöver hon inte kunna klockan :idea:

Brukar det finnas en äggklocka i mobiler? Det har inte jag på min i alla fall, som är hyfsat ny och avancerad. Man måste ställa in vilket klockslag mobilen ska ringa. Men hon kanske har en specialanpassad mobil förståss?

Och även om man inte förstår siffror alls, så borde man väl förstå saker i stil med "när den stora visaren pekar rakt åt höger är rasten slut" eller liknande? Det finns ju klockor helt utan siffror, så vad i dyskalkyli gör att man inte kan förstå urtavlor utan siffror heller?

Varför skulle hon blivit utredd för neuropsykiatriska funktionshinder pga att hon har mattesvårigheter och inte kan klockan?

För det är ju "bara" den informationen vi har om barnet, jag kan inte se sambandet mellan det och neuropsykiatriska funktionshinder. Inte menat som kritik utan jag är uppriktigt nyfiken, dessa funktionshinder är ju en djungel som jag känner att jag behöver behärska bättre.

Jag tänkte på det eftersom jag är i början av en NP-utredning och några av frågorna (om jag minns det rätt :D) gällde om man haft svårt för siffror och att lära sig klockan.
Kom att tänka på det eftersom jag läste frågeformuläret i förrgår. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 230
Senast: ako
·
V
Övr. Barn igår var jag med min älsta flicka på utvecklings samtal vilket är lika intresant varje termin min dotter är utredd av skolpsykolog...
Svar
12
· Visningar
1 240
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama