Jozze
Trådstartare
Jag fick en smärre chock när jag hämtade barnet på förskolan i dag. Det var vid 16-tiden och förutom mitt barn var det fem eller sex andra där. Två personal. När vi stod i hallen och klädde på oss det sista uppstod någon konflikt i rummet innanför och minst ett av barnen blev väldigt arg. Jag tänkte att "jaja, det är sent och de är säkert trötta, och då kan det bli bråkigt. Det reder de ut". Barnet gapade och skrek och jag hörde förskoleläraren säga att han inte skulle skrika. Då skrek han jättehögt, rakt ut, bara för att - som jag tolkade det. Läraren upprepade att han inte skulle skrika och att han fick gå därifrån i så fall. Då tyckte jag att barnet sa bl.a. "jävla" men tänkte att jag måste ha hört fel. Läraren sa till igen att han fick gå därifrån. Då stormar han iväg och skriker "jävla kärringjävel"! Och läraren svarar "jaha, då får du väl kalla mig det då. Puss och kram på dig också".
Jag trodde inte mina öron och tittade in från hallen och frågade om han verkligen sagt det jag trodde att han hade sagt. "Ja, det är en del av jobbet!" svarade läraren lite glättigt då, typ med ett ryck på axlarna. Jag frågade hur gammalt barnet var och ifrågasatte att en fyraåring beter sig på det sättet. Jag har för mig att hennes svar var ungefär "det ger med sig".
Men det gör det väl för sjutton inte! Han kommer ju säkerligen att bli en av de elva-, tolv-, trettonåringar som jag tampas med varje dag i skolan, som vräker ur sig svordomar, könsord och kränkningar till både lärare och andra elever.
Jag vet inte riktigt vad min diskussionsfråga är - jag var väl mest tvungen att skriva av mig. Någon som varit med om något liknande med så små barn?
Jag trodde inte mina öron och tittade in från hallen och frågade om han verkligen sagt det jag trodde att han hade sagt. "Ja, det är en del av jobbet!" svarade läraren lite glättigt då, typ med ett ryck på axlarna. Jag frågade hur gammalt barnet var och ifrågasatte att en fyraåring beter sig på det sättet. Jag har för mig att hennes svar var ungefär "det ger med sig".
Men det gör det väl för sjutton inte! Han kommer ju säkerligen att bli en av de elva-, tolv-, trettonåringar som jag tampas med varje dag i skolan, som vräker ur sig svordomar, könsord och kränkningar till både lärare och andra elever.
Jag vet inte riktigt vad min diskussionsfråga är - jag var väl mest tvungen att skriva av mig. Någon som varit med om något liknande med så små barn?