Sv: Språk i hästannonser
KL
Vad de flesta av er är onödigt och lite tramsigt hårda av er! Det är nästan roande att läsa om hur några av er hårddrar tolkningar av vanlig annonstext och ondgör er över det; tydligen får man dra vilka växlar man vill på annonstext men inte skriva vanlig annonstext
"Säljes igen pga oseriös köpare" är ju en vanlig rad för att folk inte ska tro att hästen är svårsåld eller till salu med en gång, igen, av köparen.
"Charmig och en riktig personlighet" är väl en positiv egenskap, i alf i min värld! Har träffat ett fåtal riktiga charmtroll som har riktigt häftiga personligheter, äger själv en sådan, och skulle def. skriva det i en annons.
"bvsa" sticker lite i ögat, men jag tänker att det kanske står så för att slippa de där hemska människorna som mejlar och mejlar och mejlar men som sedan aldrig kommer till skott. Men då föredrar jag annonstexten "Brevvänner undanbedes", den känns ärligare.
Och hade jag sysslat med avel hade jag nog också velat sälja till meriterade ryttare. Inte kul att syssla med tävlingsavel om hästarna aldrig kommer till banorna utan skuffas runt i skogen.
Och "rea" kan jag stå ut med om det är ett jättestort avelsställe, typ runt 30 hästar om året, eller mer. Bara det är ett seriöst och välrenommerat ställe.
Men det är inte jättekul att få missvisande info. Själv körde jag "bara" 10 mil för att provrida en "tävlingshäst" (island) som var oskodd, inte blivit riden på över ett halvår, som passade i skritt(!) och tölt, knappt kunde trava och gick i korsgalopp och som inte hade en muskel att kunna gå i någorlunda rätt form, inte gick att få dräktig och som de skulle ha 75.000 för.... Kul jul...